Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-hatare, se hit!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort denna tråd för att se om det finns fler som tycker som jag, dvs tycker om ipod men hatar mac och apple i övrigt. Det svider i mig att betala till apple som gör så dåliga datorer och program, såsom quicktime mm. Men man måste ju ha ipod eftersom dom är överlägsna.

Tänkte bara kolla om nån håller med mig

Snälla moderators ta inte bort tråden för den skadar ingen.

• Oregistrerad
  • 2005-10-01 18:49

Hm

Detta ämne kan du ju ta upp på t ex 99mac.se

För detta är ju enbart iPod forum, jag menar vi talar inte om kriget i Irak här precis.

//C

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-02 11:07
Ursprungligen av olle3000:

Ursprungligen av Archduk3:

Detta ämne kan du ju ta upp på t ex 99mac.se
För detta är ju enbart iPod forum, jag menar vi talar inte om kriget i Irak här precis.
//C

Håller med dig Archduk3, 99mac (eller nåt pc-forum) är den rätta platsen för en sådan här diskussion, då den inte har något som helst att göra med iPods.

Jag låter dock tråden finnas kvar tills vidare, men vi vill inte ha något krig mellan pc/mac/linux/<valfritt annat os> -älskare.

Men tråden handlar ju en hel del om ipod och inget om irakkriget.

Jag har gjort denna tråd för att se om det finns fler som tycker som jag, dvs tycker om ipod men hatar mac och apple i övrigt. Det svider i mig att betala till apple som gör så dåliga datorer och program, såsom quicktime mm. Men man måste ju ha ipod eftersom dom är överlägsna.

Kan inte säga att jag håller med dig. Jag har alltid varit en PC användare men skulle gärna köpa en Mac om de inte vore så dyra jämfört med tekniska specifikationer och om de hade haft bättre programsupport. Jag har ett stort behov av att kunna installera ovanliga program och spel.

Om du kollar på Apples hemsida ser du att t.ex. för 12000 får du en iMac med 1.8 GHz processor, 512 mb ram, 160 gb hårddisk och ATI Radeon 9600 128 mb.

Jag har en 3 år gammal Dell. Den kostade 13000 kr. Då ingick 15" plattskärm, skrivare/kopiator/skannar och kvadrofoniska högtalare med subwoofer. Den har 2,4 GHz processor, 512 mb ram, 370 gb hårddisko och ATI Radeon 9700 128 mb. Nu är den värd mindre än 5000 spänn...

sååååå, ni kanske förstår att jag tycker Mac är för dyrt. Jag tror dock inte jag hade ångrat mig om jag hade köpt en Mac. Apple har en otrolig finish på alla sina produkter som gör dem en fröjd att använda.

En konstig faktor med Appleprylar är att man koncentrerar sig på upplevelsen snarare än de tekniska kapabiliteterna. Jag brukar alltid bedömma prylar efter deras tekniska förmåga och fråga detta allra först men när jag såg nanon första gången glömde jag fråga hur mycket den rymde... Jag koncentrerade mig helt på designen och färgskärmen.

• Oregistrerad
  • 2005-10-01 19:58

Fördelarna med Mac och Mac OSX som jag ser det är i varjefall att den är mycket mer användarvänlig, stabilare, fri från virus och spyware och mycket trevligare utseende.
Med Windows, bara ordet Windows får mig och rysa och ge mig gåshud, jag har då inte arbetat med ett mer ostabilare system än det, användarvänlighet yeah sure ifall allting skulle fungera så vore det kanon. Ett stort + med Mac är att dom är snygga som satan!

Men det är ju min åsikt, börja inte mummla om nåt annat..

Ursprungligen av sajbermaku:

Fördelarna med Mac och Mac OSX som jag ser det är i varjefall att den är mycket mer användarvänlig, stabilare, fri från virus och spyware och mycket trevligare utseende.
Med Windows, bara ordet Windows får mig och rysa och ge mig gåshud, jag har då inte arbetat med ett mer ostabilare system än det, användarvänlighet yeah sure ifall allting skulle fungera så vore det kanon. Ett stort + med Mac är att dom är snygga som satan!

Men det är ju min åsikt, börja inte mummla om nåt annat..

Jo, de där sakerna kan man inte annat än hålla med om. När jag installerade om xp häromdagen tog det inte många minuter innan datorn var full av virus igen... Var tvungen att installera om xp igen. Det gäller att snabbt installera brandvägg och antivirus eftersom Windowsbrandväggen är totalt värdelös. Med det sagt så tycker jag att xp är ett av de sämsta operativsystemen som finns just nu. Fulast iaf.

Däremot nya Windows Vista är väldigt snygg och mer stabilt. Jag tycker personligen att det är snyggare än OSX, till och med, och det är ingen dålig prestation. Transparens, 3D-effekter, Dashboard, skrivbordssök och en massa andra OSX-funktioner har flyttat över men innoverats och förbättrats.

http://www.winsupersite.com/images/reviews/vista-5219-review-07.jpg
http://www.winsupersite.com/images/reviews/vista-5219-review-flip3d.jpg
http://www.winsupersite.com/images/reviews/vista-5219-review-24.jpg
http://www.winsupersite.com/images/reviews/vista-5219-review-21.jpg

Och tro mig, det är mycket snyggare "in motion" än på stillbild, precis som OSX. Jag använder själv för tillfället Windows Vista Beta 1.

• Oregistrerad
  • 2005-10-01 20:10
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jo, de där sakerna kan man inte annat än hålla med om. När jag installerade om xp häromdagen tog det inte många minuter innan datorn var full av virus igen... Var tvungen att installera om xp igen. Det gäller att snabbt installera brandvägg och antivirus eftersom Windowsbrandväggen är totalt värdelös. Med det sagt så tycker jag att xp är ett av de sämsta operativsystemen som finns just nu. Fulast iaf.

Däremot nya Windows Vista är väldigt snygg och mer stabilt. Jag tycker personligen att det är snyggare än OSX, till och med, och det är ingen dålig prestation. Transparens, 3D-effekter, Dashboard, skrivbordssök och en massa andra OSX-funktioner har flyttat över men innoverats och förbättrats.

http://www.winsupersite.com/images/reviews/vista-5219-review-07.jpg
http://www.winsupersite.com/images/reviews/vista-5219-review-flip3d.jpg
http://www.winsupersite.com/images/reviews/vista-5219-review-24.jpg
http://www.winsupersite.com/images/reviews/vista-5219-review-21.jpg

Och tro mig, det är mycket snyggare "in motion" än på stillbild, precis som OSX. Jag använder själv för tillfället Windows Vista Beta 1.

Vad är det för dator du kör den på? Har hört att man behöver en hel del kräm ifrån datorn för att Vista ska bli snyggt och ett trevligt system.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-01 20:35

Att jämföra klockfrekvens mellan PC (Windows)- och Mac-datorer ger inte mycket.
Förstår att en del stirrar sig blinda på sånt, dock utan att fatta att det handlar om hur effektiv datorn är...

Så det så.

Ursprungligen av sajbermaku:

Vad är det för dator du kör den på? Har hört att man behöver en hel del kräm ifrån datorn för att Vista ska bli snyggt och ett trevligt system.

Det är en 3 år gammal Dell med P4 2.4GHz, 512 mb ram och ATI Radeon 9700 128 mb. Inget märkvärdigt alls, med andra ord. Men allt flyter på perfekt även med "Justera för bästa utseende" aktiverat. Det laggar aldrig, utan är minst lika snabbt som xp. Väldigt förvånande faktiskt, när jag installerade det trodde jag att det skulle vara jättelångsamt, precis som de tidigare Longhorn-byggena varit. Men icke. Startar snabbt också.

Och angående inlägget ovan: Jag vet mycket väl att klockningsfrekvens knappt säger något om hastigheten eller effektiviteten och jag vågar inte säga något om en 1.8 GHz G5 slår en P4 3.0 GHz eller inte. Det är helt tänkvärt för mig. Jag syfter mest på grafikkortet och hårddiskkapaciteten. 160 gb är alltid 160 gb oavsett om det är i en PC eller Mac. Och ett Radeon 9600 likaså.

• Oregistrerad
  • 2005-10-01 23:17

Det här måste vara den mest onödiga tråden på forumet. Vad handlar den om? Jag har en ipod men gillar inte mac och apple? Jaha?

• Oregistrerad
  • 2005-10-01 23:23

Se[BBB]e: Ska se om jag inte kan hitta en beta utav den också och testa på en PC jag har som ligger och dammar för tillfället, en AMD Athlon 3200@2,2ghz(standard)+1gb pc3200 i dc+ATi Radeon 9800 AIW. Med andra ord så borde den alltså fungera hyffsat med den, trevligt att veta det Tack för infot!

Jag har en dator hemma med OS just nu, och jag gillar den verkligen inte, fördelen med XP/Windows är att man kan göra precis vad som helst, modda etc. som man kanske kan göra med mac också, men jag fattar då inte hur, känns som ett operativsystem gjort för barn, allt ska vara så enkelt och smidigt, men en knapp på musen Vista here i come!

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 12:24
Ursprungligen av wunderbaren:

Jag har en dator hemma med OS just nu, och jag gillar den verkligen inte, fördelen med XP/Windows är att man kan göra precis vad som helst, modda etc. som man kanske kan göra med mac också, men jag fattar då inte hur, känns som ett operativsystem gjort för barn, allt ska vara så enkelt och smidigt, men en knapp på musen Vista here i come!

Ja, barnoperativsystem brukar ha unixterminaler.

Ta denna diskussion på ett annat forum, t ex 99mac. Låser tråden.

1
Bevaka tråden