Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Basen skorrar med bassboost-EQ:n?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-05 21:56

Är det bara jag som råkar ut för det något irriterande fenomenet med att låtar med tunga basgångar "spricker" och skorrar i hörlurarna då man kör bassboost på iPod Photo?
Något irriterande faktiskt, det förstör lyssningsupplevelsen, speciellt då jag kör med mina stora lurar Philips SBC HS-900. Skall det verkligen vara så på iPoden, med tanke på att då jag kört med EQ på t.ex. iRiverspelare eller Jens Of Sweden, låter basen okej.

Är detta någonting som någon annan har råkat ut för, och går det att råda bot på detta på något sätt?
Det finns inget sätt att konfigurera en egen "preset" för övrigt?

Ursprungligen av revve:

Är det bara jag som råkar ut för det något irriterande fenomenet med att låtar med tunga basgångar "spricker" och skorrar i hörlurarna då man kör bassboost på iPod Photo?
Något irriterande faktiskt, det förstör lyssningsupplevelsen, speciellt då jag kör med mina stora lurar Philips SBC HS-900. Skall det verkligen vara så på iPoden, med tanke på att då jag kört med EQ på t.ex. iRiverspelare eller Jens Of Sweden, låter basen okej.

Är detta någonting som någon annan har råkat ut för, och går det att råda bot på detta på något sätt?
Det finns inget sätt att konfigurera en egen "preset" för övrigt?

Troligen är det så att iPod:ens förstärkare inte klarar av att driva dina lurar vid den ljudnivån du har. Om du sänker volymen, försvinner då detta fenomen som du beskriver som att ljudet "spricker"? Lägre frekvenser kräver högre effekt för att framföras "korrekt".

  • Medlem
  • 2005-10-06 07:52
Ursprungligen av weldion:

Troligen är det så att iPod:ens förstärkare inte klarar av att driva dina lurar vid den ljudnivån du har. Om du sänker volymen, försvinner då detta fenomen som du beskriver som att ljudet "spricker"? Lägre frekvenser kräver högre effekt för att framföras "korrekt".

Nej, det försvinner inte även om jag sänker ljudnivån.
Ganska illa att den inte klarar att driva mina lurar som är relativt lättdrivna ändå.
Men det gör nog detsamma ändå, skall köra på in-ear i fortsättningen tror jag.

Ursprungligen av The Plague:

Dessutom råder jag ALLA att ta bort volymspärren på sina iPodsför att förbättra ljudet.

Är lite osäker på om jag har denna volymspärr som många verkar diskutera, då jag köpte ett gammalt paket, där alla tillbehören ingick, men till det "nya" priset.
Version 1.0 står det i Om-infon.

Ursprungligen av revve:

Är lite osäker på om jag har denna volymspärr som många verkar diskutera, då jag köpte ett gammalt paket, där alla tillbehören ingick, men till det "nya" priset.
Version 1.0 står det i Om-infon.

Du hade en iPod photo - det är 4:e generationen.
Vet du om den är inhandlad i Europa eller nån annastans från början?
Vad jag fattat det så har alla som säljs hos europeiska handlare spärren.

/robin

  • Medlem
  • 2005-10-06 20:46
Ursprungligen av The Plague:

Du hade en iPod photo - det är 4:e generationen.
Vet du om den är inhandlad i Europa eller nån annastans från början?
Vad jag fattat det så har alla som säljs hos europeiska handlare spärren.

/robin

Jag köpte den hos Apple Center här i Lund, så jag antar att den har spärren då?
Men var det inte så att spärren kom till först i andra versionen av iPod photo, den som det inte ingår några tillbehör i?

Ursprungligen av revve:

Jag köpte den hos Apple Center här i Lund, så jag antar att den har spärren då?
Men var det inte så att spärren kom till först i andra versionen av iPod photo, den som det inte ingår några tillbehör i?

Spärrar av det här slaget har funnits på iPod(och även andra portabla spelare - cd, minidisc etc etc) i flera år.
Din har med största säkerhet spärren.
Ta bort den...

av erfarenhet är inte philipshörlurar alls att föredra.

dessutom tycker jag bass boost-inställningen på iPodens eq inte alls är bra.
Testa inställningen för "rock" i eq'n så kanske du får förväntad effekt. Den är jag klart nöjd med i mina Sony MDR-V300.
Ett tips...

Dessutom råder jag ALLA att ta bort volymspärren på sina iPodsför att förbättra ljudet.
Se:
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=50731

1
Bevaka tråden