Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera video till iPoden.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har fixat linux till min iPod (¤g med färgskärm) och allt funkar utmärkt.
Men jag undrar hur man konverterar filmer så att de kan spelas upp på iPoden.
Länken till en "converter" för windows på http://ipodlinux.org/Video_player#Converter är trasig.
Någon som har en hel länk eller vet vad det är för "converter" man skall använda sig av?

  • Medlem
  • 2005-10-08 16:10

Det är ganska enkelt att konvertera filmer med Mplayer (detta står för övrigt längre ner på sidan du länkade till). Ladda ner Mplayer härifrån och zippa upp det till din vanliga programmapp. Gå sedan till Start> Kör... och använd
"C:\folder\mencoder.exe" -ovc raw -ofps 15 -oac pcm -vf scale=220:-2,expand=220:176,format=bgr16 "Z:\folder\in.avi" -o "Z:\folder\output.avi"
för att konvertera filmer.

C:\folder\mencoder.exe är platsen där mencoder-programmet finns (i din Mplayer-mapp), Z:\folder\in.avi är filmfilen du vill konvertera och Z:\folder\output.avi är det ställe där den konverterade filen hamnar. Tänk på att filerna kan bli ganska stora (flera GB) så se till att ha gott om plats. Kom också ihåg att alltid ha med filändelserna. När du fixat till raden klickar du på OK och ett kommandofönster visar konverteringens status. Efter ett tag är filen konverterad och klar, och det är bara att lägga in den på din iPod.

Ursprungligen av Ello:

Det är ganska enkelt att konvertera filmer med Mplayer (detta står för övrigt längre ner på sidan du länkade till). Ladda ner Mplayer härifrån och zippa upp det till din vanliga programmapp. Gå sedan till Start> Kör... och använd
"C:\folder\mencoder.exe" -ovc raw -ofps 15 -oac pcm -vf scale=220:-2,expand=220:176,format=bgr16 "Z:\folder\in.avi" -o "Z:\folder\output.avi"
för att konvertera filmer.

C:\folder\mencoder.exe är platsen där mencoder-programmet finns (i din Mplayer-mapp), Z:\folder\in.avi är filmfilen du vill konvertera och Z:\folder\output.avi är det ställe där den konverterade filen hamnar. Tänk på att filerna kan bli ganska stora (flera GB) så se till att ha gott om plats. Kom också ihåg att alltid ha med filändelserna. När du fixat till raden klickar du på OK och ett kommandofönster visar konverteringens status. Efter ett tag är filen konverterad och klar, och det är bara att lägga in den på din iPod.

Tack, skall genast göra ett försök.

haha, en 27mb fil blev 207mb. Är glad att jag köpte en 60gb :P.
Tack för hjälpen!

Jag har en liten fråga. Om jag konverterar ett flimklipp med bra upplösning blir den konverterade filmen i samma upplösning? Kan man i så fall fixa något program som minskar upplösningen på filmklipp först, till t.ex. 300x200 och sedan konvertera och få mindre filmklipp som ser lika bra ut i iPoden?

Blev lite konstigt, men jag hoppas ni förstår

what?? kan man kolla på film i ipoden nu?? de känns som om jag har blivit bortrövad av ailiens! vilket år är det?? hjälp mej!!:p

Ursprungligen av wezztar:

what?? kan man kolla på film i ipoden nu?? de känns som om jag har blivit bortrövad av ailiens! vilket år är det?? hjälp mej!!:p

Ello beskriver bra hur du gör i länken längre upp i tråden. Fungerade felfritt för mig, fast jag kan tyvärr inte ladda mina sparade spel i doom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 08:29

du måste installera linux

  • Medlem
  • 2005-10-09 14:14

Filmerna du konverterar får alltid samma upplösning, photons egen displayupplösning så det är inget du kan ändra. 5 minuter film är alltid lika stora, om jag förstått det hela rätt. Däremot har jag märkt att filmer som har lägre ingångsupplösning har en mindre tendens att hamna i osynk (bild/ljud) när man spelar upp dom på ipoden.

Lite OT: hur orkar du spela doom? Uppdateringsfrekvensen är ju hemskt låg.

Ursprungligen av Ello:

Lite OT: hur orkar du spela doom? Uppdateringsfrekvensen är ju hemskt låg.

Det väcker en del gamla minnen, dagens datorer är ju "för bra" för att doom skall fungera :D.

  • Medlem
  • 2005-10-10 22:30
Ursprungligen av upptaget:

Det väcker en del gamla minnen, dagens datorer är ju "för bra" för att doom skall fungera :D.

Hehe, jo det är klart. Jag minns när jag kutade hem till en kompis på lågstadiet och spelade Doom Förresten går både Doom I och II fint på min dator med Doom95.

Ursprungligen av Ello:

Hehe, jo det är klart. Jag minns när jag kutade hem till en kompis på lågstadiet och spelade Doom Förresten går både Doom I och II fint på min dator med Doom95.

Har för mig att jag försökte med doom till XP för ett bra tag sedan utan resultat. Fast det kanske var wolfenstein 3D, jag vet inte riktigt. Får se om jag har doom liggande någonstans och ge det ett försök.

det går inte att lägga in filmer i ipoden

jag har försökt med iTunes och sedan Videora ipod converter i i 2 veckor nu men ändå så fungerar det inte. Det ser ut att filen laddas in i ipoden men det finns inte där. Jag vet inte vad jag ska göra hjälp!

Tur att jag har en Creative Zen Vision:M så jag slipper konvertera filmer, tv-serier och musikvideos jag laddat ner. Den spelar upp det mesta (t ex XviD, DivX osv) på direkten. Så behandlar den ca 200 000 färger mer på skärmen, har det GUI (fast bättre) som Apple snodde och blev stämda av Creative för, så har den röstinspelning och FM Radio också. Dessutom kostar den 600 kr mindre än 30 GB-iPoden (Zenen har också 30GB).

Förstår inte hur jag kunde köpa iPod-produkter förr i tiden. ^^

Ville bara skriva av mig någonstans, även om alla på detta iPod-inriktade forum kommer bli helt upprörda över mitt inlägg. =P

1
Bevaka tråden