- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Ny version av ICQ, version 2.8a32:
What´s new in this version:
* ICQ now stores your contact list on the server. Users can access their contact list from other computers and ICQ clients.
* For Mac OS Classic users: The floater window is back.
* New miscellaneous features: ignore web-pager/email-express messages, set your SMS signature, a new ICQ global hot key.
* For Mac OS X users: All the changes introduced in ICQ 2.7 are available in this version
* Users may now enter and view home address in the User Details window.
* Many bug fixes
Ladda här:
http://www.icq.com/mac/alpha/bin/icqmac_v28a32.sit
Observera att detta är en s.k. alphaversion. Dom har fortfarande kvar betaversionen här:
http://www.icq.com/download/ftp-macppc.html
(Av nån anledning verkar ICQ aldrig vara annat än betaversioner, på PC är det likadant.)
[ 15-11-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
Sweeet.. äntligen slippa föra kontakter fram o tebaks mellan icqn på macen o pecen.
Men, kan de inte ha gjort så man kan välja om mna vill ha flytande fönstret eller inte.
Jag vill att de ska integrera en icq-ikon där uppe på menyraden, till höger. Som blinkar vid meddelande osv. Det om något vore sweet... men att man äntligen kan spara listan på deras server är underbart.
Skapades ursprungligen av: psychozz:
Tycker i övrigt att den nya funkar bra. Bara en sak och det är att om man ställer in att den ska automatiskt sätta away efter 10 min gör den det även om man redan är N/A eller ngt annat.
Det gör/gjorde den i den tidigare verionen med =(
Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag vill att de ska integrera en icq-ikon där uppe på menyraden, till höger. Som blinkar vid meddelande osv. Det om något vore sweet... men att man äntligen kan spara listan på deras server är underbart.
Använd TaskMenuBar, och lägg upp bara ICQ...
Skapades ursprungligen av: psychozz:
Gå upp i Menyn Windows och välj ICQ Floater så försvinner den.
Shit, hur jag missat det är och kommer förmodligen vara ett under
Efter att ha provat den nya icq(X) under 2 dar har jag gjort följande observationer.
• Den tappar connection efter ett tag om den står "still"
• En hel drös av meddelande kom aldrig fram till mig, från vem eller vilka kommer jag tyvärr aldrig veta, förhoppningsvis inget viktigt.
Detta senaste gör tyvärr att alfan blir helt oanvändbar, jag hoppas dock att jag kan byta tebaks till den gamla och ändå få samma kontaktlista.
MSN Messenger kvar på tronen alltså...
Rekommenderar starkt iXQ istället för Mirabilis skräpklient.
är skriven i Obj-C
tar stort sett ingen processorkraft
kan importera kontakter
visar history i samma fönster som du skriver
kan sortera kontakter i grupper
konfigurerbart om ikonen ska hoppa eller ej
Väl värt en test
[ 04-12-2001: Meddelandet ändrat av: kent ]
Uppkopplingen är mkt stabil, den använder v7 av protokollet (samma om pcklienten).
Den krashade dock för mig när jag försökte importera drygt 50 kontakter, men hälften av dom hade jag redan lagt till manuellt..
Försök inte heller skicka allt för långa meddelanden, dvs håll dom under 400 tecken..
Jag är nöjd dock med stabilitet och hastighet jämfört med mirabilis klient.
Håller med Kent. iXQ is the way to go...
Importerade alla mina ICQ-kontakter utan problem, men det finns lite kvar att göra i själva programmet - sortera i bokstavsordning och on-/offline t ex.
iXQ ser lovande ut men har en lång bit kvar. Det är mycket som inte funkar så bra. Jag vände åter till ICQ 2.8X.
Skapades ursprungligen av: kent:
Vilken funktionalitet var det du saknade?
Kan man skicka och ta emot filer?
Jag och min flickvän har ett kabelmodem och AirPort, i hennes iMac sitter ett kort och i min PM sitter ett annat. (hennes är programbasstation) Med nya ICQ (2.8a) så kommer ibland medelanden från mina ICQ polare till hennes ICQ.. (hon har dom INTE på sin lista) Det är rent livsfarligt! Vad kan man göra?
/Stefan
Låter sanslöst Insulin. Hur sjutton kan det hända. Måtte vara icq servern som skickar meddelanden fel. Mysko...
Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Kan man skicka och ta emot filer?
Tyvärr inte för tillfället. Senaste mailet som gick ut i fredags från några av utvecklarna så sitter en kille och jobbar på det nu och ha sa det såg bra ut.
Ja, det gäller att hålla sig i skinnet! (iaf på ICQ ) Mycket konstigt, två mess från två olika personer dök upp på hennes ICQ. Jag skickade mess till dom och svaren kom på min flickväns ICQ...
Livsfarligt var ordet..
/Stefan
Då var det dax igen, ny version alltså, 3.0X beta. I denna version är utseendet lite fixat med, kanske inte till det bättre? Men "floatern" får man nu sätta igång om man vill ha den istället som förut stänga av den varje gång, ett plus iaf.
Tja, 2.8 blev inte långlivad.
Denna gång är det en beta i alla fall (och inte en alpha som 2.8 var).
New in this version:
- ICQ now stores your contact list on the server. This means that your Contact List is available to you when you install ICQ on another computer or wireless device.
- A new ICQ global hot key can be set in the preferences. This hot key brings ICQ to the front and opens the first pending message.
- Improved multilingual support
- More AppleScript support (see the online help for examples)
- You can choose to ignore web-pager/email-express messages.
- You can set your SMS signature.
- You can search for other ICQ users by keyword. This search encompasses users´ "about" text, interest groups and other textual fields in their User Details.
- Users may now enter and view home address in the User Details window.
- For Mac OS Classic users: The floater window is back.
- For Mac OS X users: All the changes introduced in ICQ 2.7 (our last Mac OS Classic only version) are available in this version (see below).
For Mac OS X users: Changes and additions introduced since version 2.6X:
- Many more cellular networks are available for SMS
- New interface for adding, editing and deleting SMS Numbers
- SMS Numbers can now have nicknames associated with them.
- Extensive online help
- All menu items have keyboard shortcuts.
- Preferences now allow you to revert and restore defaults for individual panels.
- The user menu is now available in most windows.
- Read Away Messages function
- Goto URL function - select a URL in any text window and send it to your web browser
- New miscellaneous preferences
Known Problems
- The latest versions of ICQ for Windows® default to very strict security settings that prevent them from directly communicating with ICQ for Mac. This affects peer-to-peer features such as chat and file transfer. We hope to resolve these issues in the near future. In the meantime, you may want to ask your contacts that use such versions of ICQ, to lower their security settings, as they see fit.
- Balloon help has been removed from this version because it is not supported in CarbonLib. We hope that the next version will bring back this functionality, through Apple´s Help Manager.
Några första erfarenheter?
[ 12-12-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
Funkar som den ska tycker jag. Några kosmetiska fel, men inga funktionella fel funna. Än.