Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Repad skärm!?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har läst en massa om repade nano'n här på forumet, men alltid antagit att det gäller själva "kroppen" och inte skärmen, nu såg jag detta:

http://www.idg.se/ArticlePages/200510/22/20051022174756_PFA/20051022174756_PFA.dbp.asp

Om skärmen repas lätt och blir obrukbar så kanske det är läge att avbeställa? Kan någon som har en nano bekräfta eller dementera ryktena om dess extrema lättreplighet?

Mvh.
Stan

Ursprungligen av SwinginStan:

Jag har läst en massa om repade nano'n här på forumet, men alltid antagit att det gäller själva "kroppen" och inte skärmen, nu såg jag detta:

http://www.idg.se/ArticlePages/200510/22/20051022174756_PFA/20051022174756_PFA.dbp.asp

Om skärmen repas lätt och blir obrukbar så kanske det är läge att avbeställa? Kan någon som har en nano bekräfta eller dementera ryktena om dess extrema lättreplighet?

Mvh.
Stan

skaffa TheInvisibleSield så slipper du alla problem

-jonas

...så du menar alltså att ryktena är sanna? Jag orkar inte hålla på och gegga med några vinylfilmer för att skydda spelaren. Jag accepterar normalt slitage, men om den är så känslig som det antyds så söker jag mig nog till iriver istället...

Ursprungligen av SwinginStan:

...så du menar alltså att ryktena är sanna? Jag orkar inte hålla på och gegga med några vinylfilmer för att skydda spelaren. Jag accepterar normalt slitage, men om den är så känslig som det antyds så söker jag mig nog till iriver istället...

vet ej... själv skyddade jag min reden när jag packade upp den, av allt man har hört så vill jag inte chansa. Att du väljer mellan iriver och iPod kan jag inte förstå. man får så mycket mer när man köper en iPod...
Att man måste skydda sina saker är en självklarhet för mig, skulle aldrig få för mig att köpa en kamera/cd-spelare/mp3-spelare utan att skaffa ett fodral. Jag vill att alla mina saker skall se fina/ny ut länge, och det finns inga saker på marknaden i plast som inte blir repiga.

Så mitt förslag är att du skall köpa en iPod, men vara rädd om den (som du troligtvis skulle vara med din iriver också).

-jonas

mmm självklart, min fråga kankse var otydligt ställd, jag har redan beställt en nano, men jag har fortfarande chans att avbeställa. Jag har kollat på decalgirls crystal shield, den verkar vara liknande din, men något billigare. Vad jag är nyfiken på är hur pass känslig nanon är? Har din klarat sig helt från repor, har du något annat skydd/fodral än vinylen?

Mvh.
Stan

Ursprungligen av SwinginStan:

mmm självklart, min fråga kankse var otydligt ställd, jag har redan beställt en nano, men jag har fortfarande chans att avbeställa. Jag har kollat på decalgirls crystal shield, den verkar vara liknande din, men något billigare. Vad jag är nyfiken på är hur pass känslig nanon är? Har din klarat sig helt från repor, har du något annat skydd/fodral än vinylen?

Mvh.
Stan

jag har skyddsplasten och en iPod strumpa. iPoden har idag (efter ca 5 dagar) inga repor, varken stora eller små.

-jonas

Den repas kanske lite lättare än andra spelare men Shit! Det är en mp3spelare, inget utställningsobjekt!!! Man ser kanske tydligare hur den repas eftersom ytan är så blank från början.

Ursprungligen av jonastorner:

jag har skyddsplasten och en iPod strumpa. iPoden har idag (efter ca 5 dagar) inga repor, varken stora eller små.

-jonas

Funkar strumpan bra med nano? Är den inte för stor( strumpan alltså)??

Ursprungligen av makeyuu:

Funkar strumpan bra med nano? Är den inte för stor( strumpan alltså)??

passar perfekt

-jonas

Tycker det inte är så farligt. Min har inte fått några repor, iallfall inte som jag ser och på skärmen har jag dessutom en Screen armor från decalgirl. Verkar fungera riktigt bra. Min är dessutom vit, så att se några repor på framsidan är näst intill omöjligt. På baksidan däremot verkar den väldigt lättrepad. När jag packade upp nanon ur lådan och kollade in den så lyckades jag göra några små repor i ena hörnet. Jag satte då direkt på Crystal shielden jag köpt, men jag är ganska osäker på vilket som är snyggast. En repig backsida eller en med crystal shield. För shielden var faktiskt riktigt ful. Alldeles grådassig och det ser ut som det fastnat enorma mängder damm mellan nanon och shielden pga den där småklibbiga ytan på shielden. Det samma gäller screen armorn, eftersom den verkar vara samma material.

shit, nu glider vi ifrån ämnet, jag skiter högaktningsfullt i om min nano blir repig på "kroppen" det är bara väntat, men om skärmen repas så att dess funktion nedsätts vitalt, då vill jag ha något annat!

Tänkte köpa The InvisibleSield för min nano repas jätte lätt, men är det något som man klistrar fast på nanon och sen inte kan ta bort eller ????????

Ursprungligen av DrPepper:

Tänkte köpa The InvisibleSield för min nano repas jätte lätt, men är det något som man klistrar fast på nanon och sen inte kan ta bort eller ????????

nejnejnej... den sitter som plastfolie (fast den är tjockare) på nanon. Den liksom suger sig fast utan klister. Siter väldigt hårt men lämnar inget när man tar bort den.

(Sorry SwinginStan, men kännde att jag var tvungen att svara på denna fråga, fast den är som du skriver lite OT)

-jonas

Vart köper du The InvisibleSield då?. På deras hemsida kan man ju bara beställa ifrån om du bor i USA.

Ursprungligen av DrPepper:

Vart köper du The InvisibleSield då?. På deras hemsida kan man ju bara beställa ifrån om du bor i USA.

från deras hemsida...

klicka på knappen under "International Customers Shipping outside of the US? Click below." när du skall betala...

-jonas

Ursprungligen av SwinginStan:

shit, nu glider vi ifrån ämnet, jag skiter högaktningsfullt i om min nano blir repig på "kroppen" det är bara väntat, men om skärmen repas så att dess funktion nedsätts vitalt, då vill jag ha något annat!

jag tror inte att det skall vara något probelm med att skärmen blir "för" repig. Det skall ju vara som apple säger, samma plast som i alla tidigare modeller. Och i min gammla generation 2 iPod är det inget problem med att det är några repor i skärmen.

-jonas

  • Medlem
  • 2005-10-24 22:58

Repor försvinner för 39kr

Nanon är ganska repkänslig. Särskillt den svarta då repor syns mer. Min svarta nano fick en del repor i början och ett par rejäla när jag tappade den i gatan. Den är ju så liten :).

Efter att ha tittat på diverse medel för att polera den med (som kostar runt 200 kr) hittade jag idag ett mirakelmedel på Kjell & Co (Art nr 53340 Display Polish). Efter att pratat med killen i butiken om att polera min Nano så var saken klar. Han hade själv polerat sin iPod.
Väl hemma så tog jag foto innan och efter ca 15 minuters cirkulärt gnuggande. Klar skillnad. Hör av er om ni vill se bilderna

NU ÄR DEN I PRINCIP SOM NY!!

Kostnad 39 kr och 15 minuter med en fiberduk.

Tocke, resultatet vart jättefint. Men på bilden innan ser den inte ut att vara repig, bara smutsig. Eller var den verkligen tydliga repor i den? Jag lyckades repa min första dagen. Fast jag var så otroligt försiktig, så nu funderar jag på att köpa ngt liknande som du köpt.. Verkar bli bättre, men jag tvekar om jag kan få bort mina halvfina repor!

  • Medlem
  • 2005-10-25 00:21

Verkliga repor...

Ursprungligen av dANNEo_O:

Tocke, resultatet vart jättefint. Men på bilden innan ser den inte ut att vara repig, bara smutsig. Eller var den verkligen tydliga repor i den? Jag lyckades repa min första dagen. Fast jag var så otroligt försiktig, så nu funderar jag på att köpa ngt liknande som du köpt.. Verkar bli bättre, men jag tvekar om jag kan få bort mina halvfina repor!

Den var verkligen repig. Där var några riktigt elaka repor på displayen som gick bort. Inte ett spår av dom. Men visst hur djupa repor som helst klarar det säkert inte. Men jag kan säga att 39 kr är det lätt värt. Jag tog på lite och lite och polerade med en duk som man torkar glasögon med. Killen på Kjell & Co hade gjort det med en pappers näsduk. Det enda som jag var lite försiktig med var att inte försöka polera över hjulet så mycke. Ju mer jag polerade desto bättre.

M

Hmmmm, jag blir mer och mer orolig:

http://ptech.wsj.com/archive/mailbox-20051006.html

Den testaren gav nenon superbetyg efter att ha använt den i två dagar, sedan när han köpte en egen så har den blivit så repad att skärmen är svår att tyda, efter bara en månad. Och det verkar som om han har varit försiktig. Jag har tvivlat en längre tid nu, tror ni att apple kommer att komma med en ny version med tåligare finish? kanske i samband med längre batteritid och större minne?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 16:14
Ursprungligen av SwinginStan:

Hmmmm, jag blir mer och mer orolig:

http://ptech.wsj.com/archive/mailbox-20051006.html

Den testaren gav nenon superbetyg efter att ha använt den i två dagar, sedan när han köpte en egen så har den blivit så repad att skärmen är svår att tyda, efter bara en månad. Och det verkar som om han har varit försiktig. Jag har tvivlat en längre tid nu, tror ni att apple kommer att komma med en ny version med tåligare finish? kanske i samband med längre batteritid och större minne?

Japp det tror jag, om några år.
Have fun!

merde! Smakar det så kostar det, det blev en Nano tillslut ändå! Hoppas att jag blir nöjd!

1
Bevaka tråden