Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Subtitle i iPod?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejhej

funkar det att han subtitle i sin ipod på en film? för någon sa att det gick, medan någon annan sa att det inte funkar
När jag ska lägga in en film använder jag först DVD decrypter och efter det Videora...
så om någon vet nåt vore det bra

det borde

  • Medlem
  • 2005-11-06 23:24

Det funkar säkert om du stoppar i texterna i filmen .. (?)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 23:40

Subtitle

Ursprungligen av frosse:

hejhej

funkar det att han subtitle i sin ipod på en film? för någon sa att det gick, medan någon annan sa att det inte funkar
När jag ska lägga in en film använder jag först DVD decrypter och efter det Videora...
så om någon vet nåt vore det bra

Det fungerar för mig att ha text på filmerna om du ställer in i programet att filmen skall vara textad, vet inte om det går i "DVD-decrypter". Själv har jag därför använt mig av DVD-shrink och där går detta att välja.
(texten blir dock väldigt liten)

MVH
Kristian

"bränna in texten i filmenP"

Ursprungligen av Kristian:

Det fungerar för mig att ha text på filmerna om du ställer in i programet att filmen skall vara textad, vet inte om det går i "DVD-decrypter". Själv har jag därför använt mig av DVD-shrink och där går detta att välja.
(texten blir dock väldigt liten)

MVH
Kristian

Hur går man tillväga för att "bränna in" texten i "film-filen", har försökt men får det inte att fungera!?

använder dvd-shrink

M.V.H
/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 23:50

Joo jag tror också så (har inte testat ännu). Om filmen är textad från början så kommer det upp text ( jag säger inte att du kan läsa den pga av stoleken), men däremot tror jag inte du kan använda .srt filer

okej, men asså om man har en dvd-film, går det att ha då? eller måste det redan finnas en text som i en svcd?

  • Medlem
  • 2005-11-07 16:30
Ursprungligen av frosse:

okej, men asså om man har en dvd-film, går det att ha då? eller måste det redan finnas en text som i en svcd?

Man kan välja om man ska ha eller inte, och dessutom vilken man ska.

Vet inte om det fungerar i alla program men jag har aldrig stött på ett program som inte stöder detta alternativet. Just nu använder jag HanBrake och det fungerar utmärkt.

Jag använder dock inte alternativet själv eftersom texten blir så liten. Den går ju att läsa men man hinner knappt kolla på bilden och man får konsentrera sig som bara den + plus att man tränar sig på engelska.

okej, aja...men engelska e inget problem, ja e från usa

funkar handbrake till PC?

Skulle va kul om nån kunde fixa en bild på hur subtitles ser ut i ipoden! Då menade jag subtitles som är i själva filmen!

  • Medlem
  • 2005-11-09 22:11

Jag har tittat lite på "sagan om konungens återkomst" med text. Texten är ju såklart i litet format, men riktig bra kvalitet så man kan lätt läsa den. Jag tycker iaf inte det är ngra problem att se på film med textning. Jag kan försöka få upp en bild under morgondagen

det vore bra

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-10 17:17

Här kommer två bilder som visar kvaliten på subtitles.

Filmen är en konverterad DVD-film, och programmet som användes heter Handbrake till Mac OS X.

Reservoir Dogs, yeah

Så liten är ju inte texten, funkar nog riktigt bra

kan man ha svenska subtitle???

  • Medlem
  • 2005-11-10 21:27
Ursprungligen av datorn:

kan man ha svenska subtitle???

Beror ju helt klart på vad du har lagt in för subtitels i filmen eller hur?

Kollade på en film med en subtitle och jag kan säga att, det är jäkligt svårt att läsa.. Den jag hade var i filmen så den förminskades med. Så det var onödigt att ha.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-11 09:09

Jag tror inte att det finns stöd för externa subtitles ännu. Som t.ex. .srt eller.sub. Så alla undertexter ni ser på bilderna är renderade i filmen. Vilket gör att de förminskas i iPodden, men blir som vanligt på en TV.

Språket på texten beror ju helt klart på vilken källa man hämtar från ... Om man konverterar en DVD med Handbrake i Mac OS X så väljer man vilken subtitle man vill "bränna" in i filmen.

Vem vet, apple kanske redan har tänkt på detta Vi får se när videos kommer till Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 00:03

Joohan: kolla in www.vcdhelp.com

handbrake är ett MYCKET bra program!! Går jättelätt att bara välja vilke sub man vill ha från dvd'n, och den "bränns in" i filmen. Använder ni något program efter handbrake, eller vilka inställningar navänder ni för att filmen från handbrake ska funka i ipod g5?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-12 23:57

Jag använder ren MPEG-4 (inte H264) eftersom att den har fungerat perfekt varje gång, till motsats för H264. Vidare använder jag 2-pass och 23,9fps. Storleken på widescreenfilmer sätter jag till 720x304, och 4:3-filmer till 544x416.

Dessa inställningar har det aldrig varit några problem med!

vilka är de bästa instälningarna om maan ska se på ipoden och vilka är bäst om man ska se det på tv?

  • Medlem
  • 2005-11-13 10:57
Ursprungligen av datorn:

vilka är de bästa instälningarna om maan ska se på ipoden och vilka är bäst om man ska se det på tv?

Det finns väl inga inställningar som är erkännt "bäst" för varje sak, olika personer kör olika inställningar. Jag kör H264 320*240, ett pass, 640 kbps, 29.97 fps, 1:1 aspect ratio (vad gör denna för skillnad?). Dessa tycker jag fungerar bra till både iPod och TV. Kolla runt på alla de 10-tals trådar där det står info om videora och videokonvertering...

SKulle va intressant att se vilka "inställningar" apple har för lost och desperate, eftersom dom har sån superkvalité.

har dom superkvalle?

Ja, det tycker jag, klara och starka färger, iallafall om man kollar på trailers på ITMS..

  • Medlem
  • 2005-11-17 16:51

Hej! Behöver hjälp?
Jag har ett lost avsnitt utan textning. Det jag vill göra är att lägga in text i filmen och kunna se texten på Ipoden. Först och främst laddar jag hem textningsfilen (.srt) från undertexter.se. Men hur ska jag sedan göra för att lägga in texten i lostavsnittet? Tacksam för svar.

1
Bevaka tråden