Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kort mellanrum

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har precis köpt en Ipod nano 4gig. Var väldigt nöjd med den ända fram till det visade sig att det blir en kort paus mellan spåren, som inte hörs annat än när man spelar skivor där spåren sitter ihop.. tex pink floyd, dark side of the moon. Detta är otroligt störade.
Kan man göra någonting åt det?

Mvh,

• Oregistrerad
  • 2005-11-08 12:07
Ursprungligen av Zoot Allures:

Hej!

Har precis köpt en Ipod nano 4gig. Var väldigt nöjd med den ända fram till det visade sig att det blir en kort paus mellan spåren, som inte hörs annat än när man spelar skivor där spåren sitter ihop.. tex pink floyd, dark side of the moon. Detta är otroligt störade.
Kan man göra någonting åt det?

Mvh,

Tror tyvärr inte det. Jag stör mig också på det en aning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-08 14:39

Du är inte den enda som irriterar dig på detta. Se http://www.petitiononline.com/13421509/petition.html

tackar.. jag skrev på direkt!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-08 16:15

enklast om man har skivor som är så är ju att göra en enda stor mp3 av det.. så slipper man mellanrummet..

Ursprungligen av wrls:

enklast om man har skivor som är så är ju att göra en enda stor mp3 av det.. så slipper man mellanrummet..

Jovisst - men då blir det ju dumt om man vill lyssna på en speciell låt på skivan, inte sant?

Ursprungligen av femton:

Jovisst - men då blir det ju dumt om man vill lyssna på en speciell låt på skivan, inte sant?

Jo men om man gör så, så försvinner ju lite av poängen med att ha övertoning, eller vad det nu kallas, i själva låtarna, man kan ju spola fram till den låt man vill ha..
Fast det är ju bra att kunna bläddra fram till den låten man vill ha som du säger.
Men är det inte att man ska kunna lyssna på hela skivan som en låt som övertoning används? Rätta mig om jag har fel

Jag sa ju inte att man alltid bara vill lyssna på en låt på skiva. Iaf, orka sitta och bläddra igenom till den låt man vill lyssna på, har hellre ett kort mellanrum mellan mina låtar isf. Men det är ju såklart bara vad jag tycker.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-08 20:29
Ursprungligen av alex_alex:

Jo men om man gör så, så försvinner ju lite av poängen med att ha övertoning, eller vad det nu kallas, i själva låtarna, man kan ju spola fram till den låt man vill ha..
Fast det är ju bra att kunna bläddra fram till den låten man vill ha som du säger.
Men är det inte att man ska kunna lyssna på hela skivan som en låt som övertoning används? Rätta mig om jag har fel

Det är inte frågan om övertoning alls. Enligt standard kan man i en CD-skiva sätta nytt låtindex precis var som helst, mitt i en låt om man nu vill. Många musikstycken är inte indelade i "låtar" på det sätt som mycket modern musik är. Klassisk musik kan ofta vara en timme lång utan någon naturlig "paus". Enligt CD standard så skall en spelare klara av att spela dessa låtar utan att det uppstår en paus mellan dem.

Ingen av iPodarna klarar av detta utan gör en liten "tanke-paus" oavsett om den skall det eller inte. Det betyder att skivor som är indelade på ett sådant sätt får konstiga pauser infogade mitt i musiken, vilket inte alls är njutbart.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-09 08:09

Detta är ju inget unikt för iPoden, jag tror snarare att det har med filformatet att göra. Detta problem har ju funnits länge, och det är märkligt att man inte kan bygga en musikspelare som klarar av det.

1
Bevaka tråden