Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt att "småladda" batteriet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-09 14:29

Är det dåligt att "småladda" batteriet väldigt frekvent? Jag har en ny g5 60gb, och låter den ladda varje gång jag kommer hem. Den går alltså aldrig till mindre än halvfullt, sedan laddar jag den igen. Är detta slitsamt för batteriet? Borde jag låta den ladda ur helt och sedan ladda den under lång tid eftersom den är ny?

Ursprungligen av cwolf:

Är det dåligt att "småladda" batteriet väldigt frekvent? Jag har en ny g5 60gb, och låter den ladda varje gång jag kommer hem. Den går alltså aldrig till mindre än halvfullt, sedan laddar jag den igen. Är detta slitsamt för batteriet? Borde jag låta den ladda ur helt och sedan ladda den under lång tid eftersom den är ny?

Det sägs ju att med dom "nya" batterierna ska det inte göra så mycket. Men, men på jobbet har vi mycket grejer som ska laddas hitan och ditan och där har jag sett att batterier som småladdas får en livslängd som förkortas med år.

Själv så är jag noga med att ladda ut alla mina pinaler innan jag laddar dom. Det gäller mobiltelefoner, spelare, ficklmapor mm och mina batterier håller i åratal utan någon märkbar effektförlust eller förkortad batteritid.
Åtmisntone så ska man ladda ur grejerna en gång i veckan men det är mitt tips.

Antar att du letat på Apples hemsida innan du ställde frågan?
http://www.apple.com/se/batteries/

• Medlem
  • 2005-11-09 17:02
Ursprungligen av femton:

Antar att du letat på Apples hemsida innan du ställde frågan?
http://www.apple.com/se/batteries/

:rolleyes: ops, klart det står på deras hemsida :rolleyes:
Tack iaf för att du hjälper en stackars dum cwolf

Det är lungt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 17:00

Finns mängder av trådar om detta! ANVÄND sök funktionen!

Svaret som kommit fram har då varit att man hellre skall ladda ofta än ladda ur batterierna helt då det kna skada dem (dock inte mycket alls) men alltså hellre frekvent ladning än att ladda ur dem!

1
Bevaka tråden