- Mats Björnström
- Medlem ●
- Lidingö
Nokia släpper två nya telefoner, Nokia 5210 som ser ut som en ´mellantelefon´ av något slag, och Nokia 7650, en tänkbar konkurrent till Ericsson T68. Större och bättre skärm ser det ut at vara, men vetefasen om jag gillar utseendet. Originellt må det vara, men det är inte alltid bra. Vi får se..
En bonuskaka åt den som lyckas hitta högupplösta bilder på telefonerna - jag har sökt i minuter och hittar inget. Inget från folket som Aftonbladet säger släppte bilderna, inget på google, inget på Nokias site..
/ [V]
7650 ser mycket fräck ut och enl. förhandsinformationen så har den prestanda som toppar det mesta!
Utseendet och lösningen med det utdragbara tangentbordet är ytterligare ett bevis på Nokias styrka gentemot EricssonSony - jag anar ytterligare en hit från våra finska vänner...
Jag läste igen dom digra kommentarena på IDG:s artikel om detta. Där var det väldigt många som ställde sig tveksamma till rörliga delar på en telefon efter alla dom problem som Nokia haft med 7110. Hoppas att det 7650 har en hållbar lösning.
Jo visst liknar det palm allt! Jämför bara:
På måndag vet vi mer! Själv känns det fortfarande som om T68 är det rätta. Men vi får se vad de har hittat på på måndagen..
/ [V]
Ser underbar ut, jag vill ha en "T68 killer". Nuuu...
Hm, jag undrar vad telefonen kommer erbjuda i mjukvaruväg. Hoppas på något utöver det vanliga. Måste nästan till med det...
PS: Adrian B, har du någonsin läst en positiv kommentar till en IDG-artikel? Sällsynta...
[ 17-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]
Jag var och tittade på en T68a igår och den var helt okej. Bättre än jag trodde den skulle vara. Ingen som har den inne utan alla har sålts eller tagits tillbaka av Ericsson då det har upptäckts en mjukvarubugg i telefonen (ovanligt?, nej skulle inte tro det).
Om jag ska kommentera 7650an så tycker jag den ser bra fräck ut. Verkar som displayen är väldigt stor vilket är ett plus men det är med extra lucka vet jag inte riktigt om jag gillar. Bara extra fnul och krångel.
Rörliga delar = går sönder någon gång..
Palm gränssnitt visst, men T68 tycker jag ser ungefär likadan ut när man väljer menyn.
Jag tror inte på Nokian... däremot finns det rätt läckra grejjer som kommer under nästa år från div andra tillverkare.
Rörliga delar behöver väl inte alltid gå sönder? Beror på hur du hanterar telefonen...
Jag personligen väljer en Nokia framför en Ericsson alla dagar.
Jon: PS: Adrian B, har du någonsin läst en positiv kommentar till en IDG-artikel? Sällsynta...
He he, mycket sant!
Jürgen B: Jag tror iaf inte på den där telefonen.
Är du inte lite tidig att döma ut den utifrån en pyttebild, utan att veta pris, prestanda, funktioner, vikt, storlek osv?
Visst är jag tidig, men jag måste ju hålla Ericsson om handen. Mina aktier är inge bra där
Men det är kanske inte telefonen i sig jag dömer ut utan själva ideen.
Men visst den kanske kan visa sig fungera. Bara det att min 7110 fick strul med luckan lixom hos samtliga 7110 ägare jag känner. O då är inte luckan direkt "hitech" om man jämför med på den nya .. jaja vi får väl se helt enkelt
Nu finns de nya nallarna på Nokia.se:
7650 med digital kamera(!):
Vikt: 154 g
Mått: 114 x 56 x 26 mm
Samtalstid: 2-4 tim
Passningstid: 90–230 tim
Egenskaper: Integrerad digital kamera - ta bilder och skicka bilder, MMS (Multimedia Messaging Service), fotoalbum för att lagra bilder, GPRS, avancerat användargränssnitt, joysticknavigering och färgdisplay.
Driftfrekvens: Klass 4 dual band EGSM900/1800 i Europa, Afrika, Asien/Stillahavsområdet
Bildupplösning: (VGA, 640x480 bildpunkter) grafisk färgdisplay (176x208 bildpunkter, 35x41 mm)
Verkar lite klumpigt tjock tycker jag, men cool ändå!
6510, lite mera vanlig telefon:
Vikt: 84 g
Mått: 97 x 43 x 20 mm
Samtalstid: upp till 3 tim 30 min
Passningstid: upp till 12 dagar (upp till 10 tim med radion på)
Egenskaper: GPRS, HSCSD, funktion för m-betalning, WAP 1.2.1, kontrastrik display med hög upplösning, fm-radio, månadskalender.
Driftfrekvens: EGSM 900/1800-nät i Europa, Afrika, Asien/Stillahavsområdet
Färger: fyra Xpress-on™-skal för fram- och baksida som tillbehör: Dark Blue, Light Blue, Red och Dark Purple
Observera FM-radio likt 8310. Blir väl en direkt konkurrent till 6310 verkar det som...
Och så slutligen 5210, stöttålig, och med tidtagning och termometer(!):
Vikt: 92 g
Mått: 105,5 x 47,5 x 22,5 mm, 83 cc
Samtalstid: 2 tim 20 min–3 tim 50 min
Passningstid: 60–170 tim
Egenskaper: Xpress-on™-skal upptill och nedtill skyddar mot fukt, damm och stötar, pastellorange displaybelysning, digital klocka i displayen som profillogoalternativ, rytmisk belysning och vibrering, wap, stoppur, timer, termometer, praktisk kalender, 5 spel
Driftfrekvens: EGSM 900/1800-nät i Europa, Afrika, Asien/Stillahavsområdet
Färger: fyra Xpress-on™-skal som tillbehör: Thirsty Blue, Wave Blue, Flushed Yellow, Weathered Green.
[ 19-11-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
Ja priset lär väl inte bli lågt direkt, säkert över 8000 kr. Enligt M3 så ska Nokia 7650 börja säljas under det andra kvartalet nästa år. Med Nokias snabba lanseringar så betyder det väl till sommaren ungefär. Tills dess hinner Ericsson sälja många T68:or...
Enligt Aftonbladet.se kommer den kosta runt 5 600 kronor. :eek:
Inte en sportkeps att den kommer att kosta 5600:- 8850 låg på runt 7000:- och den här kommer inte att bli billigare. Jag trodde att det skulle bli en konkurrent till T68an men kommer den Q2, så är ju redan T68 ersatt. Man kan ju inte ens spekulera om vad som finns ute om 6 månader... Farligt att visa upp den så tidigt..
Aftonbladet fick rapporter från M3-tidningen som var på plats när telefonen lanserades i Barcelona...
Det är inte så farligt att visa upp den nu, om något så sjunker ju försäljningen av T68:an. Ericsson hinner inte utveckla en liknande produkt på så kort tid och lansera den kvartal 2 2002. Om inte de redan kommit en bit på vägen förstås.
Blir klart intressant att se vad som händer. Synd att mobilmarknaden suger i USA bara...
7650an i all ära men jag måste säga att de andra nylanserade Nokierna är RUSKIGT FULA!! Har det lagt allt sitt krut på 7650an och struntat i de andra? Ericsson har i alla fall en bred flora av goa telefoner som har slanderats och framförall kommer att lanseras. Jag skulle inte byta min T68 mot någonting annat!! Den är en perfekt avvägning mellan storlek och finess!!
När det gäller rykten om mjukvarobuggar i dem så tror jag att många blandar ihop dem den det faktum att man kommer att kunna få mjukvaran i dem uppgraderad till MMS kompatibel i slutet av året.
Jag har inte hört någonting om mjukvarobuggar i T68 och jag har hört ganska mycket....
+ att du har ju din egen T68 att jämföra med jag har ingenting.. bara rykten.
Dock behöver man väl inte va lika lyrisk som den den här gossen..Vad gäller Nokia 7650.
Eller?
The Register skriver en intressant sak
här angående prissättning och funktioner etc
[ 20-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]
En intressant sak som jag funderat på är hur nokia och framför allt Ericsson lanserar nya telefoner. De presenterar dem långt innan de kommer ut i butik. Så länge innan så att, åtminstone jag, man har hunit glömma dem eller trott att de inte kommer. Om man tittar på hur apple lanserar sina produkter så har de helt annan taktik. De säger ingentig och helt plötsligt så kommer det något. Det är klart att det finns både för och nackdelar med de olika strategierna. Så nu undtar jag hur ni ser på detta??
Är det någon annan som ser fram mer emot den dagen man kan ringa vart som helst ifrån till hela landet med perfekt ljudkvalité och till samma priser som det fasta telefonnätet snarare än då man kan skicka några minuter halvtaskig video för samma pris som en biobiljett? Visst är det lite ballt att skicka bilder och så men jag menar ska inte mobilen vara en mobil telefon egentligen? Tycker att fokus blivit lite för mycket "Köp den här mobilen istället för en walkman (eller iPod), en gameboy, en palm, en digitalkamera, ett par strumpor osv..."
Kul att se att Nokia ändå håller ledningen vad gäller formgivning och funktionalitet - de verkar ta sina kunder mer serriöst än Ericsson (som visserligen skärpt till sig sista halvåret, men fortfarande har mycket att lära...)! 7650 är en hit och i kombination med det nya headsetet är det ett klockrent köp !
En intressant sak som jag funderat på är hur nokia och framför allt Ericsson lanserar nya telefoner. De presenterar dem långt innan de kommer ut i butik.
På senare tid har det faktiskt varit Ericsson som varit snabba och Nokia långsamma. T68:an presenterades visserligen redan på CEBit i våras, men utöver den så har de lanserat modell på modell som också kommit väldigt fort. Ta T65:an till exempel. Och nu verkar det som att T66 och R600 också kommer ut i utlovad tid (vilket inte är det vanligaste i denna bransch). Nokia däremot har tryckt ut en ynka GPRS-telefon hittills (som var försenad) och 6310 som lanserades på CEBit har vi inte sett ännu... Ericsson har varit dåliga tidigare också, men nu verkar de ha skärpt sig.
Är det någon annan som ser fram mer emot den dagen man kan ringa vart som helst ifrån till hela landet med perfekt ljudkvalité och till samma priser som det fasta telefonnätet snarare än då man kan skicka några minuter halvtaskig video för samma pris som en biobiljett?
Jag drömmer om den dagen mobiltelefonioperatörerna tvingas ta samma pris oavsett om jag den jag ringer till har samma operatör som jag eller inte. Som det är nu så kan det ju skilja oehört mycket mellan kvällstaxan inom samma nät och till andra operatörer. Och man vet ju aldrig i förväg vad den man ringer till har för nät (om man inte frågat innan).