Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägger jag in filmer i Nano

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 10:09

hahaahaahahahahahaahahahahahahahahahhaahaa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-25 12:35

Hur mycket utrymme tar linux upp på nanon? Och finns det någon form av gränssnitt för att t.ex. välja vilken film man vill titta på? Vad är det för format på videofilerna som gäller? Kan man använda det "vanliga" iPod-operativsystemet också, eller försvinner det när man lägger in linux?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-25 14:32
Ursprungligen av Zkronk:

Hur mycket utrymme tar linux upp på nanon? Och finns det någon form av gränssnitt för att t.ex. välja vilken film man vill titta på? Vad är det för format på videofilerna som gäller? Kan man använda det "vanliga" iPod-operativsystemet också, eller försvinner det när man lägger in linux?

Vet inte hur mycket utrymme det tar, men det handlar bara om några mb. Ja gränssnittet är snarlikt orginalet som alla ipods har. Man väljer på samma sätt musik, bilder, spel osv.. De filmer jag har lagt in är avi. Då har jag konverterar både från "vanlig avi" och mpg till ett anpassat format som fungerar till nano. Ja du kan fortfarande använda dig av ipodens orginal operativsystem. Du startar linuxen genom att starta om din ipod och sedan trycka på mittenknappen. Om du inte trycker på den vid uppstart så startas orginalet upp.

Har nu testat att lägga in Linux på iPoden.
Gick inge vidare, kom bara upp en massa blå text. Sen när jag skulle ta bort linux så började det riktigt krångliga, när varken datorn, itunes eller ipoduppdater känner igen ipoden.
Testade en massa grejer, innan dess att jag testade att installera om itunes och ipod uppdater som gjorde att det funkade igen.
Körde först itunes med ipoden sen formaterade jag den i ipoduppdater.

Undrar vad jag gjorde för fel? Men nu tror jag att jag väntar med att försöka mig på att installera Linux igen.

allt du vill veta finns här http://ipodlinux.org/forums/

kör själv linux på min nano gillar det skarpt..

Anledning till att jag kör det är för att jag har konverterat alla mina LP till OGG-format och det stödjer ju inte nanon.

Får man inte garantin om man inte kan starta ipodden?

Tack Svesse för att du har berättat för oss att det funka:D Men det sket sig när jag skulle installera det och nu kan jag inte starta nanon:(:(

Efter mycket om och men så lyckades jag få in linux på min Nano. Floydzilla ÄGER. Doom är väldigt roligt Har dock inte fått igång video-funktionen än, men de kommer väl.

Måste också säga att det var lite krångligare än vad jag trodde att det skulle vara, men efter många timmars slitande i håret så är jag väldigt nöjd Bland annat så slutade min ipod att funka, men efter omstarter av datorn, ominstallation av itunes och Ipod updater så lyckades jag få den att funka igen.

Jag rekomenderar inte detta till vem som helst utan du ska veta vad du ger dig in på och det KAN förstöra din Ipod om du inte gör det rätt.

Ipod linux är bäst!

Någon som har en bättre link än svesses för att jag har inte fått det å fungera

länk menar jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 00:36

Blir helt kalrt att testa detta. Jag menar, så länge man har kvar vanliga operativsystemet.

En fråga dock. Hur fungerar alla menyer och allt sådant i Linux? Går det att spela upp musik och titta på bilder lika bra med Podzilla?

Ursprungligen av Sawert:

Blir helt kalrt att testa detta. Jag menar, så länge man har kvar vanliga operativsystemet.

En fråga dock. Hur fungerar alla menyer och allt sådant i Linux? Går det att spela upp musik och titta på bilder lika bra med Podzilla?

musik går men bilder vet jag inte riktigt borde gå.

När jag startat min ipod efter instalationen så säger den att den inte kan hitta podzilla fastän jag har lagt in det

och även start filen

Ursprungligen av flying_spoon:

och även start filen

Hände så för mig åxå i början. Börja om från början och testa länken ja skicka. Leta även i ipodlinux forums, har ägnat ganska mycket tid till att det ska funka och det gör det nu video å allt.
Om du ska resetta ipoden efter att du installerat ipl; gå in på lägg till/ta bort programm, klicka på itunes -> reparera. Sen kan du köra ipod updater.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2005-12-01 18:50

nano

du kan visst kolla på film på ipod nanon 30 gb ! Men du måste ha quicktime pro 7 och konvertera dem filmerna du har till ipod format och sen lägga in dem i ipoden så skall det funka

:ppppPpppPPPPPp

  • Medlem
  • 2005-12-01 19:05
Ursprungligen av doder:

du kan visst kolla på film på ipod nanon 30 gb ! Men du måste ha quicktime pro 7 och konvertera dem filmerna du har till ipod format och sen lägga in dem i ipoden så skall det funka

:ppppPpppPPPPPp

Du kan kolla på film i en Ipod Video 30 gb, det är en helt annan modell än Ipod Nano

känns som om många här inte enns vet vlika modeller som finns av dem olika iPods ..
damn

imorse när jag vaknade så märkte jag till min förfäran att alla mina låtar på min Nano var borta Även Floydzilla ville inte starta utan det kom bara massa felmeddelanden :S Är dock hos flickvännen just nu så kan inte göra nya försöka med att installera linux just nu.

Till alla dom som vill så skulle jag kunna skriva en steg-för-steg-guide för hur ni ska göra när ni ska installera linux. Återkommer om det senare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-01 10:58
Ursprungligen av adjust:

imorse när jag vaknade så märkte jag till min förfäran att alla mina låtar på min Nano var borta Även Floydzilla ville inte starta utan det kom bara massa felmeddelanden :S Är dock hos flickvännen just nu så kan inte göra nya försöka med att installera linux just nu.

Till alla dom som vill så skulle jag kunna skriva en steg-för-steg-guide för hur ni ska göra när ni ska installera linux. Återkommer om det senare.

Det hände precis samma sak för mig. När de sedan hände ännnu en gång till så blev jag less och tog bort linux från ipoden. Nu kör jag allt orginal igen.

Ursprungligen av Svesse:

Det hände precis samma sak för mig. När de sedan hände ännnu en gång till så blev jag less och tog bort linux från ipoden. Nu kör jag allt orginal igen.

Jo, ska nog ge Linux nåt försök till, funkar de inte så lägger jag nog också ner

Att ni orkar...!

Nerdalert!!

Ursprungligen av magnustegner:

Att ni orkar...!

Nerdalert!!

Att du orkar...!
Om du tycker det är så nördigt varför är du då här?
Nerdalert!! på dig själv du.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 18:57

Va? Är det jag som är dum eller? Nano 30GB! Haha kanske om 2 år

Ursprungligen av Saladin:

Va? Är det jag som är dum eller? Nano 30GB! Haha kanske om 2 år

En iPod Nano 30GB? Då tror jag inte den kommer vara så liten att man kan kalla den nano, snarare iPod Zetta, hahahaha

  • Medlem
  • 2005-12-04 18:15

Skojar ni? kolla på film i en ipod nano ? :S

Vem är det som spelar dum här inne egentligen?
Det finns inte en iPod Nano med 30Gb utrymme, endast med 2 och 4Gb.

Det går att spela upp filmsekvenser på en Nano ifall du lägger in linux som mjukvara! Läs igenom denna tråden så förstår ni.
Se här...
(ifall länkarna inte fungerar på sidan ovan, så skicka PM till inläggaren!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-05 09:49

varning här!

Sluta upp att tramsa eller så låser vi tråden.

Svaret är NEJ man kan inte se på video i en NANO. Linuxs för/nackdelar kan man sedan diskutera i en linux-tråd/forum

Bevaka tråden