Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera film, Avsnitt [Guide]

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt härom kvällen och funderade hur man kan dela en film per avnitt (tv serie), för att sedan konvertera avnitten och lägga dem på G5:an.

Hittade ingen info om det på nätet, så jag satt och pillade lite tills jag kom på ett sätt, om än något omständigt. Kanske finns det andra program som fixar detta enklare!

Den omständiga biten är att ta reda på vilka "Chapters" som krävs för att få ett helt avsnitt. Kanske finns det något bra program för detta, men jag tog den "långa" vägen och "rippade" ner alla chapters och såg att i min film så gick det 5 chapters i ett avsnitt.

Så här gjorde jag:

1. I DVD Decrypter, klicka på Mode och välj IFO
2. Klicka sedan på Tools och välj Settings
3. Väl inne i Settings, så välj fliken IFO Mode och under Options sätt File splitting till None
4. Klicka på OK
5. I huvudfönstret så kan man under fliken Stream Processing välja plocka bort subtitles och andra ljudspår, gör som ni vill här.
6. Sedan under Input fliken så väljer ni de Chapters som utgör ett helt avsnitt, i mitt fall chapter 1,2,3,4 och 5. Bocka bort/av de andra. Kontrollera att ni får Outputen dit ni vill och påbörja processen.

7. När detta är klart, så måste man gå till mappen där DVD Decrypter placerade avsnittet och lägga över filerna (i mitt fall, tre filer (VTS_01_0, VTS_01_1 och VTS_01 - Stream Information)) i en ny mapp. Jag döpte mappen till Del1.

8. Nu går jag tillbaka till Decrypters huvudfönster och bockar bort/av 1,2,3,4 och 5 och bockar för 6,7,8,9 och 10 och upprepar processen igen.

Kom ihåg att skapa nya mappar och döpa dem (förslagsvis) Del1, Del2 osv, samt att föra över de "rippade" filerna till dem, i annat fall kommer ni skriva över tidigare avsnitt.

För att rippa alla Chapters (om man vill ta reda på vilka chapters som utgör ett helt avsnitt), så utför alla punkter till och med 3, i stället för None så väljer ni By Chapter här, men glöm inte att byta tillbaka sen.

När detta är klart, så är det bara att ladda in alla filer i Videora och köra en konvertering.
Som jag skrev tidigare, så hade jag tre filer per avsnitt. I mitt fall, så använde jag bara VTS_01_1 (den största), de andra slängde jag bort.

Kanske skall påpekas att jag döpte VTS_01_1 filerna sedan till Filmnamn_del1, Filmnamn_del2 osv, för att inte filnamnen skall krocka.

Min guide ser kanske omständig ut, men är det är inte alls så farligt. :rolleyes:

För mig är det tomt under fliken Stream Processing

• Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-18 12:44

Tjenare, mycket bra Guide, fungerade mycket bra!

En fråga bara, hur gör man för att få med subsen på filmen när man går över till Videora?
Jag fick 2 slutfiler, en stor och en liten? Förmodar att den lilla filen är subsen (den svenska)

Ursprungligen av TheGun:

Tjenare, mycket bra Guide, fungerade mycket bra!

En fråga bara, hur gör man för att få med subsen på filmen när man går över till Videora?
Jag fick 2 slutfiler, en stor och en liten? Förmodar att den lilla filen är subsen (den svenska)

Hej,

Jag har haft en del att stå i den sista tiden och har inte varit så mycket på forumet.
Har inte haft något behov av subtitles, så därför har jag inte funderat så mycket om detta.
Men om du letar rätt på någon guide som förklarar hur man hanterar subtitles, så kan du ju ta med subtitles när du rippar filmen.

hur gör man för att rippa dvd filmer

om man har en film på datan hur gör man då för att lägga till subtitles till filmen

undrar med det!!!

1
Bevaka tråden