Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1% Silicon Graphics

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg en annons om en begagnad Silicon Graphic burk som jag blev lite nyfiken på som ett komplement (leksak) till den Powerbook jag beställt men vet alldeles för lite om operativsystemet IRIX samt den procesor som den har. Vad jag skulle behöva veta är om SGI hanterar minnet på ett anorlunda och snabbare sätt. Så här står det bl.a i anonsen:

Silicon Graphics O2 Workstation
Processor: MIPS R5000 180Mhz
RAM: 128Mb
HD: 2 Gb (IRIX nyinstallerat)
CD: inbyggd
Interface: 1st SCSI, 2st seriella, 1 st parallell, VGA,
PS2-mus,tangentbord, Ethernet 10/100 Base-T

Är det rent utav troligt att den skulle kunna köra Darwin snyggt och snabbt. I normala fall så är ju 180MHz segt som korvspad och 128MB minne borde man ju inte bry sig om... men jag är änndå sugen på denna lilla snygga burk.... kan den köra någon Win-variant, det är den till vänster på bilden. Jag gissar på att IRIX är ett unix-språk och att det då inte behövs bättre än detta. (Hos SGI så finns 300MHz listad - inte 180MHz).

Att använda en SGI som leksak är lite väl overkill. Som att köpa en Ferrari bara för att åka till Pressbyrån för att köpa tidningen.

O2:an är ett grafikmonster av hög klass. Alias Wavefronts program funkar naturligtvis (dotterbolag) underbart och datorn används i stor utsträckning till forskning och utveckling.

SGI:s MIPS-processorer är också RISC-processorer som PowerPC.
Att få Darwin att funka på en SGI-maskin borde ju vara möjligt. Jag vet inte om någon har försökt sig på att porta det till MIPS.

SGI säljer (sålde?) även burkar med Linux och även NT. Irix är ett egenutvecklar UNIX-xystem som är riktigt snabbt för att köras på så "långsamma" processorer. Men MHz är ju som sagt inte allt.

När jag skrev att jag skulle kunna tänka mig den som en leksak så berodde det enbart på att man begär 6.000 för den - tror det är ett bra pris men vill inte hamna i att den känns som en 8 år gamal mac typ 68030. Tror jag ringer en kompis på Chalmers medialabb och frågar honom om det är värt besväret... mitt primära intresse är nog att ha den som en surfburk samt att jag tycker att den var den första datorn med häftig design... dvs. innan macen.

Jag kan garantera dig att du inte kommer att bli besviken om du köper den...

Den är faktiskt ruskigt snabb!

6000 pirater :eek:

Har nu skrivit ett par rader till den som annonserade den och bett om et pris utan den monitor som ingick i priset 6.000... får se vad han svarar. Ska även be honom om serienummret efter som SGI burkar som inte är registrerade är totalt omöjliga att få uppdatera eller att få lagade. Jag gör så efter att ha snackat med en kompis på Chalmers Medialabb som berättade om detta med denna spärr. Blev lite fundersam då Chalmers Medialabb alldeles nyligen blev bestulna på just minst 1 Siliconburk.

• Oregistrerad
  • 2001-11-19 13:48

På Mediagymnasiet, som jag tog studenten från i våras, använde vi oss av både O2-or och Indysar, innan de gick över till PC-burkar för 3d-modellering.

Baserat på mina personliga erfarenheter skulle jag nog inte kalla en O2:a ruskigt snabb - även om den går snabbt i förhållande till antalet mhz. Men det rullar på ganska bra om man kör halvavancerad 3d-modellering. Just 3D-modellering är väl det vettigaste man kan använda en O2:a till, förutsatt att man har rätt program, typ Maya eller SoftImage...

Som surfburk blir den ju lite begränsad, det är lite ont om nyare browser-versioner och flash-plugins till Irix

Däremot har jag för mig att O2 -orna har en hel del lustiga a/v portar för video både in och ut, samt 48 khz ljud, någon form av snabb SCSI-port o.s.v. Plus ett speciellt gränssnitt för Silicon Graphics egna webkamera (med extra grötig bild

[ 19-11-2001: Meddelandet ändrat av: ceder ]

1
Bevaka tråden