Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkrav Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Planerar nu ett inköp av en äldre beg. Mac-dator, möjligtvis en iMac G3.
Möjligheter/Systemkravsfrågor på olika Mac OS är nog mer en 99mac.se fråga, men
vad kräver iPod:en för systemkrav på en mac?

Apple.com kanske har svaret?

http://www.apple.com/ipod/

iPod:
Mac system requirements
Macintosh computer with USB port (USB 2.0 recommended)
Mac OS X v10.3.9 or later

nano:
Mac system requirements
Mac OS X v10.3.4 or later

shuffle:
Mac system requirements
Macintosh computer with USB port(5)
Mac OS X v10.2.8 or Mac OS X 10.3.4 and later (Mac OS X 10.3.6 or later recommended for use with low-power USB ports)

Ursprungligen av Rickard A:

Apple.com kanske har svaret?

http://www.apple.com/ipod/

iPod:
Mac system requirements
Mac OS X v10.3.9 or later

nano:
Mac system requirements
Mac OS X v10.3.4 or later

shuffle:
Mac system requirements
Macintosh computer with USB port(5)
Mac OS X v10.2.8 or Mac OS X 10.3.4 and later (Mac OS X 10.3.6 or later recommended for use with low-power USB ports)

Jo, jag såg läste det. Men eftersom jag inte är det minsta införstådd i Mac-världen så säger inte det där mig speciellt mycket, med "Mac OS X v10, osv"
Men som sagt, detta är kanske mer passande för 99mac.
Undrar lite vilka varianter man kan ha på en imac g3, osv. Men tack för svaret!

iMac G3 finns ju i lite olika upplagor. Vet du specen på den du ska köpa så kan jag direkt säga vilket Mac OS X du ska köra.

Eller säg så här. Har den FireWire kan du köra senaste Mac OS X som är 10.4.3.

iMac G3 finns ju i lite olika upplagor. Vet du specen på den du ska köpa så kan jag direkt säga vilket Mac OS X du ska köra.

Eller säg så här. Har den FireWire kan du köra senaste Mac OS X som är 10.4.3.

Kollat runt lite på blocket.se, och där är det inte precis rikt med tekniska specifikationer i imac-annonserna. I en av dessa fann jag informationen 333mhz, 8Gb hårddisk och 256 mb ram. Det där säger nog inte mycket, men mer står inte.
Är det USB på alla iMac G3?

JAg har en gammal iMac G3 jätte snygg om jag får 5 000kr kan du köpa den

Ursprungligen av Kompisen:

JAg har en gammal iMac G3 jätte snygg om jag får 5 000kr kan du köpa den

Jasså du. Varför skulle jag köpa en dator av en tyken småkille för 5000 kr när jag kan få en likadan för under 1000 kr från vettiga försäljare? Ge mig ett bra svar på frågan så köper jag din dator för 6000 kr.

Ursprungligen av Gone_Away:

Jasså du. Varför skulle jag köpa en dator av en tyken småkille för 5000 kr när jag kan få en likadan för under 1000 kr från vettiga försäljare? Ge mig ett bra svar på frågan så köper jag din dator för 6000 kr.

Min har ett spel som heter Pippi CD på

Hit med 6000

vad är mac os x 10.3.9?

Ursprungligen av datorn:

vad är mac os x 10.3.9?

lol jag antar att du inte har mac? :rolleyes:

Ursprungligen av Se[BBB]e:

lol jag antar att du inte har mac? :rolleyes:

jo men jag undrade vad det var för sån grej som tex tiger.

Kollat runt lite på blocket.se, och där är det inte precis rikt med tekniska specifikationer i imac-annonserna. I en av dessa fann jag informationen 333mhz, 8Gb hårddisk och 256 mb ram. Det där säger nog inte mycket, men mer står inte.

Det där är ingen Mac jag skulle rekommendera någon att köpa. Den är 6år gammal och är med dagens mått obehagligt slö. Men USB har den (alla iMac G3 har det). Dock kommer den behöva pimpas med extra minne om du vill köra Mac OS X på den och senaste versionen (10.4.3) kommer bli meckigt att få in den kräver DVD-spelare och FireWire. Den iMac du refererar till har inget av det. Så Mac OS X 10.3.9 blir sista version.

Summering: Kolla på en nyare mac.

Det där är ingen Mac jag skulle rekommendera någon att köpa. Den är 6år gammal och är med dagens mått obehagligt slö. Men USB har den (alla iMac G3 har det). Dock kommer den behöva pimpas med extra minne om du vill köra Mac OS X på den och senaste versionen (10.4.3) kommer bli meckigt att få in den kräver DVD-spelare och FireWire. Den iMac du refererar till har inget av det. Så Mac OS X 10.3.9 blir sista version.

Du har rätt, det får väl bli något nyare. det vara bara något snabbt jag fick för mig imorse,
"en iMac skulle passa fint på det tomma utrymmet därborta"

Men visst är den ganska tilltalande utseendemässigt även om den har några år på nacken?

Tack för dina svar, Rickard A

iMac är faktiskt trots sin alder en dator som än idag funkar. Jag har precis skaffat en (gratis ) och jag kör OS X pa den, inte sa himla segt. Men jag kör ju visserligen med 10.1, men jämför jag med min Powerbook med 10.4.3 sa är inte skillnaden sa otroligt stor. iMac G3 är en dator som jag rekomenderar till folk som vill byta till mac men inte har rad eller mod att köpa en ny, dyr dator.

skulle nog tipsa de som tänker köpa en imac g3 att ta en 400 mhz för då e de bra..

Ursprungligen av ztaafen:

iMac är faktiskt trots sin alder en dator som än idag funkar. Jag har precis skaffat en (gratis ) och jag kör OS X pa den, inte sa himla segt. Men jag kör ju visserligen med 10.1, men jämför jag med min Powerbook med 10.4.3 sa är inte skillnaden sa otroligt stor. iMac G3 är en dator som jag rekomenderar till folk som vill byta till mac men inte har rad eller mod att köpa en ny, dyr dator.

En iMac G3 333Mhz är obehagligt slö under Mac OS X. Det sitter de slöaste av slöa komponenter i en sån. Hårddisken är rent hemsk. Jag har provat OS X på en sån och det krävs nerver av stål för att inte bli tokig. Men som datorn skriver, börjar man kolla på 400Mhz och uppåt är det helt ok. Men så var det ju ett rätt stort generationskliv mellan de modellerna också.

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 00:41

Köp min vetja!
Stor 160GB HD, firewire, DVD och Mac OS X Tiger! Fast du kanske inte bor så nära Piteå så det kan ju bli lite svårt
//Jakob

Det är Mac OS X versionen innan 10.4. Mer allmänt känd som Panther. Om du ska köpa en iMAc G3, se till sa att du inte köper för dyrt! Det finns manga som ockrar priserna ordentligt, men jag lyckade s fa en gratis Sen sa ska det ju helst vara minst Panther pa den, kostar lite att köpa nytt. Men det börjar bli billigt.

tack för svaret

1
Bevaka tråden