Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPod går inte att fixa och garantin har gått ut

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iPod har börjat krångla rejält. När jag försöker spela låtar på den, blir den rejält slö och skippar massa låtar och slutar fungera rent allmänt. Ibland - och nu senare varje gång - kommer en ikon upp med en mapp och ett utropstecken och en ledsen ipod. När jag kopplar in den till datorn för att uppdatera eller formatera, blir hela datorn oerhört seg och allting tar väldigt lång tid, men till slut så kan jag trycka på restore (inte update) i iPod-updater. När jag sedan ombeds trycka in den i min väggladdare kommer de där vanliga ikonerna upp igen och ingenting fungerar.

En annan grej är att hårddisken låter lite skumt när man försöker använda den: det låter som att den snurrar ett varv och sen klickar.

Jag ringde sedan till den butik jag köpte iPoden av, och de svarade att garantin gått ut för två månader sedan och det kostar 2000 att laga den. Vad ska jag göra? Det måste ju vara nåt typ av fabriksfel, den är ju inte skadad på något sätt.

Vad härligt det är med kvalitetsprodukter som kostar skjortan och servicebenägna butiker. Det roliga är att butiken heter SOS-data (som står för Service och Support).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-28 17:30

I Sveriges rike har du tre års garanti på fabriksfel. Däremot är det nu upp till dig att bevisa att det är ett fabriksfel. Ring Apple, de brukar vara hjälpsamma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 19:13

SNÄLLA SNÄLLA! Vet ni inte skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt så uttala er inte och förvirra andra medlemmar.

garanti är något helt frivilligt från tillverkarens sida till skillnad mot reklamationsrätt som konsumenter har rätt till enligt svensk lag. tiden varierar mellan 2-3 år beroende på när varan är köpt (lagändring)

Jo jag har läst om den här reklamationsrätten. Är det inte snarare återförsäljarens uppgift att motbevisa mig om jag säger att det är ett fabriksfel? Jag behöver alltså inte betala någon kostnad för att de ska kolla det?

Ursprungligen av mk_nilsson:

Jo jag har läst om den här reklamationsrätten. Är det inte snarare återförsäljarens uppgift att motbevisa mig om jag säger att det är ett fabriksfel? Jag behöver alltså inte betala någon kostnad för att de ska kolla det?

Citat från Konsumentverket:

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. "

Jag undrar bara hur man ska gå tillväga för att bevisa att felet fanns där från början. Hur definieras bevis? Är det, som jag tror, totalt omöjligt att bevisa något eller?

Förresten så tror jag inte att detta är något fabriksfel.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jag undrar bara hur man ska gå tillväga för att bevisa att felet fanns där från början. Hur definieras bevis? Är det, som jag tror, totalt omöjligt att bevisa något eller?

Förresten så tror jag inte att detta är något fabriksfel.

Ne jag tror nog inte heller att det är ett fabriksfel. Men USCH vilka jävla skitprodukter Apple producerar om de går sönder efter ett år av skonsam användning...

Ursprungligen av mk_nilsson:

Ne jag tror nog inte heller att det är ett fabriksfel. Men USCH vilka jävla skitprodukter Apple producerar om de går sönder efter ett år av skonsam användning...

Jamen, om den är använd under skonsamma förhållanden så ÄR det ju fabrikationsfel...

Eftersom jag själv drabbats av snarlika problem med iPoden (en 3G 40Gb) har jag fått anledning att fundera över vad som är normal användning. Även om själva podden alltid behandlats varsamt så undrar jag om ett ivrigt flyttande, raderande och påfyllning av musikfiler räknas som mer än normalt. Var går gränserna?

Tyvärr har jag redan gett upp tanken på att utnyttja reklamationsrätten, eftersom jag minns hur det gick till när min iMac:s hd kraschade för fem år sen. Garantin hade just gått ut och återförsäljaren höll med om att det antagligen var fabrikationsfel. Men sen sade han att "det kan du aldrig bevisa gentemot ett amerikanskt företag. Tyvärr." Så det var bara att bita ihop och skruva i en ny hårddisk själv. Suck.

Ursprungligen av xtrem:

SNÄLLA SNÄLLA! Vet ni inte skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt så uttala er inte och förvirra andra medlemmar.

garanti är något helt frivilligt från tillverkarens sida till skillnad mot reklamationsrätt som konsumenter har rätt till enligt svensk lag. tiden varierar mellan 2-3 år beroende på när varan är köpt (lagändring)

Kanske hög tid att starta en "Garanti Tråd" för att reda upp detta som tydligen
är oklart hos många.

Ursprungligen av mk_nilsson:

En annan grej är att hårddisken låter lite skumt när man försöker använda den: det låter som att den snurrar ett varv och sen klickar.

klickar den bara en gång? Det är nog armen till hårddisken som rör sig till sitt ursprungsläge. Antagligen har du fel på hårddisken.

Jag har en gammal 286:a IBM PS/2 m30 med hårddisk som gör typ likadant fast den är från 1987... Fast den klickar inte bara en gång utan armen i hårddisken står och slår fram och tillbaka låter som om nån där inne försöker komma ut

Trist detta med din pod men tror inte det finns så mkt att göra tyvärr.

1
Bevaka tråden