Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gränsvärden och AirPortens strålning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OM du tror att den teknik som AirPort bygger på skulle vara helt ofarligt så glöm det. Apple har rekomendationer om hur nära du max ska befinna dig från din basstation. Kanske 20 centimeter låter som att det inte är något att bry sig om, men med tanke på de ökade riskerna när man använder mobiltelefon så är nog detta något att ta i beaktande. Det finns studier angående mobiltelefoner som visar på att de som använder dom flitigt utsätter sig för 26% högre risk att drabbas av cancer.

Apples dokumentation - råd om säkerhetsavstånd

Ännu finns inga studier över långtidsexonering då det gäller ett trådlöst överföring typ AirPort... men läs gärna artikeln hos Applelinks. Några rader från den artikeln:

Apple´s AirPort networking system operates in the 2.4 GHz Frequency band at an output power of 15 dBm, while cellphones use the 800MHz to 1.9 GHz band The power output level of cellular phones can range from 0.006 of a watt to 0.6 of a watt for handheld units and three to six watts for portable units. 2.4 GHz is even farther into microwave territory than the cellphone frequencies, and people will be exposed to emissions from wireless LANs for much longer periods of time than all but the most addicted cellphone users. Could the cumulative effect ultimately be as bad or worse? I´d like to know.

Så för våra barns och vår egen framtids skull så ska nog inte detta viftas bort som att det är helt ofarligt.

Olle

Riskerna skall inde underskattas, det är helt riktigt. Man skall dock inte förstora dem heller. Faktum kvarstår dock att trådlösa DECT telefoner har en mycket större uteffekt och är därför potentiellt farligare.

Alla ni som röker, kör bil eller dricker sprit kan dock lungt surfa vidare via Airport och tala i era trådlösa telefoner. De risker som ni redan utsätter er för gör dessa förhållandevis försummbara.

(Jag kör själv bil och dricker ofta ett gott vin.)

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-18 23:49

Microvågsugnar använer också 2.4 GHz, de brukar man sätta till sådär en 800 W sådär en 100 ggr mer än en mobil, så om ni är rädda för en airport så ska ni nog inte ha ungarna i köket när ni micrar heller. Eller för den delen ha dem i närheten av en AC/DC omvandlare, ni vet de där svarta grunkorna (eller i Powerbookens fall de där tefaten). Läste någonstans att någon skannade sitt hem för elektromagnetisk strålning och det visade sig att det var AC/DC omvandlaren till barnvakten (såndär com-radio man ställer bredvid barnsängen så man kan lyssna även om man inte är i rummet) som strålade mest.

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-19 00:20

Jag har funderat på detta ett tag och nu vart det lika bra att ta upp det antar jag... Jag har ett Airport nätverk med 6 st datorer, en av dessa datorer sitter jag vid runt 3-4 timmar om dagen normalt, är det farligt att sitta för nära datorn även om det bara är ett client kort tro? Jag menar, kortet i datorn klarar ju av precis samma sak som basstationen... Vi kommer troligen ha kvar nätverket i en bunt år till då det hittills uppfyllt alla krav..

1
Bevaka tråden