Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wma? Kan ngn Hjälpa

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Jag gillar verkligen detta forum det är relativit snyggt och det är hjälpsamt.

Nu har jag en fråga som kanske bara kan besvaras av Windows andvändare som du har Mac så kan du sluta läsa NU!

Som alla med Windows vet ni väl att man laddar in sina Skivor via Windows Media Player när man ska ladda in en skiva, och då konverteras allt till WMA.
Nu när jag ska få min 60gb Video Vit snart så skulle jag vilja ha alla mina WMA låtar på den, men jag har läst att iPod inte tar emot sådana filer, därför undrar jag vad jag ska göra, fixar iTunes allt åt mig eller behöver jag krångla en massa?
Det vore snällt om jag fårr svar så sabbt som möjligt.

MVH,
Din Kompis

• Medlem
  • 2005-12-03 20:35

iTunes kan konvertera oskyddade WMA-filer till AAC, men eftersom WMA är ett förstörande komprimeringsformat så blir kvaliteten ganska dålig då. Det vore allra bäst om du rippade om dina skivor till t.ex. VBR mp3 ~192kb/s med dBpoweramp eller något annat ripp-program.

Okay, jag har rippat alla mina WMA i 192 kb / sek.
Men jag kanske kan använda ett annat program än iTunes och konvertera om dem till MP3 eller vad det så du menade?

• Medlem
  • 2005-12-03 21:32

Nej, jag menade att du ska rippa dina skivor på nytt tyvärr. Att konvertera från ett förstörande format till ett annat sänker kvaliteten för mycket enligt mig. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet osv.

HaHa, Jag sitter och konverterar om till Mp3 nu från WMA och jag hör ingen som helst skildnad.

Så jag tror det funkar.

jag har konverterat alla mina mp3-låtar till AAC och märkte ingen skillnad.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

jag har konverterat alla mina mp3-låtar till AAC och märkte ingen skillnad.

Samma sak här.
Har konverterat från 128 kb/s mp3 till 128 kb/s aac och märkte nada skillnad.

Genom iTunes alltså.???

Ursprungligen av Kompisen:

Genom iTunes alltså.???

Ja, genom iTunes.
Markera de du vill konvertera, högerklicka och konvertera till aac.

Ursprungligen av Marcus F:

Ja, genom iTunes.
Markera de du vill konvertera, högerklicka och konvertera till aac.

Men vad bra då.

Du kan rippa till MP3 genom Windows Media Player också, kolla inställningar! Men varför rippar du inte direkt i iTunes?

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-05 14:07

Som Ello skriver så blir kvaliteten på låtarna sämre. Det säger sig själv eftersom man komprimerar om ett redan komprimerat format (hoppas ni förstår) att resultatet blir sämre än om man skulle komprimera direkt från skiva. (Det är samma sak om man t.ex. sparar om en .jpg-bild.) Om man sedan hör skillnad är en annan sak, och de flesta märker nog ingen skillnad efter en konvertering från ett komprimerat format till ett annat.

Jag har precis laddat alla WMA till Mp3 som jag inte har skiva till längre och sen kommer jag kasta resten och ladda in allt på nytt när jag får min mac mini på Onsdag

Är du en switcher (till mac, assa..)?

Jopp, men nu har jag ett problem kanske..... :S

Jag laddade min ipod med en skiva från maccen igår, fören jag laddat från PC'n, undertiden jag laddade podden stod det optimerar till Mac, betyder det att jag aldrig kan köra den på PC?????

Nej, det tror jag inte.
Det är nog så att den formaterar sig till mac och om du vill använda den till PC så får du formatera den till PC-format.
Jag tror att du kan använda den till både och om du ställer iPoden i hdd-läge men är ej säker på den punkten (har ingen mac att prova på).

Okay, coolt. Men jag ska prova nu efter lite god mat.

Jag kan ge dig ett svar så du vet.

• Oregistrerad
  • 2005-12-07 12:07

Vad jag vet kan man INTE använda en ipod till både mac och pc samtidigt.

Jag tror man ka använda den till både pc och mac om den är pc-formaterad. Om det är ntfs kan inte macen skriva till den men jag tror den kör med fat32, och då funkar det.

Däremot en mac-formaterad (hfs) går inte att använda med pc.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jag tror man ka använda den till både pc och mac om den är pc-formaterad. Om det är ntfs kan inte macen skriva till den men jag tror den kör med fat32, och då funkar det.

Däremot en mac-formaterad (hfs) går inte att använda med pc.

Så har jag också förstått det.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-07 16:48

Precis, en FAT32-formatterad iPod kan användas i bägge systemen (dock kan den inte uppdateras på en mac). Och såvitt jag vet så kan man inte ntfs-formattera iPoden.

Hehe, jag fattar knapp något. Men min kompis säger att man kan återställa iPod genom något program som man får på iTunes skivan, för just nu tror jag att iPodden är bara för mac?
Finns detta program för nya iPods också, för min kopis har en gammal G3'a han sa nog något om att man behövde uppdatera Firmware för att man ska kunna återställa.

Din kompis syftar nog på ipod updater.
http://www.apple.com/se/ipod/download/

Okay nu har jag löst det, på sådant vis att jag brände alla GB med musik från PC på skiva och sen la in den på Maccen för att slippa allt skit med Återställningar.

Nu undrar jag om det finns något WMA till AAC eller WMA till Mp3 program till Mac?

1
Bevaka tråden