Nu ger jag snart upp! Jag fick min iPod 5G 60GB i måndags och har sedan dess försökt föra in mina låtar och ljudböcker på ett organiserat sätt. Jag har sorterat all musik i min dator i olika mappar - en mapp per artist där alla artistens låtar (som jag har) finns. Och motsvarande för ljudböcker, men då en bok per mapp.
När jag installerade iTunes och importerade mina mp3-filer lägger sig ALLA filerna i en enda lång lista! Dessutom får många av filerna nya namn, särskilt irriterande med ljudböckerna där filerna måste komma i rätt ordning. Nu har jag testat olika lösningar med spellistor, inställningar, andra program än iTunes, etc. Men ännu har jag inte kunnat göra så som jag vill:
Nämligen att kunna dra en mapp från min hårddisk till iPoden och den mappen läggs då som en ny artist med bibehållna filnamn i iPoden. Finns det program som man kan göra så med? Jag har testat Ephpod och MediaMonkey.
Jag har en Creative Nomad Jukebox Zen 20GB sedan 3,5 år tillbaka och det programmet som följde med då fungerar exemplariskt, man lärde sig det på en gång. Där var det bara att dra och släppa hela mappar. Det verkar som många fler än jag har problem med att tämja iTunes. Är det bara för att vi är Windows-skadade? Använder man inte mappar till att organisera hårddisken med på Macintosh?
Ursäkta om inlägget verkar lite osammanhängande, men klockan är mycket och ganska sur på min nya leksak.