Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompatibilitetsproblem med IE 5.2 och Siteshaper

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar med ett webbpubliceringsverktyg vid namn Siteshaper, som utvecklats av Telia men nyss köpts upp av ett annat företag.

Ett helt ok verktyg i jämförelse med andra stelbenta likar, MEN det har en jättenackdel -- Mac-kompatibiliteten. Då framför allt med IE i Mac OS X...

Sidan vi håller på att bygga använder sig av en bautabakgrundsbild som innehåller grunden till sidhuvudet, ett av många okonventionella omvägar man får ta med Siteshaper. Nu till problemet; när jag hemma tittar på sidan i Mac OS X 10.1.5 och senaste (eller tidigare versioner också för den delen) av Internet Explorer vägrar bakgrundsbilden att visa sig. Dessutom försvinner den formatmall vi kallar "Brödtext" (Verdana 11 px) och förvandlas istället till alldeles underbara Times New Roman 12 pt.

Jag har försökt med _allting_ för att få bukt med det här väldigt irriterande problemet, men ingenting fungerar. Till saken hör att sidan, låt säga, 1 gång av 8 omladdningar visas rätt! Bakgrundbild, rätt teckensnitt och hela paketet. Mystiskt är bara förnamnet...

Är det någon ensam själ som händelsevis har någon jättebra idé om vad som kan vara problemet. Jag inser att Siteshaperanvändarna inte riktigt är majoritet här på forumet, men man kanske kan begripa sig på det utan att ha arbetat med det. Jag misstänker att det hela har att göra med Javastödet, ioma Siteshaper bygger helt och hållet på det och sidan blir bra mycket slöare på Mac än på PC.

Sidan fungerar i Mozilla och OmniWeb, inte riktigt i Opera.

Hjälp, någon?
Adressen till sidan:
http://siteshaper.ostrabo.se/net/Uddevalla+Gymnasieskola

Med hopplösa hälsningar
David

• Oregistrerad
  • 2002-07-09 14:00

hmmm...

Orkade inte felsöka allt för djupt, men koden ser ju lite skum ut på sina ställen. Finns ju ett par udda mellanslag som IE brukar ha strul med. Lager och CSS + IE brukar kunna bli problem om man inte följer W3s regler fullt ut...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
hmmm...

Orkade inte felsöka allt för djupt, men koden ser ju lite skum ut på sina ställen.

Då är vi två...

Citat:

quote:
Finns ju ett par udda mellanslag som IE brukar ha strul med. Lager och CSS + IE brukar kunna bli problem om man inte följer W3s regler fullt ut...

Så bra att de tänkt på det, utvecklingssnubbarna. Ska kolla det där med dubbelspacen... Tack!

Vi kollar på det här med hjälp av teknikerna på Siteshaper, och det ser lovande ut. Det dubbla mellanslaget ligger ju i body-taggen, i vilken just både bakgrundsbilden och teckensnittet definieras.

Så, du kan ha gjort årets goda gärning så långt, kära Nikke. Tack!

• Oregistrerad
  • 2002-07-09 15:22

Skönt det löser sig! Alltid kul att hitta felkällor.

1
Bevaka tråden