Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ford gillar inte Mac

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-09 16:27

Jag hade ett par inlägg i "SAAB gillar Mac" som kanske förtjänar en egen diskussion.
Saken är alltså den att jag är väldigt intresserad av att köpa en Ford Focus (etanolvarianten). Problemet är att www.ford.se är skapad med ett verktyg som gör att den endast funkar på Windows så jag hittar ingen info där. De har inte ens bemödat sig om att ge oss andra ett felmeddelande.

Att detta är fantastiskt dålig service tror jag de flesta här håller med om. Jag har haft mail-korrespondens med svenska marknadschefen som också tycker att det är trist, men att man från Ford of Europe valt denna lösning eftersom det är så få som inte använder Windows.
Här finns vår brevväxling.

Info om webbverktyget.
Detta är hittat via en länk hos Microsoft, som tycker att detta är ett jättebra verktyg. Gartner håller inte riktigt med...

Min tanke:
Nu är vi ju ganska många här, och från några olika länder. Några har säkert funderat på att köpa en Ford, eller åtminstone försökt komma åt deras webbplats. Om alla som har haft problem hör av sig till Ford, till exempel på telefon 80-6232600 ([email protected] verkar inte funka) och talar om det så kanske de ser att detta är nåt att ta tag i. Ni som är aktiva på andra Mac/Unix/Linux-forum och i andra länder får gärna hjälpa till att sprida budskapet.
Det är dock viktigt att det i så fall sköts snygg och sakligt, alltså utan spam och hotbrev...

Jag har tipsat Macpressen om detta, men de hade nog lite annat att tänka på (detta var strax före sammanslagningen). Fick i alla fall inget svar.

Finns det fler som har haft kontakt med Ford i detta ärende?
Har ni andra exempel?
Jag har för mig att Macsupport (det var tider det...) hade en "svart lista". Kanske dags för en ny sådan?

Edit: Ändrat lite stavfel. Skriver dåligt när jag är uppe i varv...

[ 09 Juli 2002, 16:29: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-09 16:50

Inget förvånar mig. Ford har gjort flertal missar i sina relationer med internetkonsulter. De är verkligen smittade av MS-febern...

Sen MS verktyg hade jag för utvärdering här på jobb i höstas. En av våra konsultföretag var här och visade upp det hela. Jag frågade om jag kunde få se koden eller de kunde visa upp det hela på en mac... Efter att på tre rader hittat mer än 10 fel så avrådde jag mina chefer ifrån att fortsätta. Sämre produkt får man leta efter.

Nya MacWorld kan kanske testa svenska siter hur de funkar i macmiljö och sen följa upp det hos ansvariga. För idag känns det som om många Internetkonsulter inte kan koda för macen öht. värst är ju de stora "IT-konsulterna" för de har ju sällan ens en mac...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-09 17:00

Dessutom tycker i alla fall jag att Ford gör fula bilar, men det är förstås en smaksak.

Borde inte webbplatser kvalitetssäkras enligt ISO 9002 eller liknande så att de fungerar på olika datorplattformar?

Det vore väl vara en helt normal process? Ingen skulle väl bygga järnvägar som inte är kompatibla med fem procent av tågsätten?

• Oregistrerad
  • 2002-07-09 17:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Borde inte webbplatser kvalitetssäkras enligt ISO 9002 eller liknande så att de fungerar på olika datorplattformar?

Det vore väl vara en helt normal process? Ingen skulle väl bygga järnvägar som inte är kompatibla med fem procent av tågsätten?

Om det ändå vore så väl!

Jag har jobbat på en internkonsult där kravet avr att det skulle funka på olika plattformar och olika browsers. På vägen genom åren har jag mött kunder som inte velat betala för den lilla merkostand det är utan valt en annan konsult.

Nu har jag hamnat på andra sidan och sett färdiga siter som inte fungerat i annat än IE 6 för PC... Trotts att de vet om att vi har en massa macar på företaget.... Koden var så pass dålig att jag inte kunde hålla mig utan frågade vad det var för amatörfirma, för de utgav sig ju för att vara proffs. Sen var det en massa strul då de skulle "buggfixa" siten så den skulle fungera även för mac. De lyckades så där... Jag blir så trött.

Då flera av de stora duktiga dragit ner elelr helt försvunnit så ökar risken för att det bara blir amatörer som konstruerar siter i framtiden. Så Macworld borde jaga dem med blåslampa... (gratis uppslag)

Så ja, fem procent bryr de sig inte om, trotts att flertal journalister sitter på mac...

Mina vänner!
Jag har skrivit ett mail till Ford och gjort ett och annat klart för dom. Mitt mail följer här under:

Hej!

Mitt namn är Fredrik Dolk och jag har vid ett flertal tillfällen under den senaste tiden försökt komma åt er hemsida www.ford.se.
Eftersom jag lever ett ganska digitaliserat liv så föredrar jag att hämta information om produkter via internet då jag i lugn och ro kan värdera informationen utan att påverkas av påstridiga säljare.

Jag har dock inte lyckats komma in på er hemsida och det är först nu som jag förstår varför. Det är nämligen så att jag är användare av en Apple Macintosh som jag använder operativsystemet Mac OS X på. Efter att ha varit i kontakt med många själsfränder på olika forum på internet så står det nu klart för mig att Ford har valt att diskriminera oss Mac-användare genom att använda sig av ett system som endast släpper igenom användare av Microsoft Windows.

Givetvis tycker jag att det är helt oacceptabelt att man går ifrån en vedertagen standard och därmed säga nej tack till en viss kundgrupp.
Det verkar dock som att det ligger i Fords beräkningar att tappa vissa kunder på detta sätt och jag antar att det bara är att gratulera till en lysande affärsverksamhet om ni nu kan unna er den lyxen.

Jag vill dock med detta mail ändå göra er uppmärksamma på att ni har förlorat en potentiell kund. Jag har länge varit intresserad av en ny Ford Focus, men eftersom jag är en man av principer så väljer jag helt sonika er som leverantör eftersom ni stänger mig ute från er websida och jag kan meddela att en av era tyska konkurrenter nyligen har mottagit en order från mig. Dom vann kort och gott på sin "bygga bil"-funktion där jag kunde testa olika utrustningsalternativ i lugn och ro.

Så viktig är den digitala livsstilen för mig att jag låter den styra mitt val av bil och jag även meddela att jag inte är ensam om denna inställning. Jag hoppas dock på en ändring hos er i framtiden så att även jag kan överväga att bli Fordägare.

Med vänliga hälsningar
/Fredrik Dolk

Vad tycks???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-09 17:28

Att utestänga Mac- och Linux-användare är bara amatörmässigt. Helt förkastligt alltså.

Jag får nöja mig med att ta en närmre titt på min farfars brors sons T-Ford i september (Minneapolis). Han (70 år) har en välrenoverad sådan från det enda året som den tillverkades även i blå nyans... ska bli kul - bilder kommer i oktober. Sedan ska jag ta en tur till Harley Davison där farfars brors sonson basar för reservdelslagret... mycke motorer blir det ;- ) Reser den 3 september... det är alltså en myt att T-Forden bara tillverkades i svart kulör.

Olle

Citat:

Sant. Men ska man hårddra det hela så kan en webbsida bara kallas webbsida om den innehåller giltig HTML, förutsatt att man med termen "webbsida" menar ett HTML-dokument tillgängligt från webben. Allt annat är bara html-liknande dokument som bara av en händelse råkar fungera i vissa webbläsare.

Förstår inte hur "proffs" kan göra sånt skräp som Fords sida. Det går alldeles utmärkt att göra ursnygga och flashiga sidor med hundraprocentigt giltig kod - det är oftast bara lathet, inkompetens och arrogans som står i vägen, och sådana enkla hinder ska ett proffs inte snubbla på.

*muttrar över dilettanter*

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-07-09 19:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Nya MacWorld kan kanske testa svenska siter hur de funkar i macmiljö och sen följa upp det hos ansvariga. För idag känns det som om många Internetkonsulter inte kan koda för macen öht. värst är ju de stora "IT-konsulterna" för de har ju sällan ens en mac...

Det värsta är väl att de själva motiverar sin existens och sin inkompetens för företagen med "Det är så få användare som har Mac, bry er inte om dem".
Att företag som Ford med flera inte anpassar sina sajter för oss mac-ägare är inget annat än diskriminering. Det enda som återstår för oss är att diskriminera tillbaka - och bojkotta allt som har med Ford att göra (de är ändå usla bilar kvalitetsmässigt...). Tyvärr har Ford nu tagit över Mazda på flera ställen, så vi som kört pålitliga (men tråkiga) bilar får väl börja se oss om efter annat märke...
Hur ser det förresten ut på Lotus, Ferraris, Jaguars och andra (ouppnåeliga) prestigebilars hemsidor? Fattar de att macanvändare är en exklusiv skara, eller gör de också allt för pyttemjuks användare?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-09 19:51

Hej Mac-vänner!

Jag har varit ute i solen i ett par timmar, och därför inte så närvarande här. Rekommenderas varmt!

Trevligt med sånt gensvar i "min" lilla diskussion. Hoppas att vi kan sätta nån liten boll i rullning hos Ford.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
...
Jag vill dock med detta mail ändå göra er uppmärksamma på att ni har förlorat en potentiell kund. Jag har länge varit intresserad av en ny Ford Focus, men eftersom jag är en man av principer så väljer jag helt sonika er som leverantör eftersom ni stänger mig ute från er websida och jag kan meddela att en av era tyska konkurrenter nyligen har mottagit en order från mig. Dom vann kort och gott på sin "bygga bil"-funktion där jag kunde testa olika utrustningsalternativ i lugn och ro.

Vad tycks???

[/QB]

Jodå, men jag antar att du menar att du valt bort dem som leverantör...

Hoppas att mailet kommer fram. Jag testade att skicka till [email protected] och [email protected], men båda studsade. Det var dock i mars, så det kan väl vara fixat nu.

• Oregistrerad
  • 2002-07-09 19:55

Jag förstår en oteknisk chef som får i uppdrag att kontraktera ett företag för webutveckling. om IT-konsulten vill ha 400:- i timmen och den omtalade Internetkonsulten tar 900:- i timmen så faller valet på IT-konsulten. De har ju varit med länge och de är ju billigare.

Kompetensmässigt är de helt inkompetenta. De utgår ifrån Microsfts koncept och kan inte koda för webben öht. Men de skall ju kunna det och av någon skum anledning så påstår de att de fixar allt.

Internetkonsulten som tar mer ebtalt jobbar med både mac och pc. De kan w3standarden och de har ett väl fungerande arbetssätt för att lyckas på nätet. Problemet är att en chef på ett företag saknar de kunskaperna under en upphandling, dessvärre...

Inte konstigt att webben har blivit tråkigare det senaste året...

Citat:

quote:Jodå, men jag antar att du menar att du valt bort dem som leverantör...

He he...
Tryckfelsnisse "goes digital"...

Så går det när man författar mail i vredesmod, men jag hoppas att poängen gick hem i alla fall...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-09 20:43

Fast om webbplatsen är gjort med hjälp av Dreamweaver eller GoLive är det enkelt att kolla att den fungerar med Mac, Windows, Linux osv. Programmen har ju inbyggda funktioner för det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-09 20:52

Ford använder ett MS-verktyg och de är medvetna om att sidorna bara funkar på Windows. Mer om detta i länken i mitt första inlägg.

• Oregistrerad
  • 2002-07-09 21:05

Angående Ford så kan man ju titta på Mazda.se , Mazda som ju ägs av Ford men verkar vara lite influerade av Apple eller vad sägs om nya 626 Titan med mittkonsol och dörrpaneler i "carbon-look"

Vi glömmer den viktigaste punkten i hela diskussionen.
KÖPAREN, webbkonsulterna, webbplatstillverkaren, reklambyrån, etc. må vara hur inkompetenta som helst, men det är trots allt köparen som bestämmer och köparen måste vara tillräckligt intelligent för att kunna bedöma vad han betalar för. Det borde inte gå idag att säga att man köper kompetensen. Som köpare skulle jag fråga, hur många använder Mac, vad är de för typ av människor, hör de till vår målgrupp, är de köpstarka, etc.
M.a.o. köparen måste kunna ställa de rätta frågorna och utifrån svaren måste de ta sitt beslut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 01:13
Citat:

quote:Angående Ford så kan man ju titta på Mazda.se , Mazda som ju ägs av Ford men verkar vara lite influerade av Apple eller vad sägs om nya 626 Titan med mittkonsol och dörrpaneler i "carbon-look"

Vad är "nardiratt och växelspaktsknopp [sic!] i läder" för något?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-10 08:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Vi glömmer den viktigaste punkten i hela diskussionen.
KÖPAREN, webbkonsulterna, webbplatstillverkaren, reklambyrån, etc. må vara hur inkompetenta som helst, men det är trots allt köparen som bestämmer och köparen måste vara tillräckligt intelligent för att kunna bedöma vad han betalar för....

Som köpare måste man ha en viss kunskap, men man kan lätt konstatera att denna saknas rätt ofta. Man tar den billigaste offerten eller anlitat tonårsgrabbens polare som har "hittat" FrontPage på nätet. Producenten visar (efter två dagar) hur häftigt det ser ut (på MSIE med alla tänkbara plugins på en piratkopierad Win2k). Köparen blir fartblind av alla "bells and whistles" och känner sig nöjd. När sen kunderna börjar klaga kan han med gott samvete säga att det visst funkar, för det har han sett. Kunden behöver "bara" se till att ha rätt utrustning...

Här på firman kallar vi detta för beställarkompetens, och i vissa fall har vi som en del i ett offertarbete erbjudit kunderna att gå en kurs för att lära sig grunderna om webb och html. Med rätt kompetens hos beställaren blir både produkt och pris det rätta, annars sitter man i händerna på producenten.

Köparen Ford of Europe är medveten om att detta bara funkar på WIndows. Ändå köper de MS lösning rakt av. Svenska Ford har ju enligt egen utsago försökt tala dem tillrätta, men utan resultat. För den som ansvarar för informationen är det säkert ett smidigt verktyg, och de kommer ju åt informationen. Se länken till min brevväxling med marknadschefen i det första inlägget.
En så stor kund som Ford Motor Company kan inte försvara sig med dålig beställarkompetens, det handlar nog mest om att de är i händerna på MS och inte bryr sig nämnvärt om sina kunder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 14:00
Citat:

quote: Mycket handpåläggning krävs, så det är bättre att handkoda från början.

Verkligen? Finns det folk som handkodar fortfarande? Finns man tid och resurser för det? Är det någon som är villig att betala för det?

• Oregistrerad
  • 2002-07-10 14:05
Citat:

Finns det folk som handkodar fortfarande? Finns man tid och resurser för det? Är det någon som är villig att betala för det?

Alla seriösa webkonsulter handkodar. Men med GoLive 6 så har stödet för w3 kod blivit riktigt bra så nu finns äntligen ett alternativ!

Fördelen med handkoda är att allt kan märkas ut ordentligt. handkodad kod blir ofta vacker att se på och enklare att felsöka i.

Det är få som är villiga att betala. Därför kan oseriösa firmor sno stora jobb och leverera skräp. Se på ford...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-10 14:15

Det är ju knappast aktuellt att tänka sig att handkoda varje sida hos Ford, lika lite som att skapa statiska sidor med FrontPage, Dreamweaver eller Golive. Här är det en databaskoppling av nåt slag, som hos de flesta större organisationer. Det är säkert många som publicerar information oberoende av varandra, och alla vill inte eller kan inte lära sig HTML. Men sen kan ju renderingen av sidor från databasen skötas mer eller mindre snyggt...

Har nån mer hört av sig till Ford, förresten? Reaktioner?

[ 10 Juli 2002, 14:19: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-10 14:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas:
Det är ju knappast aktuellt att tänka sig att handkoda varje sida hos Ford, lika lite som att skapa statiska sidor med FrontPage. Här är det en databaskoppling av nåt slag, som hos de flesta större organisationer

Man handkodar ju den del av sidorna som är statisk och där det skall in PHP/ASP/JSP koden skall in... Ett riktigt CMT verktyg visar korrekta sidor som funkar hos alla. Dessvärre så är det ofta inkompetens i grundkoden som gör att de inte funkar i macmiljö...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-10 15:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

Det är ju knappast aktuellt att tänka sig att handkoda varje sida hos Ford, lika lite som att skapa statiska sidor med FrontPage. Här är det en databaskoppling av nåt slag, som hos de flesta större organisationer

Man handkodar ju den del av sidorna som är statisk och där det skall in PHP/ASP/JSP koden skall in... Ett riktigt CMT verktyg visar korrekta sidor som funkar hos alla. Dessvärre så är det ofta inkompetens i grundkoden som gör att de inte funkar i macmiljö...

Precis. Vi är helt överens. Mitt inlägg var lite oklart. Det var mest tänkt som ett svar till "Mondo65" som undrade om man fortfarande handkodar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 17:25

Intressant. Jag trodde faktiskt uppriktigt sagt att handkodning tillhörde det förgångna.

• Oregistrerad
  • 2002-07-10 17:28
Citat:

Intressant. Jag trodde faktiskt uppriktigt sagt att handkodning tillhörde det förgångna.

Den enda editorn som lever upp till de krav som jag ställer på ren kod är GoLive 6. Det under försutsättning att man inte rör deras javascript...

Sen är det ofta snabbare att handkoda för en erfaren htmlutvecklare än att någon sitter i en editor och får mellanrumm mellan bilder tex...

fast det blir förre och färre som kan yrket!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 17:46

Jo, jag handkodar en del också. Jag använder en kombination av Dreamweaver och BBEdit.

• Medlem
  • 2002-07-10 18:40

Jag skall göra en site som inte funkar på Windows

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 20:55

Ursäkta en enkel fråga, men vad är CM?

Citat:

.Saken är alltså den att jag är väldigt intresserad av att köpa en Ford Focus (etanolvarianten). Problemet är att www.ford.se är skapad med ett verktyg som gör att den endast funkar på Windows så jag hittar ingen info där. De har inte ens bemödat sig om att ge oss andra ett felmeddelande.

Att detta är fantastiskt dålig service tror jag de flesta här håller med om. Jag har haft mail-korrespondens med svenska marknadschefen som också tycker att det är trist, men att man från Ford of Europe valt denna lösning eftersom det är så få som inte använder Windows.
Här finns vår brevväxling.

Min tanke:
Nu är vi ju ganska många här, och från några olika länder. Några har säkert funderat på att köpa en Ford, eller åtminstone försökt komma åt deras webbplats. Om alla som har haft problem hör av sig till Ford, till exempel på telefon 80-6232600 ([email protected] verkar inte funka) och talar om det så kanske de ser att detta är nåt att ta tag i. Ni som är aktiva på andra Mac/Unix/Linux-forum och i andra länder får gärna hjälpa till att sprida budskapet.
Det är dock viktigt att det i så fall sköts snygg och sakligt, alltså utan spam och hotbrev...

Jag har tipsat Macpressen om detta, men de hade nog lite annat att tänka på (detta var strax före sammanslagningen). Fick i alla fall inget svar.

Finns det fler som har haft kontakt med Ford i detta ärende?
Har ni andra exempel?
Jag har för mig att Macsupport (det var tider det...) hade en "svart lista". Kanske dags för en ny sådan?

Är inte detta något att ta vidare till dagspress, som t ex SvD, DN, eller kanske t o m Aftonbladet och Expressen. Vilket genomslag det skulle kunna få och tryck på Ford framför allt.

1
Bevaka tråden