Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa från utlandet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 13:41

Hur fungerar det om jag köper utrustning från utlandet, såväl inom som utom EU?

Om jag betalt någon lokal skatt/moms, är det pengar man aldrig får tillbaka då?

Ska jag på något sätt betala skatt för produkten, och hur gör jag i så fall det?

Räknas alla eventuella avgifter i samband med köpet (tull, frakt och vad det nu kan vara) som avdragsgilla?

/J

Skapades ursprungligen av: Goka:

Om jag betalt någon lokal skatt/moms, är det pengar man aldrig får tillbaka då?

Har du betalt skatt/moms på varan vid köpet så kan du få tillbaka denna vid skattekontor (eller liknande som har hand om det) i resp. land, vid uppvisande av ORG- och VAT-nr.
Detta måste göras innan varan förs in i ditt hemland, tror jag.

Ska jag på något sätt betala skatt för produkten, och hur gör jag i så fall det?

Det beror på varifrån du köper varan och om du betalar moms/skatt redan vid köpet eller inte.

Räknas alla eventuella avgifter i samband med köpet (tull, frakt och vad det nu kan vara) som avdragsgilla?

Japp, alla avgifterna hänförs till den totala kostnaden för köpet, och är avdragsgilla.

Dock ej ev. mutor

[ 11 December 2002, 18:42: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-11 17:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:

Hur fungerar det om jag köper utrustning från utlandet, såväl inom som utom EU?

Det är skillnad om du köper inom eller utom EU.

Vid import från tredje land (utom EU) betalas moms och ev tull till tullverket i samband med tulldeklarationen. Momsen beräknas även på ev tull och alla kostnader fram till leveransadress. Däremot blir det ingen moms på fraktfakturan, utan frakten momsas alltså i tulldeklarationen istället.

Vid införsel från annat EU-land betlar du ingen moms om du är momsregistrerad i Sverige. Säljaren ska ange ditt VAT-nr på sin faktura till dig.

Om jag betalt någon lokal skatt/moms, är det pengar man aldrig får tillbaka då?

Det går att söka tillbaka från skattemyndigheten i det EU-land där du köpt varorna, även efter införseln. Återigen är kravet att du är momsregistrerad i sverige. (I Sverige är det "Särskilda skattekontoret" i Ludvika som återbetalar moms till andra EU-länder.)

Ska jag på något sätt betala skatt för produkten, och hur gör jag i så fall det?

Momsen på varor från EU-länder redovisar du i din momsdeklaration, men beloppet tas upp både som plus och minus post på samma gång, så i praktiken betalar du ingen moms på EU-gods.

/ Terhi

1
Bevaka tråden