Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omvandla enskild firma/handelsbolag till AB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet något om detta? Är det genomförbart? Vad händer med inventarier, monetära tillgångar och liknande?

[ 28. februari 2003, 10:51: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Tydligen existerar inte begreppet omvandla!

I praktiken startar man ett nytt AB (man kan då köpa ett lagerbolag) som man sedan registerar ett namn på hos PRV, man skickar med en lapp där det står att som ägare av det hos PRV registerade namnet Exempel HB så ger vi vår tillåtelse för detta nya företaget att heta Exempel AB.

Sedan kan man visserligen flytta inventarier/vinster och annat från det ena bolaget till det andra genom att sälja det dit respektive fakturera från AB´t. Men om det är riktigt "kocher" får du diskutera med din kommande revisor/bokföringsnisse (eller båda), åsikterna går isär om detta är tillåtet eller inte.

Så normalt så gör du ett bokslut, betalar dina skatter och dessa skattade pengar använder du till aktiekapitalet i ditt nya bolag. Räkna med att du behöver en vist på 300.000:- varav 67% går bort i skatt och kvar har du ungefär 100.000:- och det kan vara grundplåt för Aktiebolaget.

Man kan också minska ner den kontanta summan genom att skriva in apportegendom i nya företaget. Du kommer dit med en säck med pengar (50.000:-) och en låda med saker (datorer, möbler och annat) som en värderingsman uppskattar värdet på till X kronor. Sammanlagt blir det 100.000:- i aktiekapital.

Men jag skulle råda dig att prata med en revisor.

Lycka till!

/Ola
P.S. Rätta mig gärna om jag har fel för jag är osäker på en del av ovanstående.

[ 28. februari 2003, 14:33: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Har man ett bolag med ett "värde" på 100 000 kronor är det normalt inga problem att "omvandla" detta till ett AB. (Som Ola säger existerar inte "omvandla" eller motsvarande som begrepp.)

Det man gör är att man gör en vanlig registrering av AB där det nuvarande bolaget (tillgångar, likvida medel med mera) används som apportegendom. Ingen fakturering mellan bolagen är då aktuellt.

För att detta skall kunna göras måste resultat- och balansräkning för de senaste två räkenskapsåren bifogas och dessutom uppgift om rörelsens resultat för tiden efter senaste resultat- och balansräkningen. Formellt sett är detta en ganska enkel form av apport, där alla värderingar redan är gjorda (vilket i andra fall kan vara lite knivigare).

Till det ovanstående tillkommer naturligtvis en del papper som t.ex. avtal om apporten och diverse yttranden från revisorerna (eller åtminstone revisorn för det nybildade AB:t) gällande apporten. Utöver deta sedvanliga registreringshandlingar som t.ex. bolagsordning, stiftelseurkund med mera.

Kolla på PRV efter information om och blanketter för nyregistrering av AB. Dessa dokument innehåller all information.

//Mikael

Edit: förtydligande

[ 28. februari 2003, 13:06: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

• Oregistrerad
  • 2003-02-28 13:56
Citat:

citera:Det man gör är att man gör en vanlig registrering av AB där det nuvarande bolaget (tillgångar, likvida medel med mera) används som apportegendom. Ingen fakturering mellan bolagen är då aktuellt.

Jag startade ett AB förra året, behöll min enskida firma, kan man göra detta i efterskott eller? (använde 100 000 cash för aktiekapitalet). Nu behöver jag föra över lite inventarier och jag vill ju inte strula med en massa moms för bägge bolagen...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ken:

Citat:

citera:Det man gör är att man gör en vanlig registrering av AB där det nuvarande bolaget (tillgångar, likvida medel med mera) används som apportegendom. Ingen fakturering mellan bolagen är då aktuellt.

Jag startade ett AB förra året, behöll min enskida firma, kan man göra detta i efterskott eller? (använde 100 000 cash för aktiekapitalet). Nu behöver jag föra över lite inventarier och jag vill ju inte strula med en massa moms för bägge bolagen...

Det borde heller inte vara några problem, även om det inte handlar om nybildning längre. Lösningen är nyemission, och en sådan kan göras genom apport.

Precis som vid nybildande genom apport, måste emission genom apport stödjas av diverse revisorsintyg (som garanterar rätt värdering med mera).

Kolla på PRV efter blanketten emissionsanmälan som innehåller all information.

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2003-02-28 16:47

Kanon! Mikael, är du revisor eller?
hmm...varför talar inte min revisor om sånt för mej...

• Oregistrerad
  • 2003-03-02 00:00

Jag gjorde en likadan transaktion för ca 5 år sen, då kunde man sälja inventarierna momsfritt till AB´t. Jag gjorde själv inte dessa transar, utan revisorn ihop med min ekonomikille skötte detta.

omvandla kommanditbolat till Aktiebolag

Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd.

Men jag tycker att det är väldigt märkligt att man inte i Sverige kan omvandla ett handels-/kommanditbolag till Aktiebolag.

Det kan man i Finland!
Se: http://www.prh.fi/sv/kaupparekisteri/avoinyhtiojaky/muutokset/muutosoyksi.html

Det kostar €350.

1
Bevaka tråden