Tydligen existerar inte begreppet omvandla!
I praktiken startar man ett nytt AB (man kan då köpa ett lagerbolag) som man sedan registerar ett namn på hos PRV, man skickar med en lapp där det står att som ägare av det hos PRV registerade namnet Exempel HB så ger vi vår tillåtelse för detta nya företaget att heta Exempel AB.
Sedan kan man visserligen flytta inventarier/vinster och annat från det ena bolaget till det andra genom att sälja det dit respektive fakturera från AB´t. Men om det är riktigt "kocher" får du diskutera med din kommande revisor/bokföringsnisse (eller båda), åsikterna går isär om detta är tillåtet eller inte.
Så normalt så gör du ett bokslut, betalar dina skatter och dessa skattade pengar använder du till aktiekapitalet i ditt nya bolag. Räkna med att du behöver en vist på 300.000:- varav 67% går bort i skatt och kvar har du ungefär 100.000:- och det kan vara grundplåt för Aktiebolaget.
Man kan också minska ner den kontanta summan genom att skriva in apportegendom i nya företaget. Du kommer dit med en säck med pengar (50.000:-) och en låda med saker (datorer, möbler och annat) som en värderingsman uppskattar värdet på till X kronor. Sammanlagt blir det 100.000:- i aktiekapital.
Men jag skulle råda dig att prata med en revisor.
Lycka till!
/Ola
P.S. Rätta mig gärna om jag har fel för jag är osäker på en del av ovanstående.
[ 28. februari 2003, 14:33: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]