Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utrymmet i Nanon

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rymmer nanon 4GB musik eller rymmer den t ex 3,7 GB? En kompis till mig sa att man inte kan fylla den med exakt 4GB musik stämmer detta?

Ja det stämmer. 200 MB mindre är väl ungefär vad man får räkna med...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 18:23

Det beror på att programvaran som ligger på den tar plats.
Har för mig att man förlorar ännu mera minne vid köp av iPod med större hårddisk

Ja för er som vill veta hur det funkar var snälla sök. Jag har beskrivit grundligt ett antal gånger.

Ursprungligen av Dava:

Det beror på att programvaran som ligger på den tar plats.
Har för mig att man förlorar ännu mera minne vid köp av iPod med större hårddisk

Och nej, det är verkligen inte för att mjukvaran tar plats. Den tar upp på sin höjd några megabyte.

Har läst att det alltid är 7% "mindre" än vad som angivits, detta pga att säljarna och tillverkarna räknar olika. Vill du veta mer? Sök.

Ja, desto större disk-/flash-minne desto större förlust.
En del beror på programvaran det är ändå en viss förlust av minne.

Till min dator har jag en 160 GB hdd men jag kunde använda 143 GB från början och XP tar nog inte 17GB, eller hur?

EDIT: Jag skrev lite snabbt hehe...

  • Medlem
  • 2005-12-19 12:35
Ursprungligen av Marcus F:

Ja, desto större disk-/flash-minne desto större förlust.
En del beror på programvaran det är ändå en viss förlust av minne.

Till min dator har jag en 160 GB hdd men jag kunde använda 143 GB från början och XP tar nog inte 27GB, eller hur?

Matten där ja. 160-143= 17gb.

  • Medlem
  • 2005-12-18 18:52

förlorar man inte mer på en HD än flash?

Vad jag har fattat så är det inte 4 "riktiga" gb. Är det inte så att det står 4*1000mb istället för 4*1024mb? 1024mb är väl en riktig gb men man skriver 1000mb i reklamer? Om det är nån som fattar vad jag menar.

Ursprungligen av ante_b91:

Vad jag har fattat så är det inte 4 "riktiga" gb. Är det inte så att det står 4*1000mb istället för 4*1024mb? 1024mb är väl en riktig gb men man skriver 1000mb i reklamer? Om det är nån som fattar vad jag menar.

Det finns hur många trådar som helst som beskriver det..

  • Medlem
  • 2005-12-18 23:36
Ursprungligen av skalmansskalle:

Rymmer nanon 4GB musik eller rymmer den t ex 3,7 GB? En kompis till mig sa att man inte kan fylla den med exakt 4GB musik stämmer detta?

Svaret finns på apple.com.

"1GB = 1 billion bytes; actual formatted capacity less."

Ursprungligen av andis:

Svaret finns på apple.com.

"1GB = 1 billion bytes; actual formatted capacity less."

Nä det stämmer inte. Anledningen är inte formateringen. De har skrivit att 1 GB = 1 000 000 000 byte. Så räknar hårddisktillverkarna medan "alla andra" inklusive iTunes och iPod räknar 1 GB som 1 073 741 824 byte. Alltså blir 4 GB räknat på det allmänna sättet inte samma som på hårddisktillverkarnas sätt. Vill nån veta varför det är såhär, sök.

  • Medlem
  • 2005-12-19 21:00
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Nä det stämmer inte. Anledningen är inte formateringen. De har skrivit att 1 GB = 1 000 000 000 byte. Så räknar hårddisktillverkarna medan "alla andra" inklusive iTunes och iPod räknar 1 GB som 1 073 741 824 byte. Alltså blir 4 GB räknat på det allmänna sättet inte samma som på hårddisktillverkarnas sätt. Vill nån veta varför det är såhär, sök.

Förklaringen är ju det jag skrev och som du sedan upprepade.

Ursprungligen av andis:

Förklaringen är ju det jag skrev och som du sedan upprepade.

Nej, du skrev "1GB = 1 billion bytes; actual formatted capacity less", alltså att man förlorar utrymme vid formatering. Vilken är sant, men inte hela sanningen. Det som tar mest utrymme är att hårddisktillverkarna räknar annorlunda än "alla andra", vilket jag beskrev.

  • Medlem
  • 2005-12-19 21:44
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Nej, du skrev "1GB = 1 billion bytes; actual formatted capacity less", alltså att man förlorar utrymme vid formatering. Vilken är sant, men inte hela sanningen. Det som tar mest utrymme är att hårddisktillverkarna räknar annorlunda än "alla andra", vilket jag beskrev.

"1GB = 1 billion bytes; actual formatted capacity less." betyder samma som du skrev, alltså att 1GB = 1 000 000 000 bytes .
Det verkliga lagringsutrymmet efter formatering är 3 997 876 224 bytes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-20 18:40

*TRÅD LÅST*

Lösnignen finn här på forumet i andra trådar och det gäller samma sak för RAM, HDs, flashminnen etc.

1
Bevaka tråden