Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM i en eMac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att övertala min flickvän och hennes familj om vilket otroligt bra köp det vore om dom köpte en eMac.

Jag har dock en känsla av att OS X suger en hel del minne och därför undrar jag vad ni rekomenderar. Räcker det med 256 mb eller är det 512 som gäller för att det ska flyta fint?

Om det skulle bli ett köp så kommer hon antagligen att ha vissa layoutprogram på den eftersom hon går en sådan utbildning, men främst kommer det nog bli en mail-, surf- och speldator.

Vad sägs om behovet för sådan verksamhet?
256 eller 512???

• Oregistrerad
  • 2002-07-09 19:57

512 utan att tveka!!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-09 19:59

Om det ska spelas och layoutas så behövs nog minst 512 MB. Om man inte köper det från Apple så är det ganska billigt med 256 MB extra, tippar på max 700 kr inkl moms hos närmaste PC-handlare (men fråga gärna om minnet funkar på Mac).

Jag håller med Nikke, 512 MB minimum, den levereras med 128 så då är det lämpligt att köpa en 512:a till, m.a.o. blir det 640 MB.
Däremot tycker jag inte att man skall köpa minnen från närmaste PC-handlare. Med en dåres envishet rekommenderar jag Kingston. Betala nån krona mer och få garanti på att minnet fungerar.

OK, det är naturligtvis alltid bra med mycket RAM, men jag tror inte det BEHÖVS så mycket minne... det blir gärna inflation...:-)
Jag tror faktiskt inte du kommer att uppleva någon större skillnad mellan 256 och 512, om du inte har extrema dokument.
Jag fick hem ett antal eMac förra veckan, och har, ivrigt:-), testkört dem med just layoutprogram.
Med Word, InDesign, PhSh gående samtidigt funkar det jättebra med 256. OSX är förvånansvärt minneseffektivt, och jag har inte haft några djupdykningar i väntan eller seghet med mina testdokument alls (största dokumentet är ett, ursprungligen Pagemaker, 24-sidigt A4-format, med relativt rikligt med text och cirka trettiotalet tiffar, från 4x4 cm till helsida, i 300 dpi)
Scanning via USB är jämförbar med en G4 933 ! Jag har testat med en Nikon- och en Epsonscanner, helt fantastiskt!

Enda problemet hittills har varit att högtalarskydden lossnar när man drar bort skyddstapen...:-)
Det är en kalasmaskin, nätt och behändig, kommer säkerligen att bli en försäljningssuccé.

Jag har ju försökt resonera lite som Jan-Åke. Det är lätt för oss som är lite petigare med vår utrustning än vad en "vanlig" familj är. Jag har själv 512 mb och skulle inte kunna tänka mig mindre.

Men hur motiverar jag för någon okunnig att lägga ut nästan 2 700 kr mer bara för att få lite mer RAM-minne??? Det är vad det kostar att sätta i 512 istället för 256 i en eMac...

Är det inte så att allt för många av oss här på ren rutin basunerar ut att man ska ha minne tills man spyr, när en vanlig familj i själva verket klarar sig gott med 256???

Hej !

Jag bara måste få kasta mig in i denna tråd!

Jag tänkte först basunera ut att 512 är i underkant, men efter att jag läste Jan-Åke N´s inlägg så håller jag lite på mig.
Det är ju suveränt om Jan-Åke N har testat och tycker att det snurrar på med 256 !!
Själv har jag INTE samma erfarenhet. MEN (!!!) då ska jag också säga att jag kör nog betydligt fler spel än vad Jan-Åke N´s test inkluderar.

För PhotoShop, Indesign m fl så funkade min Dual 800 helt OK (även att köra dessa i classic gick förvånandsvärt bra) med 512 MB RAM (OBS 512 ! )

Men spelen hängde inte riktigt med som jag hade hoppats. Efter att jag satt in ytterligare 512 dvs totalt 1024 MB RAM (jobbar med Final Cut PRO så det behövs) så måste jag ändå säga att ALLT blev betydligt snabbare. Inte bara spel och tyngre program utan även OS´et är mycket rappare.

Så att det räcker med 256 kan jag väl säga OK till, men ska man verkligen jobba med tyngre saker så kommer man att tjäna på att installera mer ram. Eftersom minneshanteringen verkligen ÄR bra i X så påverkas faktiskt allt av mängden RAM.

Det var min åsikt i ämnet

- Slice -

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-10 08:35

Minne är onödigt dyrt hos AppleStore och många återförsäljare, särskilt om det ska installeras också. Mitt tips: Köp en eMac med bara 128 MB RAM och stoppa själv in 256 eller 512 MB extra.

Länkar:
Installation av minne i eMac
Info om minnestyp i eMac

• Oregistrerad
  • 2002-07-10 09:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas:
Minne är onödigt dyrt hos AppleStore och många återförsäljare, särskilt om det ska installeras också.

Instämmer med Niklas, här är bara en av sidorna man kan hitta med minnespriser från "den mörka sidan" om man letar med:

The Buyer´s Guide , en suverän svensk prisjämförare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:

Men hur motiverar jag för någon okunnig att lägga ut nästan 2 700 kr mer bara för att få lite mer RAM-minne??? Det är vad det kostar att sätta i 512 istället för 256 i en eMac...

Är det inte så att allt för många av oss här på ren rutin basunerar ut att man ska ha minne tills man spyr, när en vanlig familj i själva verket klarar sig gott med 256???

Hmm...
Bl.a. sade jag att man skulle köpa Kingston minnen, torde kosta ca. 1.000.- för en 512 MB.

Min personliga erfarenhet är att OS X fungerar bättre med mer minne. Det är definitivt värt att sätta en tusing extra på.

- Den som har mest minne vinner!
( 1500 MB, Dual 800 Mhz )

Hm... gjorde en (högst ovetenskaplig, och halvt på skämt, men ändå...:-) test om detta med minne... och vad som gör att man jobbar snabbt...?

Man borde ju testa med något man gör varje dag... ofta-ofta... oupphörligen... ett återkommande inslag i jobbet, där snabbhet verkligen är viktig...?

Jag menar, renderar 40 min i FCP gör jag högst var tredje månad ungefär, så det är inget bra test för mig... Lägger upp 11 min att förhandskolla i AfterEffects, med stereoljud---? Nä-nä... det har jag aldrig gjort överhuvudtaget... Rendera 240 sekunder i Maya...? Forget it, det kommer jag aldrig att kunna/ha råd att/få möjlighet att göra...

Njae... ursprungsfunderingen i tråden gällde ju desktopjobb...?

Scannad tif-bild på CD, 100 MB, skickad till mig av en fotograf, ska kopieras in på hårddisken, inga snorvalpsfilter ska läggas på, färdig å beskuren å allt klart, prissis som fotografen vill ha det? Bilden bara läggas in i ett InDesigndokument?

Yes! Händer ofta för mig, bra test! Kopiera bildfil från CD till HD! Till verket!

Alltså... ladies and hängslemän... :

I ena ringhörnan...: Blåvit G3, 400MHz, 768 MB, OS9.2, "Ljudas" benämnd, eftersom han brukar få ta hand om ljudjobben...

I andra ringhörnan...: "Bettan", likaså blåvit G3, 400 MHZ, OS9.2, men bara 256 MB, trotjänarinnan som utan att knota tar de trista småjobben...

I tredje ringhörnan...: "n´Hilmer", G4, 2x1GHz, 1024 MB, OSX, nyförvärvet, stoltheten som grävde en Marianergrav i plånboken, och som gör att det får bli reklamskorpor å vatten till middag ett år framåt...

I fjärde ringhörnan... (de´ blir jeeekligt trångt i ringen!): "Stålfarfar", 8500, 200 MHz,192 MB, OS8.6, framgrävd från pensionärshemmet i garderoben... deltager av sentimentalitetsskäl, utom tävlan, i kraft av sitt hövdingaskap i åldbojsklubben...

Stoppuret fram! (trots att det brukar visa på tok för höga siffror när jag knatar elljusspåret...)
(filen var inte exakt 100 MB, utan 97,4...)

Resultat? Jodå... det väntade... (det var ju därför jag valde just denna process...:-)
För Bettan och Ljudas går det snabbt... 24 sek.
n´Hilmer behöver dock 34 sek... Trots att han är ung, vacker å stark, så går det inte så fort för honom...

För Bettan o Ljudas har fått varsin 32x CD-enhet, och n´Hilmer har än så länge bara sin medfödda 24x...

Farfar då...? Nja... 2 min 48 sek... 4x...

Jan-Åke N !

Det är just i sånna tester man ser VERKLIGA resultat !!

Men tyvärr så mäts inte datorers sexighet i sånt idag.

Hur som helst så tror jag faktiskt att du kommer att märka en skillnad mellan 256 och 512 i en eMac, förmodligen även mellan 512 och 1024. Det gjorde nämligen jag på min burk (dual 800)

När folk pratar med mig (eftersom jag jobbar med datorer) om en "hemdator" så är det alltid lika retsamt att börja prata priser mm.
99% säger:

- "Det behöver inte vara en "värsting dator" utan vi ska bara ha den till att surfa, leka, mejla och spela spel på".

OK, surfa klarar vilken maskin som helst, mejla likaså.
Leka brukar innefatta bränna CD och kanske göra en kul (!?) inbjudan till en grill fest eller nått, samma där ingen SG behövs till det heller.

Spela spel däremot, det är ett helt annat partaj det.
Folk verkar tro att bara för att det kan UPPFATTAS som TOTALT oseriöst och onödigt tidsfördriv så kräver det knappt nånting av datorn.

Inget kunde vara mer fel !

DÄREMOT ska man ha en arbetsstation så är det lättare att anpassa maskinen till vad som skall finnas på maskinen och vad den är till för.

Ang. RAM så köp det från en Mac handlare!
Det händer OFTA!!! att det blir fel. Dessutom så är dom nyare Macarna ganska känsliga på vilken typ av minne man stoppar i. Det är oftast väldigt enkelt att installera minne så att köpa förinstallerat är bara onödigt dyrt.

Jan-Åke N, fler VERKLIGA tester tack !! gärna med nya eMacen.

- Slice -

Jan-Åke!!! Du klev just in på min "tio i topp"-lista över mina idoler!!!

Fler tester av den kalibern tack, mycket intressant läsning...

jag köpte ett 512 mb sdram noname från http://www.datorbutiken.se för att komplettera min imac g3 700 SE. funkar klockrent...

jag köpte vid två olika tillfällen (innan detta...) från samma butik sdram minnen som jag stoppade i min gamla blåvita g3 som svalde minnena utan att harkla sig.

alltså: pc-minnen från tre olika tillverkare har inte fått någon av mina (relativt...) nya macar att storkna.

våga ha en wintel/apple hybrid!!

har kollat lite - priserna verkar ha gått upp lite på ram-minnen sista veckorna...

macoteket, som borde ha mac-kompatibla prylar, är faktiskt relativt billiga på minnen...

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46304&group=normal&stamp=1026403390

skiljer bara någon hundring från datorbutiken på 512 mb pc133.

Då det fysiska minnet tar slut i Mac OS X så blir datorn mycket mycket långsammare, det är bara att inse.
Att starta ett program (ha få processer igång) har ingen större betydelse i hastighet vare sig man har 384 MB eller 512 MB.
Däremot om man har startat och låter alla de program man använder vara gående så får man skillnader.

Mac OS X ÄLSKAR RAM!!

Om ni kör top i terminalen så ser ni om ni har pageouts, detta indikerar "för lite ram".

Läs tex. Bob Levitus "icke tekniska" artikel:

http://www.osxfaq.com/dailytips/06-2002/06-14.ws

Man kan aldrig få för mycket ram.

Det är så sant så.

• Oregistrerad
  • 2002-07-11 20:40

X äter minne men behandlar det på bästa tänkbara sätt. Jag skulle nog vilja säga att mina observationer av X är att ram är viktigare än något annat. Hade tidigare en G4/400 med 640MB internminne och Mac OS X. Gick helt OK. Bytte sen upp mig till en QS 733 som jag i början hade 256MB installerat i. Jag kan minst sagt säga att jag var väldigt missnöjd. Den kändes i vissa stunder segare än min gamla 400:a, framförallt när man körde lite grejor på samma gång (och hade monstret iTunes i bakgrunden). Sen stoppade jag i ytterligare 512MB och vips blev den underbart snabb (i det mesta). Ett riktigt bra lyft från den gamla 400:an.

Snåla inte med minne är mitt tips! Som att köpa en strypt Porsche (typ).

1
Bevaka tråden