Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

KRIS !!! Råkade radera allt som var i mitt bibliotek !!! Hur får jag tillbaka det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-29 17:56

Hej!

Först skulle jag vilja säga att jag är en stort nybörjare på iTunes och har någon iPod än.

Jag beställde en iPod från apples hemsida i Måndags. Den skulle komma någon gång vecka 1. Jag tänkte att jag skulle skaffa iTunes i förväg och sortera musiken otroligt petnoga. Det gjorde jag. Och det var inte lite jobb med det eftersom det tog ca 6 timmar. Jag började fundera vart man skulle lägga sina "playlists". Men dem kom ju i spalten till vänster när man valde : Arkiv -> Ny spellista. Så där sorterade jag musiken. (All AC/DC i en spellista som heter AC/DC osv). Men då började jag fundera om det kanske skulle vara i Biblioteket för att man skulle kunna skicka musiken till iPoden när den kom. Så jag raderade allt som var i biblioteket. Det stod att det skulle skickas till papperskorgen (tror jag iallafall). Men då försvann alla mina playlists ! Jag trodde att bara det som var i "mappen" Bibliotek skulle försvinna. Hur får jag tillbaka all musik? För i papperskorgen ligger det inte Och var exakt ska man lägga musiken och filmerna för att kunna skicka dem till iPoden ? Ifall att jag måste göra om allt.

Mycket tacksam för svar! Vill inte sitta så många timmar igen framför datorn för det var otroligt långtråkigt !

/Mvh

Oskar

Du får tyvärr stå ditt kast. Men de sorteras efter artist automatiskt i iPoden så du behöver inte göra som du gjorde ;P

Biblioteket är ju där ALL musik läggs. Play-listorna kan man slänga, och musiken finns kvar i biblioteket.

Var musiken ligger, ja det väljer du i inställningar. Har själv så att det INTE läggs till något i iTunes-mappen på min hårddisk. Det tycker jag är det smidigaste. De iställngar är under Avancerat. "Ordna mappen iTunes Music" och "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår.." har jag INTE ibockade. Då blir det inga dubletter och du har koll på vart de är.

Där väljer du också vart din "iTunes Music mappens plats". Som hos mig är satt där all musik ligger (intern hårddisk som inte har ngt operativsystem inlagt på sig)

Har du inte USB 2.0 se till att skaffa det.. Ska själv införskaffa ett kort snart. Det går så långsamt ladda över musik med USB 1.

Lycka till!!

  • Medlem
  • 2005-12-29 22:22

Jag fattar inte riktigt. Men i iPoden (Video), Kan man där ha typ 1 playlist med ACDC, 1 med Deep Purple, 1 med Elvis osv ? Så att i playlisten med ACDC så är det alla ACDC låtar. För annars blir det så jobbigt att hitta rätt låt om man ska bläddra igenom ca 5000 låtar för att hitta rätt. Och kan man även ha en playlist som tex heter "film". Och ha alla filmerna där?

Undrar också om "Arkiv ---> Ny spellista". Om man väljer namn på artister och sedan stoppar alla låtar man har med den artisten där. Om det då går att föra över till iPoden? Hur gör man då man ska föra över?

Visst kan du ha en spellista för var och en av artisterna. Dra en mapp med musik till biblioteket. Kommer det inte upp info vad låtar heter och så vidare? Sen är det ju bara att söka i iTunes efter en viss artist och lägga dem till din nytillagda spellista. "ctrl N" eller "? N" Varje playlist kan du sen bara dra till iPoden så bildas spellistan där. Enkelt som en plätt!!

  • Medlem
  • 2005-12-29 22:55

Och vart ser man iPoden i iTunes? (Har ingen iPod)

Och en fråga till, Tar det länge att skicka ca 5000 filer från datorn till iPoden ? Uppskatta tiden till ...?

Ursprungligen av Ozze:

Och vart ser man iPoden i iTunes?

Den dyker automatiskt upp i "Källa"-listan, till höger om musik-fältet.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 23:19

Du behöver inte skapa playlist för varje artist. I både iTunes och i iPoden kan du snabbt browsa via "Artist".

I mitt ycke bör du låta iTunes sortera dina filer och kopiera dem till sin mapp. Du dubbelklickar på din mp3/aac, då kopieras automatiskt in i mappstrukturen och döps efter ID3-taggen samtidigt som den dyker upp i ditt bibliotek. Filen du dubbelklickade på behövs inte och kan slängas.

Lär dig använda Smart Playlist, de fylls på automatiskt utfifrån dina egna satta parametrar, t.ex "100 senast tillagda", med rätt parametrar så har du alltid en playlist uppdaterad med det senaste.

När din iPod väl är ansluten, kan du i inställningarna välja vilka playlists som ska uppdateras automatiskt vid anslutning. Eller om du vill fylla den manuellt. Automatiken är halva grejen i mitt tycke.

5000 låtar tar kanske 30-40 minuter...

Mer:
http://www.apple.com/se/itunes/sync/

En minitips som många missar:
För att hitta själva mp3-filen som en playlist innehåller, högerklicka och välj "Show song file" så öppnas mappen där filen ligger. På Mac kan man dessutom drag n droppa själva ID3-taggen till valfritt ställe i Finder så kopieras filen dit.

  • Medlem
  • 2005-12-29 23:33

ok, Men jag vill sortera själv. För min musik heter ofta tex "GiVe_tHe_doG_a_bOne.mp3"

Och det blir så irriterande i iPoden. Men jag har sorterat alla låtar och ändrat namnen till dem rätta.

Jag har också några musikvideos. När jag ska se på dem i iTunes, Så hackar det till och låten hoppar ca 3-6 sek. (MPEG-4 format). Kommer det bli så i iPoden?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 12:47

nästan alla mina heter mp2, vad menas med det?

Mp2 är en annan kodare än mp3. Jag tror de är ganska snarlika (och förmodligen är mp3 bättre ljudkvalitet, men det är bara en gissning från min sida), men Ipoden (min 20 GB 4g iallafall) kan inte spela mp2. Däremot kan Itunes spela mp2. Vill du då ha låtarna i Ipoden, måste du rippa om dem från cd eller konvertera till ett format som Ipoden klarar av att spela.

Jag hade nämligen några mp2-låtar tidigare innan Itunes fanns och jag använde Sound Jam. Som ni kanske vet så var det Apple som köpte upp hela personalen från Sound Jam för att skapa Itunes.

Ursprungligen av Ozze:

Hej!

Först skulle jag vilja säga att jag är en stort nybörjare på iTunes och har någon iPod än.

Jag beställde en iPod från apples hemsida i Måndags. Den skulle komma någon gång vecka 1. Jag tänkte att jag skulle skaffa iTunes i förväg och sortera musiken otroligt petnoga. Det gjorde jag. Och det var inte lite jobb med det eftersom det tog ca 6 timmar. Jag började fundera vart man skulle lägga sina "playlists". Men dem kom ju i spalten till vänster när man valde : Arkiv -> Ny spellista. Så där sorterade jag musiken. (All AC/DC i en spellista som heter AC/DC osv). Men då började jag fundera om det kanske skulle vara i Biblioteket för att man skulle kunna skicka musiken till iPoden när den kom. Så jag raderade allt som var i biblioteket. Det stod att det skulle skickas till papperskorgen (tror jag iallafall). Men då försvann alla mina playlists ! Jag trodde att bara det som var i "mappen" Bibliotek skulle försvinna. Hur får jag tillbaka all musik? För i papperskorgen ligger det inte Och var exakt ska man lägga musiken och filmerna för att kunna skicka dem till iPoden ? Ifall att jag måste göra om allt.

Mycket tacksam för svar! Vill inte sitta så många timmar igen framför datorn för det var otroligt långtråkigt !

/Mvh

Oskar

Om du raderar hela innehållet i "Bibliotek" brukar man få en fråga om filerna ska tas bort enbart från Itunes-Biblioteket eller om själva originalfilerna också ska slängas till datorns papperskorg.
Har du gjort det sistnämnda så brukar man inte se filerna förren man har stängt av Itunes. Har du däremot enbart raderat musiken från Bibliotek så ligger de kvar på datorn nånstans. Det enklaste är att låta Itunes leta reda på alla datorns musikfiler igen och lägga de i den musikmapp där du vill ha dem, och sen hålla dig till det. Itunes skapar ju en mycket snygg och strukturerad mappstruktur med Artist/Album/Låt.mp3 (eller vad det nu är för filformat) om du sköter dina id3-taggar ordentligt. Varför skulle man inte vilja ha det?

Man måste inte ha namnet Itunes Music på "default-mappen". Du kan ställa in en annan mapp som du anger i Itunes inställningar innan du börjar importera igen; se under inställningen Avancerat/Allmänt.

1
Bevaka tråden