Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med albumbilder

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort precis som man ska (tror ja) jag har valt ild under bildmaterial i itunes, men ja får ändå inte fram någon albumbild i ipoden.

Någon som vet varför?

Ursprungligen av Messias:

Jag har gjort precis som man ska (tror ja) jag har valt ild under bildmaterial i itunes, men ja får ändå inte fram någon albumbild i ipoden.

Någon som vet varför?

SÖK, det finns flertal liknande trådar om samma ämne.
Om du är osäker att du gjort rätt så kolla i manualen du fick med.

Ursprungligen av daniels:

SÖK, det finns flertal liknande trådar om samma ämne.
Om du är osäker att du gjort rätt så kolla i manualen du fick med.

Ok, de står alltså i manualen? Ska kolla där! Tack

edit; fick ingen manual? :/

Ok, nu har jag läst andra trådar, varpå folk har problem med att deras ipodar visar albumbilder ibland eller fel bilder, eller liknande problem. Mitt problem är att ja inte får fram någon albumbild. Jag har lagt in det på flertalet album, men inte sett någon av bilderna i min ipod. Det låter ju precis som om det är någon inställning som hindrar ipoden från att visa bilderna.
Jag har hittat rutan under ipod-alternativ som säger att man ska aktivera albumbilder, men den är redan ibockad.

Hjälp tack

  • Medlem
  • 2005-12-30 10:16

Så här gör jag (funkar utmärkt):

1. Markerar i iTunes alla låtarna i ett album.
2. Högerklickar på någon av dom, väljer "visa info".
3. Kryssar i den lilla rutan bredvid "bildmaterial" och dubbelklickar på den stora.
4. Bläddrar fram till bilden, trycker "öppna".
5. Ok.

Med risk för att vara tjatig; så funkar det inte. Om ja markerar alla spår i itunes sen väljer bild så kan ja markera en enskild av de låtarna o då ser ja bilden i itunes. Men markerar jag alla låtar igen så finns bilden inte kvar, men den finns ju som sagt på varje enskild låt från albumet.
Så med andra ord så ser jag bilderna i itunes men på ipoden syns ingenting

Porblem löst

Ok, nu har jag löst problemet. Otroligt krångligt, men det kanske beroe på att ja har låtar i mitt bibliotek.

1. Jag börjar med att lägga in alla albumbilder direkt i ipoden.
2. Efter det uppdaterar jag ipoden en gång.
3. Därefter kryssar jag bort alternativet "visa albumbilder i ipoden" (typ).
4. Jag uppdaterar ipoden en gång till.
5. Sen matar jag ut den, och sen (detta är viktigt av någon anledning) plockar ort den från dockan, d.v.s. plockar bort den från datorn.
6. Sen går jag till mitt bibliotek och lägger in albumbilderna där.
7. När det är klart så ansluter jag ipoden igen.
8. Jag uppdaterar ipoden en gång direkt när jag kopplat in den (oftast auto.)
9. Sen kryssar jag till alternativet "visa albumbilder" igen, och ipoden börjar jobba.
10. När den jobbat klart uppdaterar jag den en gång till, och matar ut den.
11. Sätter igång ipoden och det funkar!!!

  • Medlem
  • 2005-12-30 16:44
Ursprungligen av Messias:

Ok, nu har jag löst problemet. Otroligt krångligt, men det kanske beroe på att ja har låtar i mitt bibliotek.

1. Jag börjar med att lägga in alla albumbilder direkt i ipoden.
2. Efter det uppdaterar jag ipoden en gång.
3. Därefter kryssar jag bort alternativet "visa albumbilder i ipoden" (typ).
4. Jag uppdaterar ipoden en gång till.
5. Sen matar jag ut den, och sen (detta är viktigt av någon anledning) plockar ort den från dockan, d.v.s. plockar bort den från datorn.
6. Sen går jag till mitt bibliotek och lägger in albumbilderna där.
7. När det är klart så ansluter jag ipoden igen.
8. Jag uppdaterar ipoden en gång direkt när jag kopplat in den (oftast auto.)
9. Sen kryssar jag till alternativet "visa albumbilder" igen, och ipoden börjar jobba.
10. När den jobbat klart uppdaterar jag den en gång till, och matar ut den.
11. Sätter igång ipoden och det funkar!!!

Det hade jag aldrig listat ut själv...:)

Ursprungligen av Xelo:

Det hade jag aldrig listat ut själv...:)

dagens knulligaste grej därav

Hjälp!!

Ursprungligen av Messias:

Ok, nu har jag löst problemet. Otroligt krångligt, men det kanske beroe på att ja har låtar i mitt bibliotek.

1. Jag börjar med att lägga in alla albumbilder direkt i ipoden.
2. Efter det uppdaterar jag ipoden en gång.
3. Därefter kryssar jag bort alternativet "visa albumbilder i ipoden" (typ).
4. Jag uppdaterar ipoden en gång till.
5. Sen matar jag ut den, och sen (detta är viktigt av någon anledning) plockar ort den från dockan, d.v.s. plockar bort den från datorn.
6. Sen går jag till mitt bibliotek och lägger in albumbilderna där.
7. När det är klart så ansluter jag ipoden igen.
8. Jag uppdaterar ipoden en gång direkt när jag kopplat in den (oftast auto.)
9. Sen kryssar jag till alternativet "visa albumbilder" igen, och ipoden börjar jobba.
10. När den jobbat klart uppdaterar jag den en gång till, och matar ut den.
11. Sätter igång ipoden och det funkar!!!

Hej jag försökte lägga in Albumbilder så som Messias sa, och då kommer det här fram:

http://www.ipod.se/forum/attachment.php?attachmentid=2808&stc=1&d=1136994616

Är det någon som vet vvade det betyder och vad man kan göra åt det?

Tack för hjälpen MVH: Niclas

  • Medlem
  • Ånge
  • 2008-08-18 17:04

Huh

Ursprungligen av Messias:

Ok, nu har jag löst problemet. Otroligt krångligt, men det kanske beroe på att ja har låtar i mitt bibliotek.

1. Jag börjar med att lägga in alla albumbilder direkt i ipoden.
2. Efter det uppdaterar jag ipoden en gång.
3. Därefter kryssar jag bort alternativet "visa albumbilder i ipoden" (typ).
4. Jag uppdaterar ipoden en gång till.
5. Sen matar jag ut den, och sen (detta är viktigt av någon anledning) plockar ort den från dockan, d.v.s. plockar bort den från datorn.
6. Sen går jag till mitt bibliotek och lägger in albumbilderna där.
7. När det är klart så ansluter jag ipoden igen.
8. Jag uppdaterar ipoden en gång direkt när jag kopplat in den (oftast auto.)
9. Sen kryssar jag till alternativet "visa albumbilder" igen, och ipoden börjar jobba.
10. När den jobbat klart uppdaterar jag den en gång till, och matar ut den.
11. Sätter igång ipoden och det funkar!!!

Jag gjorde precis som du skrev , men jag fattade inte heller den där uppdatering grejen för mitt Itunes har ingen ledig uppdatering precis.
Och jag har iTunes 7.0 elr 7.7 tror jag.
Men inget funkade för mig precis .
Jag tänkte prova iArt men om nån har nån slags hjälp så tar jag gärna emot det
//Ipod<3

Problem med "albumbilderna"

Jag har nyligen köpt mig en iPod modell 60 GB. Jag har överför musik och ett antal bilder som skall visas bredvid låttiteln när låten spelas upp. Jag har stött på följande problem:

* Bilderna visas inte på alla spår i skivan, trots att jag markerat alla låtarna
* Det verkar inte fungera att byta albumframsida om man redan har lagt till en

Så frågan är nu hur jag löser dessa problemen. Jag använder mig av iTunes 6.0, så är det är något mjukvarufel i iPoden som jag måste vänta på att det blir tillfixat i nästa uppdatering eller finns det ytterligare program eller annat för att få funktionen att fungera ordentligt? Finns det något sätt att "nollställa bildinformationen i låtarna?

Tack på förhand!

Välkommen till forumet, smygfisen.
Problemet som du har ang. inlägg av albumbilder har dykt upp tidigare på forumet.
Några tidgare trådar där du ev. får din fråga besvarad.
Läs
Läs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-31 09:44

Ett annat tips är att använda iArt. Dem laddar ner bilder automatiskt och funker skitbra

  • Medlem
  • 2006-01-04 14:56

Har nästan samma problem som du hade Messias. Albumbilderna visas inte i iPoden men i iTunes, med några undantag! Några album hade jag redan albumbilder på innan jag la in dem i iPoden, alltså redan i biblioteket. Dessa kan jag se albumbilderna på i iPoden men inte dem som jag har gett albumbilder till i efterhand, dvs direkt i iPoden. Läste hur du (Messias) löste problemet och har försökt något liknande, förstår dock inte "uppdatera"-delen, har ingen autosync what so ever allt som händer med min iPod sker manuellt. Kan detta påverka verkligen? Jag kan ju ändra ID3-taggar direkt i iPoden (via iTunes dvs) och rätt information visas i iPoden, känns som att samma borde gälla för albumbilder.
Försökte att välja bort "Visa albumbilder i din iPod" eller vad det heter och sedan kryssa för igen. När jag kryssar i alternativet igen så står det att bilderna optimeras för min iPod, wohoo.. Men problemet kvarstår, inga albumbilder syns i iPoden. Även försökt att plugga ur och reseta iPoden emellan utan resultat.

Någon som har fler tips?

P:S. Har även testat iArt, fungerade jättebra för att tilldela album albumbilder men bilderna syns fortfarande inte i iPoden. D.S.

Ursprungligen av jabe:

Har nästan samma problem som du hade Messias. Albumbilderna visas inte i iPoden men i iTunes, med några undantag! Några album hade jag redan albumbilder på innan jag la in dem i iPoden, alltså redan i biblioteket. Dessa kan jag se albumbilderna på i iPoden men inte dem som jag har gett albumbilder till i efterhand, dvs direkt i iPoden. Läste hur du (Messias) löste problemet och har försökt något liknande, förstår dock inte "uppdatera"-delen, har ingen autosync what so ever allt som händer med min iPod sker manuellt. Kan detta påverka verkligen? Jag kan ju ändra ID3-taggar direkt i iPoden (via iTunes dvs) och rätt information visas i iPoden, känns som att samma borde gälla för albumbilder.
Försökte att välja bort "Visa albumbilder i din iPod" eller vad det heter och sedan kryssa för igen. När jag kryssar i alternativet igen så står det att bilderna optimeras för min iPod, wohoo.. Men problemet kvarstår, inga albumbilder syns i iPoden. Även försökt att plugga ur och reseta iPoden emellan utan resultat.

Någon som har fler tips?

P:S. Har även testat iArt, fungerade jättebra för att tilldela album albumbilder men bilderna syns fortfarande inte i iPoden. D.S.

Jag förstår själv inte hälften av vad jag skrev, men som sagt så funkar det, så ja ifrågasätter inte något gott :).

Men se till att du har låtarna som du tilldelar bilder till i biblioteket också. Så börjar du med att lägga in bilderna på ipoden, sen kopplar du väck den efter att du kryssat bort "visa albumbilder". Efter det (när ipoden inte är ikopplad) så lägger du in samma bilder i bibliotetket, sen kopplar du in ipoden igen och väljer alternativet "visa albumbilder" igen.
Funkar varje gång för mig nu...

  • Medlem
  • 2006-01-04 16:34

Problemet är bara att jag inte har samma låtar och så i mitt bibliotek, det är därför jag inte autosyncar med biblioteket. Jag testade att slänga in ett till album som jag hade i biblioteket med albumbild, det albumet visas med albumbild i iPoden! Så det du säger verkar stämma, Låtarna måste ha albumart i biblotket för att det ska fungera. Men det borde verkligen inte vara så tycker jag.. Är det någon som kan tilldela albumbilder direkt i iPoden och får det att visas på iPoden?

  • Medlem
  • 2006-01-04 16:45

WTF, testade att ändra albumbild för en låt (en låt som hade albumbild redan i biblioteket och därför visas i iPoden) och den visar fortfarande samma bild som förut i iTunes trots att jag har bytt bild och tagit bort den gamla.. Kom igen! såhär borde det inte vara..

EDIT: Fick det att fungera. Konverterade alla ID3-taggar i iPoden till det nyaste som fanns att välja, v.2.4 eller något. Kryssade sedan av albumbilder och kryssade i igen så att bilderna optimerades för iPoden. Det tog sin lilla tid men sen fungerade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 14:51

jag anväder programmet tag&rename. man kan göra på två sätt. antingen ladda ner all album info från internet o välja "add folder to tag" eller om man redan har bilden, klickar i "edit all supported tag fields", klickar för album art o lägger in bilden. det funkar klockrent. har aldrig haft problem med albumbilder efter jag gjort så med med mina skivor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 08:40

ladda ner tag&rename o gör som jag skrivit här ovan. detta är mycket lättare.

Hur har ni era albumbilder lagrade på datorn för att det skall fungera i iPod?

Jag kör Windows Media Center där varje artist har en egen mapp med varje album som egen mapp sorterat under. I varje albummapp finns en albumbild som är döpt till folder.jpg.
Detta behöver MCE och Mediaplayer för att kunna visa albumbilderna.
Kan iTunes/iPod förstå denna struktur och hämta rätt bild till resp album?

//D

1
Bevaka tråden