Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimeras bilder när de förs över till iPoden?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 12:00

Jag undrar om bilder man för över till iPoden komprimeras på något sätt eller är de oförändrade gentemot hur de ligger i iPhoto?

Orsaken är att jag undrar ifall en iPod Photo (och senare) kan fungera som en form av enkel backup för bilder man har i iPhoto.

• Medlem
  • 2006-01-23 12:23

Grundinställningen i iTunes (i vart fall för Windows) är att bilderna förs över komprimerade, anpassade till iPod Photos lilla display. Du kan dock välja att (under inställningar för import av bilder) kryssa i att "full resolution photos" skall överföras. Då förs bilderna över precis som de är (vilket givetvis tar mer plats) och iPoden fungerar då som en backup-disk för dina bilder. Detta är också lämpligt om du vill ta med dig och visa bilderna genom att koppla iPod photo (via dockan) till t.ex. en TV eller projektor.

/Galex

Ursprungligen av Galex:

Grundinställningen i iTunes (i vart fall för Windows) är att bilderna förs över komprimerade, anpassade till iPod Photos lilla display. Du kan dock välja att (under inställningar för import av bilder) kryssa i att "full resolution photos" skall överföras. Då förs bilderna över precis som de är (vilket givetvis tar mer plats) och iPoden fungerar då som en backup-disk för dina bilder. Detta är också lämpligt om du vill ta med dig och visa bilderna genom att koppla iPod photo (via dockan) till t.ex. en TV eller projektor.

/Galex

Nja, de fullstora bilderna används INTE vid uppspelning till tv eller projektor. Det är under alla omständigheter iPods småbilder som används.

Däremot kan det vara ett vettigt sätt att ta backup på sina bilder om man kryssar i rutan du beskriver ovan.

filformat - video

Om jag ska lägga in videoklipp till min ipod, vilka format måste filmklippen vara i då för att kunna konverteras till rätt format??
tacksam om jag kan få en liten lista på fungerande format

• Medlem
  • 2006-01-23 22:01
Ursprungligen av Rickard A:

Nja, de fullstora bilderna används INTE vid uppspelning till tv eller projektor. Det är under alla omständigheter iPods småbilder som används.

Säker på detta? Med tanke på bildkvaliteten vid projicering på duk (ca 60 tum) har jag mycket svårt att tro att det är iPods småbilder som bara förstoras upp.

/Galex

Ursprungligen av Galex:

Säker på detta? Med tanke på bildkvaliteten vid projicering på duk (ca 60 tum) har jag mycket svårt att tro att det är iPods småbilder som bara förstoras upp.

/Galex

Prova själv att föra över bilder utan att ta med originalen så får du se att det inte är nån skillnad. Det är snarare så att iPod-bilderna är betydligt större än upplösningen på iPodens skärm.

Kolla också i iPod Photo Cache mappen så ser du att storleken på filerna inte är speciellt små.

1
Bevaka tråden