Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte in mer musik!!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ganska nyligen köpt en ipod nano 2gb.hade ganska bråttom när jag laddade den så jag bara lade in musik tills den var full, lite senare när jag lyssnade så märkte jag att bara 149 låtar var inlagda fast än att de ska få plats upp till 500 men att minnet var fullt. Så nästa gång jag gick in och kollade på datorn så provade jag att radera all musik och då såg jag att trots att all musik var raderad så var 1.17 gb av minnet upptaget!!!
vad är det för något som tar plats?? Och i så fall hur hittar jag det så att jag kan radera det och lägga in mer musik??
tack på förhand

Kolla via Itunes vad som ligger i den. 500 låtar är ju en riktlinje bara. Beror helt på vilken kvalitet man har på låtarna.

jag får in c.a 650 låtar på min Nano 4gb......men det berer jue på hur stora låtarna är och vilken kvalitet och om du använder mp3 eller wma som format...men du ska nog sikta på max 350 låtar med mp3....eller 500 med wma....

Ursprungligen av Zidane_86:

jag får in c.a 650 låtar på min Nano 4gb......men det berer jue på hur stora låtarna är och vilken kvalitet och om du använder mp3 eller wma som format...men du ska nog sikta på max 350 låtar med mp3....eller 500 med wma....

Du kan omöjligt använda wma i nanon!
Det säger sig självt

  • Oregistrerad
  • 2006-01-15 11:33
Ursprungligen av sabbath:

Du kan omöjligt använda wma i nanon!
Det säger sig självt

ja, wma är ju windows format, och det stöds såklart inte av apple.
AAC är det som gäller. Bra storlek och ljud

förresten, jag kör 4gb mini, och jag får in 940 låtar i den, och det är exakt 3,7 gb.

Ursprungligen av Zidane_86:

jag får in c.a 650 låtar på min Nano 4gb......men det berer jue på hur stora låtarna är och vilken kvalitet och om du använder mp3 eller wma som format...men du ska nog sikta på max 350 låtar med mp3....eller 500 med wma....

Du hade mej inte mycket koll, wma fungerar ju inte ens i iPoden! =P

Har också ca 650 låtar i min 4Gb. Så räkna med hälften ca. Jag kör ingen musik under 192kpbs MP3.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-14 14:21

Man får räkna med att inte få plats med den fulla siffran; oftast får du räkna bort typ lite mindre än 10% av dumma matematiska skäl. Så på två gig får du omkring 1,85 GB gissar jag. Men du verkar ha nåt annat problem, typ att du råkat lägga in nåt skräp där. Har du lagt in nåt i hårddiskläge på den så raderar itunes inte det.

Ursprungligen av JonesH:

Man får räkna med att inte få plats med den fulla siffran; oftast får du räkna bort typ lite mindre än 10% av dumma matematiska skäl. Så på två gig får du omkring 1,85 GB gissar jag. Men du verkar ha nåt annat problem, typ att du råkat lägga in nåt skräp där. Har du lagt in nåt i hårddiskläge på den så raderar itunes inte det.

Kan man välja HDD läge när man kör nanon som är flashbaserad?

Ursprungligen av Pantern:

Kan man välja HDD läge när man kör nanon som är flashbaserad?

Ja, du kan ju försätta den i diskläge

Ursprungligen av Jackman:

Ja, du kan ju försätta den i diskläge

Hur?
Så här ser det ut hos mig..Enligt hjälptext ska det finnas här men inte vad jag ser?

Edit. Om jag får upp den i utforskaren är allt frid och fröjd eller? Vad är detta diskläge mer specifikt?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 17:42

I diskläge kan man använda ipoden till att lagra annat på, ungefär som ett usb-minne.
Det ser konstigt ut, varför det inte går att klicka i rutan vet jag inte

Ursprungligen av Dava:

I diskläge kan man använda ipoden till att lagra annat på, ungefär som ett usb-minne.
Det ser konstigt ut, varför det inte går att klicka i rutan vet jag inte

Rutan är ju iklickad men gråmarkerad. Men jag får ju upp den som en extern disk i Utforskaren (PC). Då är det väl som det ska?

  • Medlem
  • 2006-01-15 01:40

Gör det bara enkelt för dig och formatera den, kör iPod updater och kör en återställning. Snabbt och smidigt

Ursprungligen av jabe:

Gör det bara enkelt för dig och formatera den, kör iPod updater och kör en återställning. Snabbt och smidigt

aa tack...men är som sagt en nybörjare på ipod så jag behöver lite mer hjälp än så:)

Har hela min samling i MP3 idag men funderar på att börja köra AAC nu när man kör Itunes och Nano
Men vad ärfördelarna anser ni? Är det värt att börja lägga in allt i AAC för att i framtiden kanske få kompabilitetsproblem OM man byter märke.

Anväder mp3. Bra när man ska lägga över musik till annat än ipoden.

Har du gjort uppgradering följt av en återställning eller?

Om inte. Gå hit och ladda ner till din nano.
http://www.apple.com/ipod/download/

Sen klickar du på startmenyn och väljer Alla program/Ipod och gå till ipod updater för den senaste du nyss laddade hem. Där kan du välja uppgradera (om du har V1.0) och återställa. Vänta tills den är HELT klar. Det är den när programmet updater återigen visar text som innan du tryckte.

Tror dessutom att bra MP3 VBR LAME 192+ är bättre än AAC om man ska ha hög kvalitet, men jag är inte säker.

Vill minnas att AAC är anpassat för att låta bra på lägre bitrates, runt 128-160, vilket för de flesta öron skall motsvara cd-kvalitet.

Vad är det alla snackar om?
Om man konverterar en låt i .mp3 (exempelvis 192 kbit/s) kommer den vara exakt lika stor som om samma låt är .ACC(192 kbit/s). Det är alltså ingen skillnad på storleken mellan mp3 och aac. Sen om en .ACC bitrate 128 är lika bra som en .mp3 192 (eller liknande) är ju en annan sak.

ehh jag tror inte alla fattar frågan...
jag undrade hur var man kunde hitta felet, inte hur många låtar jag kan räkna med att få in (för jag vet att 500 låtar bara är en vag riktlinje)!!
men tack för svaret alla ni som fatta frågan =D

Om minnet verkar ta slut då man fört över lite mindre låtar än väntat, kolla filformatet. I iTunes ser man ju inte så lätt om låten är i wav-format exempelvis. Är musiken wav-kodad får man ju bara plats med 1/10 så mycket musik ungefär...
/G

Jag får då plats med över 1000 låtar på min 4gb Mini

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-05-22 09:13

Okej, nu avslutar vi snacket om antal låtar på minin och försöker istället hjälpa Lovisaa med hennes problem!

Som jag ser det kan du antingen återställa din iPod och börja från början med en tom iPod, det gör du genom att starta Uppdateraren och välja Återställ. Ett annat alternativ är att ladda ner YamiPod (www.yamipod.com) och köra det, i programmet finns ett verktyg för att reparera iPodens databas, det kan kanske hjälpa.

1
Bevaka tråden