Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Splitta mp3

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har förgäves m h a roxio jam och amadeus försökt att splitta en stor mp3:a till flera små. Roxio jam talade om för mig att den inte kunde importera min mp3:a (efter en halvtimme!!!!!) amadeus tröttnade jag på efter att den försökt göra samma sak i över en och en halv timme med en aiff-fil som restprodukt på 2 gig!!!.
Har hittat ett superprogram till pc som klarade biffen på 30 sekunder som heter mp3 splitter & joiner v2.3. SNÄLLA kan någon tipsa mig om ett lika enkelt program för osx.

gott om förslag var det ont om......

Jahapp, jag får väl tolka tystnaden som att det inte finns något enkelt sätt att göra det här på min lilla ögonsten. Då får jag väl sätta mig på jobbet ( på min pc )varje gång jag ska dela upp en mp3:a......... jisses

• Oregistrerad
  • 2003-03-26 15:39

quicktime och itunes

• Medlem
  • 2003-03-26 15:42

lugn i stormen. Det skrevs en del om detta nyss. Audion är fortfarande mitt tips.

edit: det var visst i nån annan tråd jag tipsade om Audion.

ja det gick ju faktiskt att korta ner mixen m h a itunes men det var verkligen inte smidigt. ruggans omständligt det här...
Efter att ha surfat runt i timmar på diverse utländska forum så förstod jag att det inte finns några små program som klarar att splitta mp3:or i flera små. Tänker fortsätta splitta mp3 på jobbet tills det kommer ett motsvarande till osx (borde väl komma nångång ...)
Tack för visat intresse i a f.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-27 09:10

Det går ju alldeles utmärkt med Quicktime Pro. Har jag använt massor med gånger.

• Medlem
  • 2003-03-27 10:44

har använt både amadeus och audion med gott resultat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
har använt både amadeus och audion med gott resultat.

Hur sparar man en "splittad" mp3'a ur Audion?

Jag kan bara spera som en playlist som pekar på det valda stycket i den lååånga mp3'an? Jag har spelat in strömmande audio med Audion..

Men "Baron" kan du undvika att Amadeus konverterar mp3:an till aiff då? det är ju det som tar timmar. Jag lyckades också dela upp den med amadeus men datorn blev mer eller mindre svimfärdig (och jag). Skulle ju vara skönt om man kunde gå in och klippa direkt i mp3:an och slippa konvertera den. Konverteringen gör jag helst i toast när jag bränner den sen, går mycket fortare.

• Medlem
  • 2003-03-27 10:58

aj då! Jag visste väl att det fanns ett skäl till att jag valde Audion till slut. Det var ett tag sedan så jag haade glomt aiffkonverteringen. Sorry.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det går ju alldeles utmärkt med Quicktime Pro. Har jag använt massor med gånger.

Sparar man den "klippta" mp3:an som mp3 utan konvertering?

[edit] Jag provade själv.. funkar wünderschön.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-27 11:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Sparar man den "klippta" mp3:an som mp3 utan konvertering?

Jajjemensan.
Spara som->Spara som fristående fil.

Då kopieras all data istället för att komprimeras på nytt.

Jag har använt QTPro för att splitta mp3:or av radiosändningar på en timme. Spår för spår.

efter en massa letande landade jag på den här sidan, med tips om div. metoder och program:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020729090411989

saxade den här därifrån:
open the mp3 in the iTunes
get info
change the starting and ending times [notice: if you play the song after these changes, iTunes just ignores it, so you have to do the next steps]
choose "Convert to mp3 [/aiff/wav]"
choose the file
wait
you have a new mp3 [aiff/wav] file that contains just your selection

1
Bevaka tråden