Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kaos!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-19 18:39

Min mini gick sönder. Bara sådär!! Hade den i fickan 2 timmar, sen när jag tog upp den var utropsmappen där.. Har uppdaterat och återställt men mappen är kvar och Ipoden låter äckligt (är väl hårddisken?) när man försöker sätta på den!

Okej, nu är det såhär:
Jag har vunnit den i en tävling.. Så jag har inget kvitto eller så, men det är skit samma, jag har ju serienumret och 1 år garanti, eller hur? Därför ska jag skicka iväg den på reperation men jag skulle helst vilja ringa någon på apple först och fråga om råd först och vad de säger om det hela!
Finns det något nummer till de??.. Eller ska jag bara skicka iväg den (genom online formulär)? Vad skulle det kosta om de säger att jag inte har garanti?

SNÄLLA HJÄLP MIG :):)

depot.info.apple.com är reperations formulär

det kan vara så att din request inte kommer godkännas, då det är kvittot som styr garanti, utan kvitto ingen garanti, ta kontakt med stället du vunnit den ifrån.

• Oregistrerad
  • 2006-01-19 18:48

Det låter ju inte bra... Vad är det som avgör om reguesten godkänns eller inte?
Okej, får väl ta och kontakta de!

Om det finns köpdatum registrerat i deras system så är det lungt gör det inte de kommer de vilja ha faxat kopia på kvittot.

• Oregistrerad
  • 2006-01-19 18:55

Eftersom det är en vinst vet jag bara när jag fick den, och det ungefär.. =/

du vet inte vem du fick den av? i så fall kontakta dem

0771 199 519

Apples Tekniska support kommer ge dig samma svar som jag är jag rädd för. beror sig dock på vem man hamnar hoss

• Oregistrerad
  • 2006-01-19 19:02

Jodå, jag vet exakt vem jag fick den av.. bara att deras Service är jobbig och att de är jävligt nonchalanta..
Men jag ringer apple imorron då så får vi se! Tack för alla svar

suck. som sagt va ta kontakt med dem du fick den av Apple har inget med ditt problem att göra. inget kvitto = ingen garanti. så är det med alla produkter.

• Medlem
  • 2006-01-19 21:25

Darkis du har fel man behöver inte alls kvittot, jag har 2 gånger använt apples support för nya lurar och aldrig behövt visa upp kvitto eller något sånt.

Muppo: nej jag har inte fel enligt alla policys och regler apple och konsumentverket har så har du ingen garanti utan kvitto, dock så brukar tekniska supporten se mellan fingrarna på hörlurar, men en hel reperation är en annan sak, pluss att det oxå har att göra med om du finns i deras databas eller ej.

Ursprungligen av Darkis:

Muppo: nej jag har inte fel enligt alla policys och regler apple och konsumentverket har så har du ingen garanti utan kvitto, dock så brukar tekniska supporten se mellan fingrarna på hörlurar, men en hel reperation är en annan sak, pluss att det oxå har att göra med om du finns i deras databas eller ej.

Min iPod har reparerats utan att kvittot har visats upp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 23:29
Ursprungligen av thecrazy88:

Min iPod har reparerats utan att kvittot har visats upp.

då finns serienummret redan i deras datorsystem

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-21 21:51

Ganska många iPods (de som sålts direkt av Apple i alla fall) har de redan uppgift om i sina system, så de behöver inget kvitto. Man kan gå in på http://www.apple.com/support/ipod/ och slå in sitt serienummer i en ruta till höger på sidan och se vad de har för information om sin produkt. Jag har fått en hel iPod "utbytt" utan att visa något som helst kvitto, så det beror inte på reparationens storlek att göra.

Men då har den oxå funnits i systemet. *suck*

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-23 21:33
Ursprungligen av Darkis:

Men då har den oxå funnits i systemet. *suck*

Suck själv du... Den iPod som jag fick utbytt hade jag fått i en bytesaffär från USA och inte via AppleStore. Men självklart kan den ha funnits i systemet, det är väl troligt. Det var inte det som var poängen. Fler iPodar än man tror "finns i systemet" så det finns väl ingenting som säger att trådskaparens iPod inte skulle vara med? Sannolikheten är ju ganska stor, så varför förmedla det ursäkra påståendet att det är kört utan kvitto?

Har du någonsin felanmält t.ex. komersiella HP/Compaq-datorer så vet du att man så gott som aldrig behöver visa kvitto. De har bra koll på när datorerna har levererats ut till butik, och enbart när man är i marginalzonen så behöver man kämpa med kvitton. Det är ju inte omöjligt att Apple också vet ungefär när deras olika serienummer har levererats ut, så att de utgående får detta kan avgöra om det behövs kvitto eller inte.

*SUCK*

men du lyssnar inte, utifrån serienumret kan jag se vilken vecka den är gord vilken färg den har osv, men det är inte det som är poängen, garantin ligger i kvittot av den simpla anledningen att ingen ska sno en ipod och sen laga den. sen att många ljushuvuden ser mellan fingrarna är en sak, och finns inte ipoden i system eller finns i systemet med fel namn så kan du ge dig fan på att de vill ha kvitto faxat.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-24 15:23
Ursprungligen av Darkis:

garantin ligger i kvittot av den simpla anledningen att ingen ska sno en ipod och sen laga den

Var har du fått det ifrån? Konsumentköplagen har inget som helst krav på att man skall ha kvitto på en vara för att hävda sin rätt till felavhjälpning. Sedan att kvittot hjälper för att visa hur gammal en vara är, är ju en annan sak, men i många fall kan detta visas på andra sätt också.

Apples garantivillkor för iPod kan du läsa här. Notera att det ingenstans står att garantin skulle vara knuten till att man kan visa upp kvitto, så jag tror helt enkelt att du fantiserar.

Sedan hur du tycker det borde fungera i teorin är tämligen ointressant om det skiljer sig från den praktiska tillämpningen, som ju var frågan i det här fallet. Om det nu är så att Apple kan se hur gammal iPoden är som trådskaparen hade och inte kräver något kvitto, så spelar det liksom ingen roll om du tycker att det är fel eller inte...

Det handlar inte om vad jag tycker.
oavsett vilken vara du en köper idag låt oss säga att du köper något på claes olsson så är ditt kvitto garantin samma sak med apple och diskmaskiner och fan vet allt.

Och om du betvivlar min kunskap i ämnet så föreslår jag att du ringer apple och frågar.

• Oregistrerad
  • 2006-01-26 14:40

Tack för sidan, jag har 127 dagar kvar på Garantin så min visnt är registread, alltså behöver jag inte kvitto :D:D:D::D:D: JIPPI!!!
Ska ringa de nu!

• Oregistrerad
  • 2006-01-30 01:50

Hade gått in på hemsidan istället...

1
Bevaka tråden