Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar egentligen uppdateringen av playcounts etc?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, en enkel fråga för en del. Inte lika uppenbart för mig. So here it goes:

Håller iPoden reda på playcounts, ratings etc för att sedan då man uppdaterar sin iPod via iTunes föra över denna statistik till iTunes? Eller hur, och när, uppdateras iPoden samt iTunes på denna info?!

Vill ha koll på detta då det är bra att veta innan man sätter igång och mosar in en massa smarta spellistor till poden. Då vissa av dessa listor endast verkar uppdateras då man säger till iTunes att göra detta. Och då vill man ju naturligtvis att iTunes ska uppdatera poden med "den senaste infon/statistiken" (som ju kommer från iPoden ursprungligen???).

Någon får hemskt gärna försöka förklara detta på ett enkelt och tydligt sätt Skulle vara mycket uppskattat!

  • Medlem
  • 2006-01-24 14:08

Undrar jag med! Jag tror nämligen inte iPoden uppdaterar min 25-mest-spelade-listan i iPoden.

Eftersom jag inte har automatisk uppdatering gör den inte det när jag kopplar in den heller....

  • Medlem
  • 2006-01-24 15:58

Om du har en smart spellista t.ex. med vilkoren "musik jag inte spelat på en vecka", vilket jag har. Så uppdaterar ipoden spelningarna automatsikt utan någon väg genom itunes. Om du lyssnar på en låt i den listan sedan går till en annan artist från artist listan och spelar en låt där så har ipoden fattat att du spelat en låt i den första spellistan och nästa gång du kommer tillbaka till den så är det en låt mindre. Det går lika bra med 25-mest-spelade-listan, du behöver inte gå in i iTunes för att den ska uppdateras. Jag har inte automatisk uppdatering av spellistor och spår i iTunes.

Följdfråga:

Vem uppdaterar vem egentligen? Är det iTunes som blir uppdaterat vad gällande låtinfo (ratings, playcounts etc) av iPoden, eller är det iPoden som blir uppdaterad av iTunes? Det sista alternativet låter skumt, då det ofta kanske är iPoden som man lyssnar mest på. Men varför jag frågar är för att många säkert använder båda för att lyssna på sin musik. Å vem uppdaterar vem egentligen?

Satt å försökte testa detta igår, och ibland uppdaterades playcounts i iTunes efter man lyssnat på en låt i podden, ibland inte. Fattar inte riktigt vad som styr detta. Någon som har svar? ideer? tankar? reflektioner?

Efter vad jag har märkt så uppdaterar den med senaste info den andra. Alltså, om jag skulle ändra betyget på en låt i iTunes och sen koppla in min iPod så skulle iPodens betyg av denna låt ändras - skulle jag ändra betyg på min iPod och sen koppla in i iTunes så skulle betyget i iTunes ändras så att det är samma som iPoden har.
Vet inte hur Play Counts fungerar vid uppdatering, eftersom jag inte använder mig av detta, men jag antar att det är samma där, den som har den senaste infon uppdaterar den andra.

En tanke som just slog mig, om jag har en låt som spelats 10 gånger på både iPod och iTunes, om jag sen kopplar ifrån iPoden och spelar låter en gång på min iPod och sen två gånger i iTunes - kommer den uppdateras till 12 eller 13 spelade gånger då? Jag skulle gissa på att det blir det högsta enskilda värdet, alltså 12 i detta fallet.

Låter vettigt, ska testa lite mer. Tack å bock Molnies!

1
Bevaka tråden