Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av batteribyte på iPod mini?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 12:51

Jag har beställt nytt batteri till min mini.

Är det några på forumet som har erfarenheter av att byta batteri på en iPod mini? Det finns länkar till instruktioner etc på forumet, men det är ju inte förrän man gjort en sådan sak en gång själv som man vet hur man skall göra, och då kan det vara för sent... Den personliga erfarenheten är ovärderlig. Är det något som brukar krångla? Vad skall man tänka på? Någon speciellt känslig del kanske? Grejer som sitter tight eller som lätt går sönder?

Jag gav mig på att byta batteriet i julas. Det gick bra tills jag försökte trycka ut moderkortet och gömde att lossna anslutningen från klickhjulet till själva moderkortet. Resultatet blev att den tunna plast kretsremsan som överför kommandon från klickhjulet gick av.

Annars om man bara är försiktigt ska det inte vara någon problem. Jag använde ett mycket tunt platt skruvmejsel för att pilla bort de vita plast endpluggarna. Har hört att att det är bättre att använda en någorlunda styv plast gitarrplektrum istället då slippar man skada den mjuka iPod höljet. Lycka till

har inte bytt batteri men dock tagit isär detn okopplat loss batteriet (tänkte kika om det ufnakde eftersom den e död ) deva inga problem alls, eftersom min redan va pajj så togj ag det inte så särskilt lungt men det vart bara nån liten repa, men som sagt glöm inte kopplingen till hjulet i botten innan du trycker upp den!
mvh johan

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 15:29

Tack för dessa kloka råd. Det är lite läskigt att ge sin in i dess inre.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 15:49

Fick batteriet rån Macoteket igår, knappt 500:-. Medföljde instruktionsfilm på CD samt små skruvmejslar och ett stämjärn av plast motsvarande plektumret som nämndes ovan.

Gick bra. Vad jag lyckades klanta till var att när jag skjöt tillbaka innehållet i plåttuben igen så fastnade gummilisten kring displayen mot glaset, och kletade av sig mot glaset, ett klet som var besvärligt att få bort. Tänk på det om ni byter batteri!

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-20 22:02

Igen som har en url till någon guide för batteri byte på iPod mini??

Ursprungligen av adl:

Igen som har en url till någon guide för batteri byte på iPod mini??

EC003 Apple iPod Mini Battery Installation Guide

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-20 22:22

Tack femton...

prima länk, men vart köper man batteri till bra pris?

mvh/j

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 12:50

Vad med batteribyte till en iPod video?

Ursprungligen av Islander:

Vad med batteribyte till en iPod video?

vad är meningsbyggnad?? 200Kronor

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 13:13
Ursprungligen av schmuck:

vad är meningsbyggnad?? 200Kronor

För din information så kan man skriva/säga så!:D

schmuck: Jag köpte ett batteri på Teknikmagasinet för 199:- (tror jag det var). Det funkar prima.

  • Medlem
  • 2006-11-18 19:40

Shit alltså! Köpte ett på teknikmagasinet idag och allt gick hyffsat smärtfritt tills sista sekunden! Hade tryckt ner kortet och allt (krävdes verkligen kraft för detta, och den sista biten var jag tvungen att trycka med skruvmejseln för att nå. Då när den precis hade kommit ner i rätt läge slant jag med mejseln och råkade bryta en krets! Eventuellt kan kompisens farsa laga, men man vet aldrig :/

Jag bytte igår, och det gick bra. Fast när jag skulle sätta in moderkortet igen var det så trögt så jag trodde jag gjorde fel och skulle förstöra den. Men det gick med lite lirkande efter en halvtimmes paus.

Har teknikmagasinet fortfarande kvar sina ipodbatterier?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-16 20:03
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-07 08:40

Jag har köpt Teknikmagasinets iPod Mini batteri till min första generations Mini, och det fungerar kanon. Batteritiden är nu minst lika bra som när spelaren var ny. Det var inte speciellt svårt att byta batteriet heller. Det blev en del repor på den vita plasten men det känns som det kvittar. Det följde med verktygen man behövde och en utförlig beskrivning hur man ska gå till väga. Helt klart värt 199 pix.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-10 14:43

Ska ge mig på detta i eftermiddag! Rapporterar mina erfarenehter senare!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-10 15:12

Jag fastnar *här*:

Jag får helt enkelt inte in moderbordet och skärmen och allt det i skalet. Jag har bytt batteriet och är på steg fyra i guiden, få tillbaks innandömmet och skruva ihop allt igen. Några tips? Har brutit för en paus.

UPDATE: Det löste sig! En liten paus och lite vilja fick ihop ipoden! Uppdrag slutfört!

Senast redigerat 2007-10-10 17:04

Vad går ett battier lös på? Mitt har börjat jävlas med mig totalt. Laddar det fullt. Kör den på morgonen till jobbet (5-6min gång), 2-3 skivor på jobbet, sen hem igen. På den tiden batteriet slut. Fast mätaren säger att det är ca. 1/3 av batteriet är kvar.

Om det kostar +500kr så kan man väl köpa sig en ny för 1200 kr

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-25 00:59

199kr på teknikmagasinet som finns lite var som helst i landet Den funkar tokbra med det nya batteriet, ska kanske tilläggas förresten.

1
Bevaka tråden