Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rockbox installationguide

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Svensk installationsguide för Rockbox på iPod, av Se[BBB]e
endast för Windows XP
Radbyten indikerar retur.

Rockbox är som de flesta vet ett operativsystem för mp3-spelare. Nu har turen kommit till iPod och trots att det är i ett tidigt stadie är många intresserade av att prova produkten. Här är en svensk guide om hur man installerar programmet på sin iPod.

(För att starta om iPod, håll inne menu och select.
För att gå in i diskläge, håll inne select och play när iPod startas.)

Ladda först ner
http://www.rockbox.org/twiki/pub/Main/IpodInstallation/ipodpatcher.exe
http://www.rockbox.org/twiki/pub/Main/IpodInstallation/ipod_fw.exe
för iPod nano: http://www.rockbox.org/twiki/pub/Main/IpodInstallation/bootloader-nano.bin
för iPod photo/color: http://www.rockbox.org/twiki/pub/Main/IpodInstallation/bootloader-color.bin
(G5 stöds inte vad jag vet)

Lägg alla dessa filer i en mapp som du kallar "Rockbox". Lägg sedan den här mappen i C: (dra den till Lokal disk ( C: ) i den här datorn). Klicka på start, kör, skriv "cmd" och klicka ok.

skriv "cd c:\rockbox"
koppla in ipoden och skriv
"ipodpatcher 0"
"ipodpatcher 1"
"ipodpatcher 2"
osv tills du har hittat ipoden (annars står device is not an ipod), kom sedan ihåg vilket nummer din ipod har.

skriv sedan "ipodpatcher -r N bootpartition.bin", och byt ut N mot det numret där din ipod finns.

skriv
"ipod_fw -o apple_os.bin -e 0 bootpartition.bin"

"ipod_fw -g color -o rockboot.bin -i apple_os.bin bootloader-color.bin" för iPod photo/color
"ipod_fw -g nano -o rockboot.bin -i apple_os.bin bootloader-nano.bin" för iPod nano

"ipodpatcher -w N rockboot.bin", och byt ut N mot det numret där din ipod finns.

Prova nu att starta om din iPod. Du bör se en blå skärm och ett felmeddelande, varefter ipoden fortsätter att boota som vanligt i apples operativsystem.

Nu när du har lagt in bootloadern ska du ladda ner själva Rockbox-programmet.
http://www.rockbox.org/daily.shtml (ladda ner ipodnano - latest eller ipodcolor - latest)

Koppla in ipoden i datorn igen. Ta alla filerna inuti den nyligen nedladdade zipfilen och lägg i rotkatalogen på ipoden. T.ex. G:\ (kolla i den här datorn). Zipfilen ska innehålla en fil och en mapp.

Nu är det bara att starta om ipoden så laddas Rockbox. Om du vill starta apples egna operativsystem istället, håller du inne menu medan iPod startas. För att ta bort Rockbox är det enklaste att helt enkelt ta bort rockbox.ipod som ligger i ipoden rotkatalog.

Brasklapp:
Jag tar inget som helst ansvar för om din iPod blir förstörd efter användande av denna guiden, ej heller ger jag någon support för programvaran eller hårdvaran. Om du har frågor ställ de i den här tråden så svarar jag om jag kan. Den här proceduren bryter med största sannolikhet garantin på din iPod. Om du vill återställa den i originalskick använd ipod-updater. Vid allvarliga problem kan du fråga här i tråden eller ännu hellre kolla in några trådar på ipodlinux-forumet. Där finns mycket information om hur man återupplivar döda iPodar.

Med detta sagt kan jag säga att den här installationen är relativt enkel och säker. Risken att något ska gå fel är minimal.

Skit bra guide, tackar och bugar

Detta kommer jag prova.

Har för mig att man kunde byta designen själv med egna motiv o.s.v , stämmer det?

// Beckenham

Vilka filer skall man lägga in i ipoden i slutet och var?? får det inte att funka :S :S snälla svara snabbt

Först ska man ladda ner en zipfil från http://www.rockbox.org/daily.shtml

color eller nano beroende på vilken man har (klicka i color- eller nano-rutan på "latest").

Sedan ska man ta innehållet i den filen och lägga direkt på ipoden. Kolla i den här datorn. Jag tror den ska ha samma namn som du har döpt den till. Sätt den i diskläge om det behövs.

Du ska alltså inte lägga själva zip-filen på ipoden utan innehållet i den, dvs rockbox.ipod och mappen som finns inuti zip-filen.

Ursprungligen av Beckenham:

Skit bra guide, tackar och bugar

Detta kommer jag prova.

Har för mig att man kunde byta designen själv med egna motiv o.s.v , stämmer det?

// Beckenham

Ja det är tänkt så men det fungerar minst sagt halvtaskigt än så länge. Gränssnittet stöder bara färg si och så och skinnen verkar inte funka som de ska. Men inom en kort framtid kommer det nog att bli bättre.

Men nu kan man ändå byta ut ikoner, uppspelningsskärm osv. När allt är klart kommer Rockbox att rocka ipoden

Tack så mycket, riktigt bra giude. Jag hade lite problem med installationen förut men din guide löste det. Jag har dock ett litet problem fortfarande, jag lyckas inte hitta musiken i menysystemet. Jag antar att man skall trycka på fliken Rockbox i menyn men jag får ett error medelande då som säger " ROLO error:Cheksum error"

Jag fick också det felet vet inte varför men om du tar alla filer i rockbox-mappen och lägger i en ny mapp på ipoden så går det att komma åt den. Förresten tror jag inte man överhuvudtaget kan komma åt iTunes-musik från Rockbox. Man måste ha låtarna i vanliga mappar på iPoden. Bara gör en mapp "musik" el likn så dyker den upp i "huvudmenyn".

Applåder till dig sebbbe!

Har precis fixat rockbox till min photo:) Men tyvärr så tog batterierna slut så jag måste ladda den en stund nu...
Vet du ifall man kan fixa så att apples firmware är den som laddas i första hand istället för rockbox?

Jag vågar inte svara på batteritiden men den är nog ungefär densamma skulle jag tro. Angående sortering så sorteras musiken efter filnamn och mappar. Bara lägg en mapp med låtar i ipodens rotkatalog så dyker den upp i menyn i rockbox.

Ursprungligen av adam_ramone:

Applåder till dig sebbbe!

Har precis fixat rockbox till min photo:) Men tyvärr så tog batterierna slut så jag måste ladda den en stund nu...
Vet du ifall man kan fixa så att apples firmware är den som laddas i första hand istället för rockbox?

Nä jag vet inte om man kan göra det så. Men om man vill leva utan Rockbox ett tag kan man ta bort rockbox.ipod som ligger i rotkatalogen på ipoden. Sen är det bara att lägga tillbaka den när man vill ha rockbox igen.

Nu har jag med installerat det, och jag tycker bättre om det än apples egna.
Ska försöka göra ett eget skinn:p

Heej, alvarligt problem!!!!!! :eek:
Först visade min ipod en usb symbol och den gick inte att connecta till datorn efter detta har den börjat säga; failed to save
bootpartion.....

Allt dettahände på mindre än 5 min!
Aggh, snälla någon svara vill inte att min älskling ;P ska dö!
snälla!

Ursprungligen av rm_sync:

Heej, alvarligt problem!!!!!! :eek:
Först visade min ipod en usb symbol och den gick inte att connecta till datorn efter detta har den börjat säga; failed to save
bootpartion.....

Allt dettahände på mindre än 5 min!
Aggh, snälla någon svara vill inte att min älskling ;P ska dö!
snälla!

Skulle tro att du endast kan starta om den genom att trycka ner menu å mitten knappen, skulle inte det funka då så är det bara att trycka ner play knappen närr äpplet visas så kommer du till ditt vanliga operativsystem, annars så laddar du hem ipod-uppdater så är problemet löst

när jag har gjort allt det där och kanske inte gillar det hur får jag tillbaka det som vanligt ? förstog inte rikt det

  • Medlem
  • 2006-02-04 10:11

Hur är batterietiden? Bättre/sämre?
Och hur sorteras musik nu när man inte använder iTunes? Via ID3 eller filnamn? Rockbox kommer som sagt rocka om de får den buggfri, känns som ett lika stort genombrott som mobiltelefonen, eller nästan...=)

Ta helt enkelt bort filen "rockbox.ipod" på rotkatalogen av din ipod så blir den som vanligt. Äpplet du ser när du startar iPoden kommer att vara utbytt mot en blå text men det går lika snabbt så enligt mig spelar det ingen roll. Hur man fullständigt tar bort Rockbox utan att återställa med ipod updater vet jag inte.

äsh det går inte för mej.

Hur går det med podradio? Hur är det med ljudböcker? Funkar det som i iTunes? Vilka andra ev nackdelar finns? Vilka spel finns (ingen viktig fråga, men kul att veta)?

Ursprungligen av Libertarian:

Hur går det med podradio? Hur är det med ljudböcker? Funkar det som i iTunes? Vilka andra ev nackdelar finns? Vilka spel finns (ingen viktig fråga, men kul att veta)?

Snake 1 och 2, ping-pong, å en massa annat mysko:D

Ang podradio och ljudböcker samt musik så är svaret att inget som läggs in via iTunes kan nås genom Rockbox. Man måste lägga in musik som vanliga mappar på iPoden.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Ang podradio och ljudböcker samt musik så är svaret att inget som läggs in via iTunes kan nås genom Rockbox. Man måste lägga in musik som vanliga mappar på iPoden.

Det innebär alltså att bokmärkesfunktionen inte funkar heller.

Nej, "På minuten" är viktigare än att förbättra iPodens OS.

Jag hittar ingen musik på min nano när jag använder rockbox.. har jag gjort nått fel lr.. kan man inte ha musiken så som itunes gjort??

  • Medlem
  • 2006-02-05 20:32
Ursprungligen av allebaggen:

Jag hittar ingen musik på min nano när jag använder rockbox.. har jag gjort nått fel lr.. kan man inte ha musiken så som itunes gjort??

Kanske läsa inlägget ovanför ditt?

Det är ju precis samma guide som finns på hemsidan Bara det att den är på svenska.

Har rocbox å det funkar fint åså men jag undrar om bilder funkar att visa upp för jag får det ej att fungera?

Ursprungligen av IcyStorm:

Det är ju precis samma guide som finns på hemsidan Bara det att den är på svenska.

Det finns liksom inte hur många sätt som helst att installera Jag har översatt och förtydligat lite.

  • Medlem
  • 2006-03-19 17:16

jag har gått igenom 1 - 100 och hittar inte mitt nummer på ipoden. asså "ipodpatcher 1-100" vad ska jag göra?

Nu finns rockbox även för 5g men hur installerar man det?

vad är det för skillnad?

  • Medlem
  • 2006-03-21 14:22

jag tycker att rockbox är jobbigt och konstigt, det är olika knappar för att gå ur spel och sånt, och ingen bra ordning på grejerna. ett + är ju det bra ljudet. men det är iaf vad jag tycker.

Någon som vet vad som händer med alla smarta funktioner så som synkning till Onkyo-förstärkare och Calrion-bilstereo:sar .
Jag menar... det finns ju en massa tillverkare idag (bilar, elektonik och kameror... .m.m) som gör funktioner för Podden som bara är att klicka in den så blir den integrerad med stereon. Vad händer med dessa funktioner om man slänger in Rockbox. Försvinner dessa då? Eller funkar det som förr?

Ursprungligen av basdanne:

Någon som vet vad som händer med alla smarta funktioner så som synkning till Onkyo-förstärkare och Calrion-bilstereo:sar .
Jag menar... det finns ju en massa tillverkare idag (bilar, elektonik och kameror... .m.m) som gör funktioner för Podden som bara är att klicka in den så blir den integrerad med stereon. Vad händer med dessa funktioner om man slänger in Rockbox. Försvinner dessa då? Eller funkar det som förr?

Du har fortfarande kvar orginal mjukvaran, så skulle inte tro att det spelar någon roll, möjligtvis att det blir bättre ljud med rockbox .

//Beckenham

Bevaka tråden