Coolt! Jag gillar nya forumet och dessutom har jag alltid massor med idéer! Jag som varit med och startat en annan online-community för svenska macanvändare har ett litet varningens ord angående idéen att man kan dela in forum i underavdelningar.
Mitt råd är att bara dela in ett forum när det finns en rejäl volym i inläggen. En god regel är att ämnen som generererar flera dagliga inlägg kan ha nytta av ett egen underavdelning. Visserligen skulle vi kunna dela in utvecklingsforumet tex i PHP, MySQL, Lasso, FileMaker, Applescript som är de ämnen som oftast dykt upp, men där tycker volymen av inlägg är för låg för att det skall vara bra.
En underavdelning som har för lite inlägg verkar "död" och det verkar göra det lite svårare för människor att posta något, vilket inte är bra. Jag tror det beror på våra flockinstinkter, om alla är tysta i ett rum jag kommer in i så väljer jag att vara det också.
Ett forum är på en del sätt som en snöboll i en nedförsbacke, när man bygger den större och större (med flera användare och inlägg) så blir den så småningom tillräckligt stor för att snurra själv. Det är dit som 99Mac har haft tur att komma. Om vi betraktar en avdelningen som en stor snöboll kan vi se en underavdelning som en del av den stora snöbollen som börjar ta sin egen väg nedför backen. Om vi delar in den stora snöbollen i många små tappar de fart och en del av dem kanske stannar helt.
Men det har du redan tänkt på.
/Ola