Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Relationsdatabas a la MS Access för OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-25 15:30

Vad finns det för relationsdatabaser för OS X som kan ersätta MS Access?
Filemaker Pro tror jag är ett alternativ. Vilka fler finns det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-25 15:55

MySQL förstås, men det kanske du känner till. Open source, snabb, kraftfull, men saknar ett lika enkelt gränssnitt som Access och Filemaker, åtminstone på OS X. Det finns dock ett bra webbgränssnitt som heter PHPMyAdmin.

Info om hur du installerar finns här.

• Oregistrerad
  • 2003-03-25 16:02

Jo. MySQL har jag använt till en del grejer, men det jag är ute efter är ett program med inbyggt grafiskt gränssnitt. Inte MySQL med andra ord.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-25 16:10

Då är det kanske Filemaker du ska ha. Förresten finns väl 4D också för OS X? Har ingen erfarenhet av dem själv dock, så jag kan inte rekommendera någon av dem.

Av de som har en databas och kör Mac OS har runt 80% (en smula osäker på siffran, det var ett tag sedan jag hörde den) FileMaker Pro. Det är den näst mest säljande databasprodukten på PC-sidan och då levereras alla Office-paket för Windows med Access. Det finns skäl till det...

http://www.filemaker.com/downloads/index.html#whitepapers

Kolla de två artiklarna precis för den sista under rubriken "WhitePapers", det är en jämförelse mellan Access och FileMaker.

Det finns mycket annat intressant på denna sida (läs argument att drämma i huvudet på IT-avdelningen när de reflexmässigt säger Access när man säger databas). Tex "FileMaker TCO Study by the Aberdeen Group" (TCO=Total Cost of Ownership) och "IDC: FileMaker Pro: The View from Information Services"

När du behöver hjälp med FileMaker finns det gott om resurser här på 99Mac och på andra ställen på internet, bara att fråga på!

Lycka till!

/Ola

• Oregistrerad
  • 2003-03-26 01:03

Är ju långt ifrån en fullfjädrad databassnubbe, men är Filemaker en relationsdatabas i dess sanna betydelse? Jag har bara precis installerat och "lekt" lite med relationsdatabasen 4D som även finns för Mac OS X. Versionen som jag har, 6.8.3 har dock ingen kompileringsmotor för X, utan man får gå till 9 om man vill kompilera, men det finns en ny version som heter 2003 tror jag, och den kan ha en sådan för X. Det skall ialla fall bli en sådan vad det lider. Kolla http://www.4dsweden.com/

Även 4D har ett jättenätverk av olika hjälp- och info- resurser på "nätet".

• Oregistrerad
  • 2003-03-26 01:10

På denna länk kan du ladda ner en jämförelse i PDF-format som jämför Filemaker, 4D och Access. http://www.4d.com/whitepapers/#dbcomparisons

• Oregistrerad
  • 2003-03-26 09:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
...är Filemaker en relationsdatabas i dess sanna betydelse?

Det undrar jag också. Jag vet att den kan hantera relationer, men är den bra på det? Har hört att Filemaker inte är en relationsdatabas från början, utan att de byggt in det i efterhand.

Jag har testkört FileMaker Pro. Och det känns en aning ovant/konstigt att man inte verkar kunna ha flera tabeller i en databas, utan man måste skapa en ny databas för varje tabell, och göra relationerna mellan dem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H
Det undrar jag också. Jag vet att den kan hantera relationer, men är den bra på det? Har hört att Filemaker inte är en relationsdatabas från början, utan att de byggt in det i efterhand.

Jag har testkört FileMaker Pro. Och det känns en aning ovant/konstigt att man inte verkar kunna ha flera tabeller i en databas, utan man måste skapa en ny databas för varje tabell, och göra relationerna mellan dem.

Lite osäker, men hur skiljer man på en äkta relationsdatabas från en som bara låtsas vara relationsdatabas? Hur definierar du "äkta" helt enkelt?

Jag jobbar mycket i FileMaker och FileMaker är en mycket bra relationsdatabas.

Den saken du nämner, att varje tabell är en egen fil är en nackdel i vissa sammanhang, men när man vant sig tänker man inte på det längre.

En annan nackdel är att data finns på samma ställe som layout (i filen), men om man designar rätt så försvinner det problemet.

Men fördelarna är hur många som helst....

/Ola

1
Bevaka tråden