Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksinstallation - hjälp!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De första styckena är bara bakgrundshistoria för den nyfikna

Min pappa har köpt en "17 iMac till sitt jobb och ett usb-fickminne som skall ersätta hans zip som han använt i massor av år nu. Som vanligt när det gäller honom och datorer blir det massa en fel och han förbannar allt som har med datorer att göra.

Grejen är den att usb-sticken inte fungerar till hans dator här hemma, en Lombard med Mac OS 8.6, så han kan inte flytta dokument fram och tillbaka och kan inte börja använda iMacen pga det. Problemet är att usb-sticks inte fungerar med 8.6 så jag försökte installera 9.2, borde ju inte vara något problem, men skivan eller cd-läsaren verkar inte fungera för installationen avbryts. Vad jag vet går det inte att installera bara 9.2 från vår OS X skiva heller, jag har iaf inte listat ut hur...

Lösningen verkar vara att installer allt över nätverk, alltså dra över de systemfiler som behövs... Tyvärr har jag ingen aning om hur jag skall göra för jag har ingen större erafrenhet med nätverk. Jag antar att jag kopplar ihop vår B/W G3 350 och Powerbooken med en tp-kabel, men hur skall jag ställa in ip-nummer och sånt? Jag antar att jag kan lista ut hur man väl kopierar filerna när nätverket är igång....

Och exakt vilka filer är det som skall kopieras?

Eftersom det handlar om så många oliksa saker hoppas jag det är ok att jag postar på Allmänna... Skulle vara jättetrevligt om någon kan hjälpa till.. Jag känner mig lite hjälplös

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-25 21:24

Du bör installera ny rent system 9.2. Det inte så lämpligt att uppdatera från 8.6 till 9.2 ( för stort steg ).
Du ska se till att boota 9.2 CD installation. När du startar installation valmenyer, där finns att kryssa in "clean installation".

Till Mac OS X för nyare burkar kommer alla system och program på en DVD. Om du har den så använd Software Restore för att installera 9:an på din burk.

Att bara kopiera över filer kan vara lite vanskligt, ibland funkar det, ibland inte.

Om du har en korskopplad ethernetkabel kan du ställa in IP-adresserna manuellt som följer IP: 192.168.0.1, Subnet: 255.255.255.0 på dator nummer ett.
På dator nummer två: 192.168.0.2, Subnet: 255.255.255.0.

Viktigt är att subnätet (delmask på svenska?) måste vara samma på båda burkarna. Slå på fildelning på datorn som ska dela ut filerna och anslut från den andra via väljaren/nätverket.

På nyare macar (även 17" iMac) behövs inte nödvändigtvis en korskopplad nätverkskabel. Macen märker att det är en peer-to-peer-koppling och switchar själv över så att det blir en fusk-korskoppling.

Sedan är det bara att försöka. Döp om den gamla systemmappen till "8.6 - gammal" så att du kan gå tillbaka om något skulle gå fel.

Om systemet inte vill boota från 9.x systemet efteråt, boota från original 8.x-skivan och döp om den gamla systemmappen till originalnamnet igen.

OK tack så mycket, skall testa. Undrar vara exakt vilka filer det är jag skall dra över? Systemfilen? Tillläggen?

Du bör kopiera över hela systemmappen. Om du vill kan du sedan dra över alla tillägg från "Systemtillägg (deaktiverade)" till "Systemtillägg" och samtliga kontrollpaneler i "Kontrollinställningar (deaktiverade) till "Kontrollinställningar", allt i den nya systemmappen.
När datorn sedan bootat upp kan du använda tilläggskontrollen för att deaktivera de tillägg och kontrollpaneler som du inte behöver.

Tack så mycket! Skall bli spännande att se hur det går... Hehe, brukar alltid skita sig när jag skall göra något "avancerat"

1
Bevaka tråden