Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta spellistor är skumma!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man har en smart spellista i iPoden som säger detta:

- Lira låtar som är klassade ("Genre") som 'Hard rock' (Jag har hundratals låtar i denna genre)
- Listan ska endast innehålla säg 200 dängor
- De sköna dängorna ordnas slumpmässigt

När jag spelar denna lista så är den likadan varje gång jag vill avnjuta den. Jag tycker att en smart spellista borde uppdatera sig varje gång man vill lyssna på listan. Är det nån som vet om detta är omöjligt?

Om jag även tillägger att om man tar bort kravet på att det bara ska vara 200 låtar, dvs alla låtar kommer med så verkar spellistan alltid ha samma "slumpmässiga" ordning. Det vill jag ju inte ha. Vill att den ska slumpas om varje gång jag startar om listan. Samma fråga som ovan, är detta omöjligt?

ÄVEN om jag lägger till restriktionen att låtarna inte ska ha spelats inom den 5 senaste dagarna så ligger de kvar i listan! Jag förstår ingenting!

Har sökt och läst, och det jag kommit fram till är att det beror på firmware i sin iPod. Exempelvis om man har en 4G iPod så bör man uppgradera sin firmware för att det ska funka smidigt (har tydligen varit problem med detta). DOCK, har man en 5G som jag så ska det inte vara några som helst problem! Men problem har jag i allra högsta grad.

Är det någon annan där ute som har upplevt samma problem och vill få full kontroll på sina smarta spellistor?

  • Medlem
  • 2006-02-20 12:05

Mina smarta listor i iPoden uppdateras inte heller....:confused:

Jag har en som heter "25 mest spelade" och en somheter "Senast spelade", men de ändras inte....

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-02-20 17:32

Testa att koppla in iPoden till datorn, starta iTunes och sedan markera den smarta spellistan på iPoden, högerklicka och välj Uppdatera.

Löjligt, jag vet. Ungefär samma som att man måste koppla in iPoden i datorn om man vill kunna köra bildspel på TVn för bilder importerarde med hjälp av Camera Connector ...

  • Medlem
  • 2006-02-21 14:37
Ursprungligen av Ree_Tab:

Testa att koppla in iPoden till datorn, starta iTunes och sedan markera den smarta spellistan på iPoden, högerklicka och välj Uppdatera.

Löjligt, jag vet. Ungefär samma som att man måste koppla in iPoden i datorn om man vill kunna köra bildspel på TVn för bilder importerarde med hjälp av Camera Connector ...

Funkar dessvärre inte för mig.

Sjukt ju, varför finns överhuvudtaget "Live update" som tillval när an skapar en smart lista då?

Hmm, måste ju fungera på nåt sätt. Fruktansvärt irriterande.

  • Medlem
  • 2006-02-20 23:32
Ursprungligen av biolotov:

Sjukt ju, varför finns överhuvudtaget "Live update" som tillval när an skapar en smart lista då?

Hmm, måste ju fungera på nåt sätt. Fruktansvärt irriterande.

På min iPod mini så uppdaterar den sig utan att man behöver koppla den till iTunes, så jag tror att det är en av G5:ans buggar.

Undrar om firmware-uppdateringen nu i januari fixar biffen? Verkar ju iofs som att den medför lite andra negativa saker, hmmm....

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-02-21 08:26

Okej, det kanske bara är så på iPod G5. Jag vet inte om det har rättats till i den nya uppdateringen (1.1) eftersom att jag har en 60GB och mina filmer strular som f-n med den.

Så du tycker inte man ska uppdatera till 1.1 då Ree_Tab?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-02-21 16:44
Ursprungligen av biolotov:

Så du tycker inte man ska uppdatera till 1.1 då Ree_Tab?

Jag uppdaterade innan jag fick reda på att video-delen blev uppfuckad. Det tog dock ett par dagar innan jag fick problem så jag trodde att jag hade "klarat" mig. Men så var alltså inte fallet.

Det tog lång tid att backuppa iPoden och sedan fylla den igen, i och med att man inte kan flytta saker från iPoden utan vissa knep.

Så jag rekommenderar inte 1.1-uppdateringen till någon iPod-G5-60GB-användare (nytt ord? ). Tänk inte ens tanken "det drabbar inte mig" för tydligen så har det drabbat ALLA hittills.

Ursprungligen av biolotov:

Så du tycker inte man ska uppdatera till 1.1 då Ree_Tab?

Vill du ha radio i iPoden med fjärren tror jag att du behöver 1.1 uppdateringen.
Jag har för mig att radio-firmwaren ligger däri...

Förresten Ree_Tab, säger samma sak som Xelo: Det funkar inte för mig heller att markera en smart lista, högerklicka å sen uppdatera. Tyvärr. Inte ens det hjälper. Det endas om verkar få en smart lista att uppdateras för mig är att redigera en lista, t.ex. att ändra om ett villkor i den så att den "tvingas" uppdatera listan. Detta är ju fan helt skadat.

Sen är jag ju rätt sugen på fjärren med radio, men den kan man ju tydligen glömma om man inte vill offra sina video-uppspelnings-möjligheter...

1
Bevaka tråden