Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa vecka släpps .se domänen fri

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med nästa vecka släpps internetdomänen .se fri för alla att registrera - något som tiidgare varit förbehållet företag och organisationer.

Detta kommer troligen göra att tiotusentals nya domäner plötsligt kommer dyka upp med roliga namn.

Nu undrar vi om du har registrerat en ny .se domän?

Med risk för att verka helt tappad bakom en vagn -- hur skaffar man på bästa sätt en .se (eller för den skull någon annan) domän?

Exempelvis så har jag hört talas om åtskilliga som har fått sina namn "stulna" och nåt sånt vill man ju inte råka ut för..

Någon som har några generella tips?

Som företag eller som privatperson.

/ En som tänkt ordna sig en schyst hemsida -- naturligtvis med tillhörande RIKTIG adress -- i flera år men som fastnat med tummen nånstans (nej, inte DÄR)

Jag har ansökt om två adresser och då använt isphuset.se

De verkar iallafall seriösa, är hyfsat billiga och tar inte betalt om du inte tilldelas domänen.

395:- +moms

495:- +moms med 3 pop-konton och web-forwarding

Jag har hört att det så småningom kommer att gå att använda å, ä och ö i domänerna, någon som vet mer om detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saila Lindfors
Jag har hört att det så småningom kommer att gå att använda å, ä och ö i domänerna, någon som vet mer om detta?

Network Solutions började med ett experiment för två år sedan där åäö var möjliga att använda. Tyvärr så har dom haft svårt att skapa en standard vilket gör att domänerna endast fungerar på vissa browsers osv.

Jag hoppas på att man tar fram en standard som gör åäö domäner möjliga.

Som exempel:
http://www.äpple.com/

(om du kör PC så kan du se en "välkommen till Network Solutions" men kör du Mac så tror jag du får ett felmeddelande)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saila Lindfors

Det stämmer, vad jag har läst/hört så håller NIC på att undersöka detta, och när de har en fungerande lösning kommer det komma.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-28 12:34

IDG.se:
ICANN är i princip färdiga med ett regelverk för icke ASCII-baserade domännamn. Organisationen tror att slutet för monsteras.se principiellt sett kan vara nära.

Läs mer: ÅÄÖ i domännamn efter sommaren

Hörby kommun blir nog glada för det

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-28 13:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Hörby kommun blir nog glada för det

Japp, och Mönsterås...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
Japp, och Mönsterås...

Du förstod nog inte riktigt mitt skämt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Du förstod nog inte riktigt mitt skämt

Du förstod nog inte riktigt hans...

Kommunerna Habo och Håbo blir nog också glada. Idag bjuder Håbo på en gemensam entrésida åt båda kommunerna.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-01 01:18

Som jag har förstått det så sammanställs ingen central lista på det förhandsregistrerade namnen, utan du är helt fri att förhandsregistrera något som någon annan registrerat tidigare. Hur fungerar urvalet sedan, om nångon annan registrerat samma domän som jag har gjort... Är det den som registereat namnet först som får det, eller hur fungerar det? Någon som vet???

/arvid

Vill minnas att det skulle lottas.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-01 11:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av arvid
Hur fungerar urvalet sedan, om nångon annan registrerat samma domän som jag har gjort... Är det den som registereat namnet först som får det, eller hur fungerar det? Någon som vet???
/arvid

"Mac Bettan" minns rätt. Enligt www.nic.se:
"Om det inkommer flera ansökningar om samma domännamn, så sker under tilldelningsperioden en slumpmässig dragning av turordning under överinseende av Notarius Publicus."

När är registreringen klar tror ni? *otålig*

Det är väl sisådär tre veckor kvar...

Man kan tydligen beställa fram till 8 april.

1
Bevaka tråden