Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD åtgärdsprogrammet

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 09:46

Nu har jag också satt i ny nätdel och ny fläkt. Lite pilligt men inte svårt. Passade på att ta bort skyddsgallren på nätdelen och gallret framför den stora fläkten.

Datorn är MYCKET tystare. Om den är tyst är däremot lite svårt att avgöra efter att ha suttit vid en vindtunnel i ett halvår. Såhär precis efteråt sitter man verkligen och lyssnar noga. Får se hur det känns om några dagar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-03 10:41

wtf.. får jag inte min idag blir jag less...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-03 15:55

nån ner utom jag som har mdd och INTE fått mitt agg?
bestälde samma dog som det kom

Samma här... men man bör nog tänka på att när man fick bekräftelsen så var Apples uppfattning att det rimligen borde ta 4-6 veckor räknat från den 10 mars INNAN leveranserna påbörjades - obs: det står inget om hur lång tid det kan ta dom att leverera. Rent hypotetiskt så skulle det kunna ta dom många veckor att just "leverera". Jag tror inte att dom har för avsikt att leva upp till löftet om "Order status updates will be sent via email weekly."

jag har inte fått ngn bekräftelse alls via mail! bara den man fick när man betalade med VISA på siten... sen har jag inte hört ett pip... har alla andra fått mailbekräftelse?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-04-03 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
jag har inte fått ngn bekräftelse alls via mail! bara den man fick när man betalade med VISA på siten... sen har jag inte hört ett pip... har alla andra fått mailbekräftelse?

inte ens den här?:

"Order Confirmation
Power Mac G4 Power Supply Exchange Program

Orders will begin shipping in limited quantities on: March 10, 2003

Order status updates will be sent via email weekly. Please do not call requesting order status.

Shipping time may vary. Please allow 4-6 weeks delivery after March 10, 2003.
"

Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
jag har inte fått ngn bekräftelse alls via mail! bara den man fick när man betalade med VISA på siten...

Hmm... är jag så glömsk men fyllde man i sitt VISA-nummer... förstår att man ska betala på något sätt så kanske jag har betalat... ??? Fick min bekräftelse den 21 februari.

Jo jag hade visst fått det , men det var så länge sedan så jag hade glömt det! har ni andra fått ngt annat mail som talar om när det ska levereras?

Apple tror att jag har en av den förra generationens mirror-macar. Men jag har den nya sorten, trots att jag säger att det är en FW800 så blir jag misstrodd, eftersom den ska vara hyfsat tyst.
Apple vill att jag ska lämna den till LAN-Master, men det vill inte jag eftersom det tar alldeles för lång tid - dessutom tror jag att dom kommer att säga att den låter som den ska.
Därför omfattas jag inte av utbytesprogrammet, trots att min dator låter som en överansträngd symaskin.
Den där Pabst-fläkten som ingår i utbyteskitet är precis vad jag behöver, men si den kan jag inte ens få köpa för pengar av Apple.
Nätaggregatet är jag inte intresserad av, bara den stora fläkten.
En auktoriserad Apple-tekniker har lyssnat på min dator och beställt en ny fläkt, en likadan som den som satt i från början. Resultatet av bytet blev att oljudet blev ännu värre, så vi bytte tillbaka.
Det är en kinesisk skitfläkt med ojämn kvalitet. Uppenbarligen. Två till som jag känner har köpt nya Macar och de låter likadant.
Ljudet är malande och högfrekvent och framkallar huvudvärk efter ett tag.
Jag ringde till ELFA som säljer Pabst, modellen som ingår i utbyteskitet och som heter Pabst 4212 H finns inte i lager i Sverige, man måste beställa minst 25 st. Men jag har beställt en med samma airflow, samma mått, samma varvtal, det återstår att se om den passar hyfsat rent fysiskt.
Så snart den anlänt ska jag rapportera.

Beställ den från utlandet då om du inte vill ge LAN Master AB chansen... fast om jag vore du skulle jag sända den till dom två gånger och sedan kräva reklamation hos Apple, dvs. returnera hela rasket... hellre detta än att vara sur över att ha fått ett måndags exemplar.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Beställ den från utlandet då om du inte vill ge LAN Master AB chansen... fast om jag vore du skulle jag sända den till dom två gånger och sedan kräva reklamation hos Apple, dvs. returnera hela rasket... hellre detta än att vara sur över att ha fått ett måndags exemplar.

Olle

Jag orkar inte hålla på och skicka, särskilt inte om jag måste göra det flera ggr. Jag har annat att göra, dessutom behöver jag ha datorjävlen up and running. En sketen fläktjävel som bara kostar ett par hundra kan jag inte lägga hur mycket tid som helst på. Jag har redan lagt ner alldeles för mycket tid.
Skam att Apple inte tar tag i problemet, det här är ju Vindtunneloväsen 2.0, eftersom det finns flera som har samma problem. Men för Apple är problemet med oväsen redan löst. De nya MDD-Macarna ska vara tysta. Därför finns inte mitt problem.
Jag håller inte med - och ingen i min omgivning heller.
Paketet från ELFA kommer nog i morgon.

Fick precis telefon från TNT ( klockan 20:55 ) dom leverar mitt paket imorgon... kanon...nu ska bara Frölunda vinna SM så är glädjen total !!!

Olle

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-03 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Fick precis telefon från TNT ( klockan 20:55 ) dom leverar mitt paket imorgon... kanon...nu ska bara Frölunda vinna SM så är glädjen total !!!

Olle

men det va självaste FAN att alla utom jag får..
kan nästan sätta pengar på att jag inte får det innan helgen, som vanligt med mig och vänta på saker

Jag beställde samma dag som det blev offentligt - fick bekräftelse den " Fre 21 Feb 2003 23.51.07" - så om du har liknande datum/klockslag så ringer dom gissningsvis under fredagen eller efter helgen... hoppas dom delar ut på helger

Olle

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-03 22:35

Datum: lör 22 feb 2003 19.55.03
fick jag bekräftelse..

även om jag är en dag efter borde jag fått idag eller imorron iom att samu m.m. fick igår

Ja man kan ju undra var logiken finns... kanske är vi sorterade på efternamn eller förnamn eller om vi har ".mac" konto eller inte - huvudsaken är att alla blir nöjda och glada.

Olle

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-04 15:22

happ.. forfarande inte ett knyst

Tålamod broder, det går inte fortare bara för att du är irriterad... det drabbar bara dig själv, betänk att ett åtgärdsprogram likt detta är tämligen unikt.

Olle

Har nu bytt till nya MDD åtgärdsprogrammet och är mycket nöjd, visst låter det fortfarande och som en Cube låter den inte men mer ungefär som när Tibooken går på halvvarv, jag lät min PCI-fläkt sitta kvar och om den höjer ljudvolymen ska jag låta vara osagt. Känns mycket trevligt att kunna höra hårdisken. Tog mig väl 1,5 timme innan jag var klar - finns säkert de som klarar detta på 20 minuter.

En sak att se upp med är kontakterna på de små strömkablarna, oerhört lätt att av misstag ha av själva låsspärren... iof så gör det inte så mycket. Man ska med en liten skruvmejsel lätta på låsspärren och då kan det gå som för mig, dvs. att den går av.

Borta är allt vinande/pitchande och nu murrar den bara svagt - i nivå med G4 Sawtooth 350 MHz ungefär. Visst ökar hastigheten på fläkten ibland men på ett ganska snäll och mjukt sätt.

Det svåraste vid hopsättningen var att få i skruven som håller hårdisken, valde därför att tippa hela burken medans sonen tog en liten skruvmejsel som hade lite tejp på spetsen, allt för att den inte skulle trilla in baktill i hårdisken.

Det här var första gången jag plockat isär en dator och måste säga att det inte avskräckte, var bara att nogrant följa de svenska anvisningar som följde med.

Lycka till ni andra som snart får erat efterlängtade paket!

Olle

Citat:

Det här var första gången jag plockat isär en dator och måste säga att det inte avskräckte, var bara att nogrant följa de svenska anvisningar som följde med.

Hehe, hade du plockat i sär en PC först istället för en Mac hade du varit avskräckt, det kan jag garntera. En Mac är rena lyxen att skruva i (öppna iaf) jämfört mot en PC. Där man tvinags "luta sig in" för att komma åt moderkort och allt annat skit som sitter i dem. Med Macen så söljer allting med när man tippar ner "dörren" på sidan. Smidagare kan det inte bli

Bra att du är nöjd, vår skola väntar på samma produkt, så jag ska själv få höra skillnaden. Jag hoppas jag hör när de har bytt fläktar

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-06 12:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Hehe, hade du plockat i sär en PC först istället för en Mac hade du varit avskräckt, det kan jag garntera. En Mac är rena lyxen att skruva i (öppna iaf) jämfört mot en PC. Där man tvinags "luta sig in" för att komma åt moderkort och allt annat skit som sitter i dem. Med Macen så söljer allting med när man tippar ner "dörren" på sidan. Smidagare kan det inte bli

Bra att du är nöjd, vår skola väntar på samma produkt, så jag ska själv få höra skillnaden. Jag hoppas jag hör när de har bytt fläktar

klart det kan bli smidigare, mobot kan sitta på indidan precis som i en pc, apple kan välja nätadd med normala dimensioner och en 120mm fläkt i botten på 7v (skulle vara nstan ljudlöst och kyla bättre än nu)

visst.. skitbra me mobot på utsidan när man meckar, men sen när du ska slå ihp skiten kommer problemen..

mycket smidigare att mecka i ett t.e.x. chiftech chassi än G4 chassi

men det är bara vad jag tycker

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-08 07:01

är det NÅN som inte fått sitt???

utom jag:mad:

Jag har inte fått något. Men jag beställde ganska sent, i mitten av mars nångång.

Jag har inte heller hört ett knyst ifrån Apple och jag beställde väldigt tidigt.

En fråga, ni som har beställt men inte fått, har Apple dragit pengar ifrån det konto ni uppgav vid registreringen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-08 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Jag har inte heller hört ett knyst ifrån Apple och jag beställde väldigt tidigt.

En fråga, ni som har beställt men inte fått, har Apple dragit pengar ifrån det konto ni uppgav vid registreringen?

bestälde dan efter det kom, om pengar dragits har jag ingen aning om (inte mitt kort:rolleyes: )
men jag har fått bekräftelse

  • Medlem
  • London
  • 2003-04-08 16:04

Jag beställde den 22 februari och har inte hört en knysst. Borde vara dags snart tycker jag.

Olle: var du tvungen att skicka tillbaka det gamla nätagget? Jag skulle nämligen gärna behålla det (om det passar till ett ASUS moderkort). Har hört att dom i USA inte behövde skicka tillbaka det...

Enligt vad jag har hört har Apple ändrat sig på den punkten och nu behöver man inte skicka tillbaka det gamla nätagget....

  • Oregistrerad
  • 2003-04-08 16:46

Kan bara bekräfta att man inte ska skicka tillbaks nätaggregatet utan göra sig av med det enligt de lagar och förordningar som gäller i det land/stat som man bor.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-08 17:18

Papst 4212 H är specad till 49 dB(A) :eek:

Räcker det inte med en sådan här, 24 dB(A) finns på PUB - vad säger MDD proffsen?!

Bevaka tråden