Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud, först i vänstra senare i båda ljud kanalerna = Fabrikationsfel

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-03 11:57

Hejsan!
Den 9-10 Maj så gick min 5G 30g ipod sönder. Det hördes inget ljud från enda hörluren, kollade runt lite om det fanns någon smidig lösning på felet, men den vänstra kanalen var helt död. Testade med andra hörlurar som fungerar med andra ljudkällor. Så jag skickade in ipoden till Appels support.

3-4 arbetsdagar senare fick jag tillbaka den, utan att dom hade gjort någonting! Dom hävdade att det var mitt eget fel. Att jag hade tappat den eller liknande så att den hade gått sönder.

Nu så ringde jag till supporten frågade vad dom sysslade med. Jag ringde och pratade med olika personer fram och tillbaka nästan varje dag förutom en vecka då jag var bortrest. Så det har blivit många samtal och ett tag så funderade jag på att bara skita i allt för det verkligen verkade som dom vägrade hjälpa mig.

Dom på supporten ville att jag skulle gå till en apple verkstad och be dom kolla på den och göra ett utlåtande, det ville inte jag i och med att det är 9mil till närmaste verkstad. Så jag frågade om jag kunde få gå till en kille som är teknik kunnig i samma stad som jag bor och be han kolla på det. Det fick jag..

Sagt och gjort jag gick och bad han kolla på den, han öppnade den på 2 sekunder ungefär och hittade felet på den tredje. En flatkabel som går från huvuddelen av ipoden till ljudutgången var helt brutalt vikt. Vilket han var helt bomb säker på var ett fabrikationsfel. Så han skrev en rapport på det hela, tog en bild och skickade in detta till Apple. Jag ringde några timmar senare och bad att få prata med den vi hade skickat faxet till. Supporten meddelade att det tar upp mot 3 dagar för att faxet ska komma fram. Så jag ringde 3 dagar senare, då hade dom slarvart bort faxet, jag fick åka till service killen och fick med mig faxet hem, scannande det och mailade den det. Apples support vidare befodrade det hela till några i usa som skulle kolla närmare på det och jag fick vänta några dagar till.

Nu hade det redan gått 6 veckor från det att min ipod gick sönder tills denna stund. När jag ringde dom några dagar senare så kunde dom fortfarande inte ge mig nått svar så dom lovade att ringa upp mig så fort dom fick veta något mer.

Måndagen förra veckan fick jag ett telefonsamtal, det var från Custom support, dom jag har haft mest kontakt med, den sektionen av supporten som sitter på irland. Dom meddelande att de hade funnit att det var fabrikationsfel och att det skulle komma en kille från ups och hämta min ipod och senare skicka en ny. Så några dagar senare skickade jag iväg min gamla och nu förra måndagen fick jag min nya. Jippi!!

Men seriöst det tog 42 dagar från att den gick sönder till att jag fick en ny. Någon dag senare ringde jag och frågade om jag skulle kunna få någon ersättning för allt krongel, efter mycket bla bla bla, så slutade det med att jag kommer få det nya läder skalet som apple har gett ut som kostar 995kr som plåster på såren.

Om det är någon annan som har samma fel så kontakta gärna mig så kan ni få namnet på den personen på custom support som jag fick mest hjälp av och han kommer säkert ihåg mitt fall och då kan det möjligtvis underlätta för er andra om ni hamnar i samma sitts som jag. Stå på er och ge inte upp, kräv rättelse, om en person på supporten är helt dryg och oförstående så ring en gång till så har du chansen att få prata med någon som faktiskt sitter där för att försöka hjälpa dig och inte för att vara otrevlig. De flesta var trevliga men verkade inte veta någonting typ....

  • Medlem
  • 2006-07-03 21:16

Fifan, sånt är inte kul. Lider med dig, men tyvärr blir det ofta såhär när man dealar med stora företag.

Det är många som råkat ut för samma fel, även på det här forumet. Så det är ett välkänt problem för Apple (kanske inte för stackarna som sitter i telefonsupporten, anställda av ett bemanningsföretag dock). Så det är precis som Omen skriver, stå på er, om ni får detta fel har ni all rätt i världen på er sida.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-16 14:05

Supporten pa Irland ar inhouse vad ja vet

och oppnar du iPoden, sa ryker garantin med stor sannolikhet.
Det ar om ipoden ar mer an ett ar gammal eller du har tappat den eller nat som du kan oppna den(eftersom garantin inte galler anda). fast om du oppnar den utan att apple sager att det gar bra, sa ryker allt vad reklamation heter med stor sannolikhet.

1
Bevaka tråden