Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort en partition?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-29 10:51

Hallå. Jag har tänkt mig att prova på Linux, men jag har ett problem. Jag vill inte formatera om disken, utan använda en av de redan existerande partitionerna. Går det att ta bort "formateringsfilen" (Eller vad man nu gör) och göra om partitionen till oanvänt utrymme?

Det går bra. Om du kör OS X, starta Skivverktyg och välj Radera-fliken. Klicka på den partition du vill radera, och tryck "Radera."

Om du kör OS 9, markera partitionen direkt på skrivbordet och gå till "Special"-menyn. Där finns samma alternativ. Du kan inte radera den partition som är startskiva för tillfället, men det märker du ju.

Men annars tror jag att du från Linux-installationen kan radera utvalda partitioner. Ta en backup först, om du vill spara nåt på disken.

Det går bra att använda en befintlig partition. Så länge de nya linuxpartitionerna tar upp samma utrymme (med avseende på start- och slutblock) som den gamla Mac OS-partitionen och inte överlappar en befintlig partition är det inga problem. Du behöver inte heller radera partitionen i Skivverktyg, utan det går bra att använda programmet du skapar linuxpartitionerna med för att göra det.

Men gör precis som Mattias säger: säkerhetskopiera allt du är rädd om innan du börjar!

1
Bevaka tråden