Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera iPod mot både Mac och PC?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss stött på ett problem. Jag har Mac hemma och en PC laptop. Går det inte att uppdatera iPod'en mot båda? Efter att ha installerat programvaran på min PC vill den formatera min iPod för att ställa om till PC-format.
Finns det månntro något alternativt program man kan använda på PC'n?

Nja, jag vet inte om det finns nåt specialprogram för Windows att läsa en "Mac-Ipod". Men om du formaterar Ipoden på Win-pc:n (i fat32) så fungerar den även på Mac.
Så har jag min Ipod, och det är ok.

Ursprungligen av Alphonze:

Nja, jag vet inte om det finns nåt specialprogram för Windows att läsa en "Mac-Ipod". Men om du formaterar Ipoden på Win-pc:n (i fat32) så fungerar den även på Mac.
Så har jag min Ipod, och det är ok.

??!??!?
"fat32"?
Förklara gärna....

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-08-17 21:15
Ursprungligen av theplague:

??!??!?
"fat32"?
Förklara gärna....

Man väljer ju vilket filsystem iPoden ska ha om man låter Windows formattera den, och då ska det vara av typen FAT32.

FAT - Wikipedia, den fria encyklopedin

Men jag tror inte det behövs egentligen, för det sköter väl Uppdateraren om själv?

Ja, sorry, det blev kanske för mycket teknisk, onödig information.
Men om du gör en Ipod-uppdatering på en Windows-dator så kommer Ipoden att fungera även i en Mac-dator. Om man däremot gör uppdateringen i en Mac så kommer den inte att funka i en Windows-pc.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-08-23 11:38

Så om man formaterar den för PC så kommer den att funka både i PC på jobbet å Macen hemma, men när jag ska uppdater mjukvaran iPoden kan jag inte göra det på Macen...

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-08-24 19:33

Exakt. Kör Uppdateraren från en Windows-burk.

Kanske verkar dum nu... men det gör inget för mamma sa att jag fick... eller nåt...

Har en iPod som jag i princip bara kör mot en Mac G5. I Jul skall jag hem till hela familjen och jag kan misstänka att jag inte kan hålla mig ifrån att missionera lite musik till övriga medlemmar... Finns det NÅGOT sätt att "få ut" min musik från iPoden till t.ex. farsans PC? Alltså inte spela den, det gör jag ju på stereon, men att bränna en platta på CD till gubben? Ingen annan i familjen än jag kör Mac, och speciellt sugen att bränna 30 plattor i förhand och dela ut till alla på ren chansning är man ju måttligt sugen på...

Finns det NÅGOT sätt, som sagt?

Om du formaterar din iPod för PC (FAT32) så kan den läsas som en disk på både Mac och PC.
Dock, så här säger Apple om det:
iPod: Frequently Asked Questions

Sen vad du ska lägga för mjukvaror på podden är en annan sak. Yamipod och kanske en komplett QuickTime/iTunes 7 installerare kanske?

Hmm...

Tack för svaret, men jag är nog körd där. Jag har inte tillgång till en PC och om jag således formaterar på farsans PC i Jul så försvinner ju 45 GB musik och då har han ju ingen nytta av det liksom, eftersom allt är borta och ligger kvar på macen i Stockholm... Jag får nog inse begränsningen och bara spela musiken och sedan posta CDs till de som vill ha...

Tack ändå, för svaret! Men jag pallar nog inte att mecka om det skall vara så pass knöligt...

Ja "oldtimers" nöjer sej ofta med en CD eller två

Men å andra sidan, du har väl sett hur snygga utskrifter itunes gör med ett "CD jewel case insert"?
Kombinera med en plastficka, eller bara tejpa sidorna om man är snål. Perfekt.

Fanken så hårt! Det har jag inte sett tidigare!
Bra jävla tips! Nu måste jag bara bygga om laserskrivarskräpet till att fixa färg. Svartvitt är ju inte lika festligt om man vill leka lyxig...

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-12-01 20:11

Kolla in XPlay, det ska tydligen klara att komma åt mac-ipods från windows-datorer. Dock inte gratis...

1
Bevaka tråden