Creative? Nja, det som definitivt öppnade mina ögon var tidningen M3:s test av Iriver E10. Plötsligt insåg jag att Nanon suger på flera viktiga områden.
Givetvis visste jag att Nanon inte erbjöd vare sig radio eller inspelning. Jag föll som en fura för formen, imagen och det faktum att jag älskar Apple, Macar och iTunes. Men inspelning och FM-radio är i dag närmast standard på spelare i den här prisklassen. Att Nano bara har FM-radio som option – vilket jag givetvis köpt till! –.är sjukt dåligt. Men mest av allt börjar jag ruttna på den pinsamt dåliga batterikapaciteten. I tester av andra apparater ser man att den realistiska drifttiden är minst det dubbla mot Nano, trots att konkurrenten kan vara bara aningen aningen tjockare. 26 timmar i Iriver E10…!
Sedan har vi buggarna jag retat mig på… dels med bilder som försvinner, dels att Nanon eller iTunes inte kan hålla reda på ledigt utrymme i spelaren. Aaargghhh!
Iriver E10 har 6 GB, radio, diktafon, bild- och filmvisning och en räcka andra trevliga funktioner. För 2 300 kr. Dock, är nästa generation Nano vassare lär jag torska dit, älskar som sagt iTunes. A major update is on the way…