Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes och musiksorteringen....

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ganska nyligen fått en iPod 60gb video och börjar redan irritera mig över en del saker, så jag tänkte fråga en del ang. hur iTunes själv sorterar mina musikfiler....

Tidigare har jag haft en Iriver H320 som när man kopplar den till datorn öppnas som en extern enhet och man kunde hur smidigt som helst manuellt föra över mappar och låtar. Det bästa med det sättet att sortera är ju att man själv har koll på vart musiken läggs och man kunde t.ex sortera efter "Rock" och "Hiphop". Dessutom vill jag oftast ha skivorna i kronologisk ordning och har förut skrivit in det i skivtiteln, t.ex "1971 Hunky Dory" så dom dyker upp i spelaren i en snygg ordning med årtalet först.

Visst är det kanske smidigt att iTunes direkt när man för in iPoden i datorn börjar uppdatera och skapa oreda bland mina musikfiler, men finns det verkligen inget sätt att komma runt detta och helt enkelt skapa mappar eller liknande i iPoden? Och då menar jag inte mappar som skapas pga id3-taggarna, utan mappar man själv kan skapa och byta namn på....

Om man som jag oftast laddar ner musiken från nätet gratis finns det ofta en viss risk att id3-taggarna ser lite olika ut inom ett och samma album, men jag är alltid väldigt noga med att sortera in allt i mappar efter album just för att dom ska komma på rätt plats. iTunes ignorerar ju dock detta och sorterar själv musiken....

Är alltså det enda valet för mig att kolla igenom och döpa om varje enstaka låts id3-taggar får att iTunes ska fatta att jag inte vill ha tre av samma artist om id3 taggen är annorlunda? (T.ex "Belle & Sebastian" eller "Belle and Sebastian")
vet någon i så fall något extremt smidigt program att döpa om id3-taggarna med? Vet inte om iTunes är det bästa alternativet här....

En sista undran....
Man vill ju såklart ha låtarna i ordning inom ett album, dvs att låt ett faktiskt spelas först osv....
Inte helt sällan så lägger sig låtarna ganska så osorterat även om det står inskrivet i id3-tagarna vilket nummer spåret har. Finns det något sätt att uppdatera så alla låtar kommer i sin ordning? I min musikmapp på datorn står ju siffran först (typ 01 400 slag, 02 du är ånga osv...)
och på min förra spelare kom då alltså alla låtar i rätt ordning...
Det här är bara ännu en av dom saker som iTunes inte värkar lägga märke till , utan lägger istället låtarna i helt fel ordning.....
Finns det något att göra om man vill ha sin musik sorterad i iPoden?
Känns otroligt irriterande att jag inte manuellt kan styra sorteringen, utan att ägna timmar åt att ställa om id3-tagar...

Hjälp mig, snälla...:)

Ursprungligen av Sundance_joel:

...men finns det verkligen inget sätt att komma runt detta och helt enkelt skapa mappar eller liknande i iPoden? Och då menar jag inte mappar som skapas pga id3-taggarna, utan mappar man själv kan skapa och byta namn på....

Det är spellistor du vill ha. Antingen gör du blanka spellistor med ctrl-N och drar dit låtar eller så markerar du dom låtar som ska vara med och tryckerctrl-skift-N för att göra en spellist av markeringen. Och spellistorna kommer över till podden, ja.

Ursprungligen av Sundance_joel:

Om man som jag oftast laddar ner musiken från nätet gratis finns det ofta en viss risk att id3-taggarna ser lite olika ut inom ett och samma album, men jag är alltid väldigt noga med att sortera in allt i mappar efter album just för att dom ska komma på rätt plats. iTunes ignorerar ju dock detta och sorterar själv musiken....
Är alltså det enda valet för mig att kolla igenom och döpa om varje enstaka låts id3-taggar får att iTunes ska fatta att jag inte vill ha tre av samma artist om id3 taggen är annorlunda? (T.ex "Belle & Sebastian" eller "Belle and Sebastian")
vet någon i så fall något extremt smidigt program att döpa om id3-taggarna med? Vet inte om iTunes är det bästa alternativet här....

Du markerar helt enkelt låtarna från de "olika artisterna", tar fram Info-fönstret och ger dom ett gemensamt namn, tex. Belle and Sebastian. Klart. Nu har du bara en artist.

Ursprungligen av Sundance_joel:

En sista undran....
Man vill ju såklart ha låtarna i ordning inom ett album, dvs att låt ett faktiskt spelas först osv....
Inte helt sällan så lägger sig låtarna ganska så osorterat även om det står inskrivet i id3-tagarna vilket nummer spåret har. Finns det något sätt att uppdatera så alla låtar kommer i sin ordning? I min musikmapp på datorn står ju siffran först (typ 01 400 slag, 02 du är ånga osv...)
och på min förra spelare kom då alltså alla låtar i rätt ordning...
Det här är bara ännu en av dom saker som iTunes inte värkar lägga märke till , utan lägger istället låtarna i helt fel ordning.....
Finns det något att göra om man vill ha sin musik sorterad i iPoden?
Känns otroligt irriterande att jag inte manuellt kan styra sorteringen, utan att ägna timmar åt att ställa om id3-tagar...
Hjälp mig, snälla...:)

Om du säger att du har spår-info rätt inmatad och du justerat artist- och albumnamnen enhetligt så ska dom sortera i nummerordning när du klickar på Album-kolumnen. Eller?

Och ett tips till; eftersom du är så noga med mapp- och filnamn (och vem är inte det) så kryssa i "Keep Itunes Music folder organized". Då kommer itunes att hålla ordning på både mapp- och filnamn åt dej allt eftersom du ändrar ID3-taggarna. Har du tex. blivit av med de tre olika B & S-artisterna enligt ovan så finns heller inga tomma mappar kvar efter dom.

  • Medlem
  • 2006-09-30 15:08

Osorterad musik

I min Ipod så lägger den inte över låtarna efter artist, trots att jag har skrivit in artistera exakt likadant. Jag måste gå via spår för att hitta dom, vilket är jäkligt jobbigt, vad kan detta bero på?

fpi82, så allt sorteras rätt i iTunes men blir knas i podden?

  • Medlem
  • 2006-09-30 21:17

Itunes

Ja det kan man säga, låtarna kopieras över fast de vill inte lägga sig efter artist trots att jag har skrivit exakt likadan artist, så man måste leta efter dom via spår, jätte irriterande.

  • Medlem
  • 2006-09-30 21:30

Kopierar

Sen kopierar den två artister, ex Adam Green står exakt likadant efter varandra, vad kan detta bero på?

OK jag försöker igen då...
Så allt är rätt sorterat i iTunes? Om du tittar med Bläddraren är det extra tydligt.
Om du har två Adam Green så har dom inte samma namn. Det är förmodligen ett mellanslag extra.

1
Bevaka tråden