- Gäst
- Oregistrerad ●
Hejsan!
Är inte så slängder på teknik osv.
Har letat lite överallt om hjälp med detta "problem" och hoppas nån kan hjälpa mig.
Min musik som ligger på datorn är just nu en enda salig röra, jag använder itunes och winamp ibland. Just nu ligger det musik utsprid på femtielva olika ställen i datorn, när jag vill sortera musiken och lägga all musik i en samlad mapp så blir det ju knas på itunes där det står att itunes hittar inte den begärda filen och sedan står det att man kan leta reda på den. Saken är den att jag måste flytta om så mycket musik så om jag gör det kommer det ta evigheters evighter att sitta o leta upp låt för låt på detta vis.
Snälla Bullen, hjälp mig vad ska jag göra?:eek:
Gör så här:
Skit i iTunes så länge.
Sortera låtarna precis som du vill ha dem i datorn. Efter genre, artist, album etc etc etc. Ja du fattar.
Om du känner för det är det väldigt enkelt att göra en särskild "iTunes/iPod-mapp" där du placerar allt du sedan vill ha i iTunes(är tanken att du ska ha ALLT där slipper du ju detta).
Öppna iTunes och radera alla spår i biblioteket.
Sedan tar du mappen med all musik och drar in i iTunes-biblioteket och alla spår kommer lägga sig i samma ordning och ha kvar all info som innan.
Klart iTunes kan hjälpa dej ordna upp det här. Om du kryssar i "Copy files to iTunes Music folder when adding..." så samlas KOPIOR på all musik på ETT ställe. Om allt ser bra ut i iTunes slänger du originalen. Och kryssa i "Keep iTunes Music folder organized" så döper iTunes om mappar och filer med artist/album/låtnamn på rätt sätt allt efter som du rättar till taggarna i iTunes.
Sen är det bara att sätta sej ner och börja beta av.
Och Winamp kan du styra om till att läsa från mappen iTunes Music.
Och, om du redan har inlagd musik i iTunes från olika ställen så finns ju "Consolidate Library" i Avancerat-menyn. Då samlas allt ihop i en mapp.
Hej igen!
Behöver lite hjälp igen. Nu har jag ändrat så all musik ligger på iTunes music-mappen, jag vet inte om jag gjorde det svårare än som krävdes men men.
Jag var tvungen att rensa hela spellistan på iTunes sedan för det kom ju bara upp dessa förbaskade utropstecken.
Så nu börjar jag om från början igen med alltihopa, men hur ska jag kunna och sortera och fixa iordning på iTunes music-mappen sedan utan att det blir en massa krångel med dessa utropstecken igen?
Utropstecken betyder att du flyttat eller slängt filerna från disken utan att iTunes fattat det.
Vill du slänga bort musik kan du göra det inifrån iTunes, då får du frågan om du vill ta bort låten från biblioteket OCH från disken samtidigt.
Hejsan
HAr precis köpt min första IPOD , blev en 80 GIG IPod Video för jag tänkte att ja skulle smidigt
och enkelt kunna lägga över alla mina 60 gig musik .. Men när ja sedan fick ner Krångliga Itunes var ju detta lättare sagt än gjort!
Min Fråga är om ( och i så fall hur ) kan jag slänga över hela min Shared Folder ( MUSIKMAPP)
till IPODEN UTAN att all musik hamnar i olika egna album med en låt där å här å istället är precis som det ligger på MIn PC , i samma ordning...???
( BY THE WAY ANVÄNDER WINDOWS XP)
Hade Uppskattat enormt mycke om nån Vis person kunde hjälpa mej med detta !!
TACK PÅ FÖRHAND!
mvh OLA
Följ mina instruktioner bara för det enklaste alternativet.
Sortera all musik på ett snyggt sätt och dra in hela mappen i ett tomt iTunes-bibliotek.
Suck... Ska vi behöva ta det här igen. Hade du spenderat lite mera tid i det här forumet så skulle du ha vetat att den där metoden inte fungerar.
iTunes struntar fullkomligt i hur du "sorterar" filerna i Explorer/Finder. Allt som betyder något för iTunes är ID3-taggarna. Och dom fixar du lättast genom att lägga in ett eller några få album i taget och kontrollera och rätta till allt eftersom du importerar.
petern:
Suck... Om du hade läst hayabusas inlägg hade du fattat vad han frågar efter.
Han undrar efter det smidigaste sättet att sortera musiken på datorn och få ordning på mapparna där, och ändå bibehålla spåren som de är i iTunes.
Ingenstans tar han upp ordningen i iTunes.
hayabusa:
Alltså, gör som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden.
Sortera musiken som du vill ha den snyggt i en musikmapp.
Töm iTunesbiblioteket.
Dra in musikmappen i iTunes och alla spår lägger sig som de har legat i iTunes innan.
(Alltså, alla info och ändringar i spår, album artister osv bibehålls när du raderar alla spår i iTunes och lägger in dem igen efter att ha städat och sorterat på datorn...)
Suck... Vad jag menar är att man kan använda iTunes för att få snygg ordning på mapparna på disken. Fördelen med det är att genom att ha ordning på ID3-taggarna får du också ordning på filerna/mapparna. Annars blir det bara dubbelarbete i längden.
Men, människan nämner inget om att hon har oordning på ID3:orna eller låtarna i iTunes.
Varför göra allt det extra arbetet via iTunes då?
Det skulle ta myyyyyyyyyycket längre tid än att sortera och flytta musiken i utforskaren bara.
Men visst, ser man ett egetvärde i att sitta och harva i onödan, så...
Men, människan nämner inget om att hon har oordning på ID3:orna eller låtarna i iTunes.
Varför göra allt det extra arbetet via iTunes då?
Det skulle ta myyyyyyyyyycket längre tid än att sortera och flytta musiken i utforskaren bara.
Men visst, ser man ett egetvärde i att sitta och harva i onödan, så...
Se där, det visar att du inte hajjat hur iTunes funkar.
Om du ändrar fil- och mappnamn i utforskaren så ändrar sej _inte_ ID3-taggarna och du har dubbelarbete framför dej om du vill ha ordning i iTunes också.
Om du ändrar infot i iTunes så ändrar sej ID3-taggarna OCH mapp/filnamnen samtidigt. Inget dubbelarbete.
Jag har 22.000+ låtar och har tok-ordning på låt- och mappnamn. Utan att nånsin öppna musikmappen. Jag vet att iTunes döper om allt åt mej.
(Dessutom behöver man ju knappast iTunes för att få ordning på taggarna. Finns grymt mycket bättre program som förenklar det arbetet enormt. Men nu var det väl kanske inte det som detta handlade om.)
Precis!
Det finns bra mycket enklare program att använda och det handlar inte alls om att hålla ordning på id3:orna.
Jag vet inte vad för mer OT vi kan diskutera i tråden?!?
Varför skulle man INTE vilja hålla ordning på ID3-taggarna? Det är inte bortkastat jobb, den typen av metadata är A och O när det gäller musikfiler. Det är inget iTunes-påfund, informationen följer ju med filerna. Och vilken modern musikspelare eller mediamjukvara idag läser inte ID3?
Gör det NU och gör det RÄTT så slipper du göra det i morgon.
petern:
Hon kanske redan HAR ordning på id3- taggarna!
Ja, och då kan hon göra som petern säger och välja "samla ihop bibliotek.." i Avancerat menyn plus klicka i de andra inställningarna som petern nämner.
Då får hon alla sina låtar samlade i en mapp med undermappar för artist och album, snyggt och prydligt, hon slipper då att kopiera och kämpa sig utanför iTunes.