- sylt
- Medlem ●
- Stockholm
Jag installerade precis senaste versionen av ITunes för Windows och startade programmet. Gick in på min Ipod och ställde att den skulle synka en lista. Sedan vet jag inte riktigt vad som hände, men efter ett tag upptäckte jag att 18GB musik från min Ipod var försvunnen. Ingen varning föregick detta (åtminstone ingen som sa att all min musik skulle försvinna), vilket ju är fullständigt absurt.
Finns det något sätt att få tillbaka musiken på? Förlåt om detta diskuterats förr, jag är i chock.
Jag ska erkänna att jag inte använt synk-funktionen förut. Kan det måhända vara så att om man ställer att den ska synka mot datorn och motsvarande spellistor inte finns eller är tomma, att ITunes då helt sonika raderar all musik som ligger i katalogerna på podden?
...föranleder nästa fråga: jag eftersöker ett gratis, bra program för Windows som kan säkerhetskopiera valda spellistor från Podden. Jag hade ett förut som jag glömt bort namnet på. Av någon anledning, kopieringsskydd kanske, kan jag inte dra över låtarna från min Ipod till datorn.
När du har auto-synk påslaget så blir innehållet på podden exakt det du väljer att synka över, inget mer.
Slå av autosynk och lägg in din musik manuellt igen.
Tack för svaret, det kan förklara händelseförloppet. Jag har nu klurat ut hur det gick till.
Jag valde fliken Musik, klickade på Synkronisera musik, och innan jag kunde välja "Markerade spellistor", som inte gick att välja innan jag klickat på Synkronisera musik, eftersom det kommer upp en dialogruta - som förvisso säger exakt det som sedan hände, att den kommer ersätta befintligt innehåll med innehåll från mitt bibliotek i Itunes - så hade min Ipod blivit just det - raderad. Mitt bibliotek innehöll dock inte ett skvatt, förutom länkar till musikfiler som inte fanns, så det ITunes i praktiken gjorde var att flytta över en massa luft till min IPod. Det här känns extremt oanvändarvänligt och o-Apple på något vis. Eller också är jag bara van att äpplet håller mig i handen längs hela vägen.
Nu till fråga nummer två, det där programmet som backar upp IPoden. Nån som vet nåt användarvänligt, gratis program som gör jobbet, innan jag eller ITunes gör nåt dumt igen?
Nu till fråga nummer två, det där programmet som backar upp IPoden. Nån som vet nåt användarvänligt, gratis program som gör jobbet, innan jag eller ITunes gör nåt dumt igen?
Du komplicerar bara saker och ting. Kopiera bara din musik från ditt iTunes-bibliotek till en extern hårddisk då och då. Eller använd iTunes 7 inbyggda säkerhetskopiering, "Arkiv/Säkerhetskopiera till skiva"
"Inte ens om du har köpt musik från iTunes Store är du förhindrad från att att bränna skivor. Gör en spellista i iTunes och bränn på bara."
Om så väl vore. Nu var det dock så att detta alternativ var utgråat i ITunes när jag browsade min Ipod. Inte förrän jag via krångliga omvägar lyckats få låtarna ur min Ipod (via ett program jag slutligen hittade) och manuellt lagt in låtarna i ITunes på min dator fick jag lov att bränna skivan.
"Du komplicerar bara saker och ting. Kopiera bara din musik från ditt iTunes-bibliotek till en extern hårddisk då och då. Eller använd iTunes 7 inbyggda säkerhetskopiering, "Arkiv/Säkerhetskopiera till skiva".
Ska testa det. Men förstnämnda, hur menar du? Kopiera musikmappen, med sin ologiska oordning? Det blir ju ett härke att hitta musiken man vill åt. Det allra enklaste hade ju varit om man fick lov att dra sina egna låtar från podden direkt till en musiklista på datorn. Inget hade dock varit nödvändigt om jag bara fick lov att bränna min egen, legalt inköpta musik direkt från podden. Weird!
Ska kolla det där med inbyggda säkerhetskopiering iallafall, låter intressant, tack för tipset!
Kopiera musikmappen, med sin ologiska oordning? Det blir ju ett härke att hitta musiken man vill åt.
Ordningen spelar knappast nån roll om det är en säkerhetskopiering du är ute efter. Ta hela mappen iTunes Music.
Och om det är oordning i musikmappen så är det kanske för att du inte kryssat i "Ordna mappen iTunes Music"
Det allra enklaste hade ju varit om man fick lov att dra sina egna låtar från podden direkt till en musiklista på datorn. Inget hade dock varit nödvändigt om jag bara fick lov att bränna min egen, legalt inköpta musik direkt från podden. Weird!
Det är inte så knäppt om du bara byter tankesätt så att iTunes blir centrat i din musiksamling, inte podden. Du FÅR bränna din egen, legalt inköpta musik direkt från iTunes.
Allt på iPoden är bara en tillfällig kopia, tills nån stjäl den/du tapper den/den kraschar/nån råkar radera den/du måste återställa den.
Förresten, jag fortsätter ställa dumma frågor i min egen tråd. Hör det till kopieringsskyddet att man inte kan bränna plattor från IPoden?
Inte ens om du har köpt musik från iTunes Store är du förhindrad från att att bränna skivor. Gör en spellista i iTunes och bränn på bara.
ITunes ÄR centrat i min musiksamling. Programmet låter mig inte göra som jag vill, bara. Det är det jag stör mig på, och något gör jag säkert fel, osäker vad dock.
Saken är den att jag lyssnar mest på musik på min IPod, inte på min dator. På IPoden betygsätter jag musiken - ett ganska mödosamt arbete eftersom det tar lång tid, och den spellistan vill jag sedan föra över till min dator för vidare administration (alt. bränna en CD - vilket alltså inte går från podden, hur mycket du än säger att det ska gå). Eftersom det inte bara gick att dra låtarna över till en spellista i ITunes, tänkte jag att aha, synkningsfunktionen. Kort därefter fanns ingen musik på min Ipod överhuvudtaget. Månader av arbete var försvunnet. Därav den initiala ilskan och det högljudda skakandet av hårda nävar.
På IPoden betygsätter jag musiken - ett ganska mödosamt arbete eftersom det tar lång tid, och den spellistan vill jag sedan föra över till min dator
Betyg (och play count, OnTheGo-spellistan och en del annat) förs "tillbaka" till itunes bara om man använder Autosynk, tyvärr.
...bränna en CD - vilket alltså inte går från podden, hur mycket du än säger att det ska gå).
Nej det har jag inte sagt att det ska gå. Det är från en spellista i iTunes du bränner skivor. GLÖM iPoden.
Kort därefter fanns ingen musik på min Ipod överhuvudtaget. Månader av arbete var försvunnet. Därav den initiala ilskan och det högljudda skakandet av hårda nävar.
Problemet är att du har raderat din mödosamt ihopsamlade musik alldeles själv. Låt allting ligga kvar i iTunes. Det på iPoden är bara en flyktig och tillfällig kopia. Hade du inte slängt allt från iTunes så A) hade den inte tömt podden när du synkade och B) du hade kunnat lägga in allt till podden igen om den hade tömts av nån annan orsak.
Betyg (och play count, OnTheGo-spellistan och en del annat) förs "tillbaka" till itunes bara om man använder Autosynk, tyvärr.
OK. Ponera då att jag använder Auto-sync. Jag för över filerna till min "temporära" enhet iPod. Sedan betygsätter jag låtarna på iPoden och sedan kopplar jag in den till datorn. Förs då mina ändringar över - betygsättningen etc - till datorn, eller ersätts listan i iPoden av den som ligger i datorn - dvs, den där inga betyg etc finns lagrade? Alltså, gäller auto-sync bara från dator till iPod och inte i omvänd ordning, eller ska det gå fint i båda riktningarna?
Nej det har jag inte sagt att det ska gå. Det är från en spellista i iTunes du bränner skivor. GLÖM iPoden.
Det är korrekt, men du skrev att jag kunde göra en spellista i iTunes och bränna därifrån. Jag hade ju redan en spellista i iTunes, närmare bestämt i min iPod som jag ju administrerar via programmet ifråga. Jag gjorde ingen skillnad på VAR listan skulle ligga, för den ligger ju i iTunes (fast under iPoden som enhet). Den gick inte att bränna. Vi pratar uppenbarligen om varandra, eller rättare sagt, jag har helt uppenbart inte lärt mig att göra saker på Apples sätt än.
Men det ÄR förvirrande eftersom iTunes administrerar både iPoden och datorbiblioteket. Jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad på hur eller varför man får göra vissa saker utifrån VAR dom ligger. Det skulle förstås vara en sak om programmet sa att "Nej, tyvärr, det går inte att bränna från iPod därför att..."
Problemet är att du har raderat din mödosamt ihopsamlade musik alldeles själv. Låt allting ligga kvar i iTunes. Det på iPoden är bara en flyktig och tillfällig kopia. Hade du inte slängt allt från iTunes så A) hade den inte tömt podden när du synkade och B) du hade kunnat lägga in allt till podden igen om den hade tömts av nån annan orsak.
Jo tack, men med god hjälp av iTunes. Jag anser personligen inte att jag är helt dum i huvudet, men för att vara ett så lättanvänt program tycker jag faktiskt att iTunes kan vara hyfsat förvirrande.
Hos mig är det faktiskt iPod som är att betrakta som den centrala enheten. Jag har alldeles för mycket musik på olika externa hårddiskar som jag varken har plats eller lust att ha liggande på en hårddisk som iTunes accessar - eller att behöva slå på ett helt batteri med externa diskar varje gång jag vill lyssna på en låt. Alltså funkar iTunes som en överförare av musik till min iPod, och jag kopplar iPod till datorn de gånger jag vill ha ett mer överskådligt interface (iTunes) - eller, som alltihop började med, för att jag kanske vill föra över lite filer till datorn för vidare administration. Som att t ex bränna en skiva...
OK. Ponera då att jag använder Auto-sync. Jag för över filerna till min "temporära" enhet iPod. Sedan betygsätter jag låtarna på iPoden och sedan kopplar jag in den till datorn. Förs då mina ändringar över - betygsättningen etc - till datorn, eller ersätts listan i iPoden av den som ligger i datorn - dvs, den där inga betyg etc finns lagrade? Alltså, gäller auto-sync bara från dator till iPod och inte i omvänd ordning, eller ska det gå fint i båda riktningarna?
Jag tror att det är "senast ändrad" som gäller, men ska inte svära på det. (Det här är ju samma dilemma som när man ska synka data till/från/med sin mobiltelefon). Ska leta lite på Apples forum.
Det är korrekt, men du skrev att jag kunde göra en spellista i iTunes och bränna därifrån. Jag hade ju redan en spellista i iTunes, närmare bestämt i min iPod som jag ju administrerar via programmet ifråga. Jag gjorde ingen skillnad på VAR listan skulle ligga, för den ligger ju i iTunes (fast under iPoden som enhet). Den gick inte att bränna. Vi pratar uppenbarligen om varandra, eller rättare sagt, jag har helt uppenbart inte lärt mig att göra saker på Apples sätt än.
Ja som du märkt kan du inte bränna direkt från iTunes (det är ju ingen spellista), och inte heller direkt från Biblioteket. Ett tips är att markera ett antal låtar du vill bränna och trycka ctrl-skift-N för att snabbt göra en spellista av markeringen. Och prova att skriva ut CD-omslag direkt från iTunes om du har en färgskrivare.
Jag anser personligen inte att jag är helt dum i huvudet, men för att vara ett så lättanvänt program tycker jag faktiskt att iTunes kan vara hyfsat förvirrande.
Det ÄR förvirrande, på samma sätt som Excel eller InDesign är förbryllande när man VET vad man vill göra men inte HUR PROGRAMMET vill att man ska gå tillväga. iTunes har en ohygglig massa kranar och rattar, det är helt klart.
Jag har alldeles för mycket musik på olika externa hårddiskar som jag varken har plats eller lust att ha liggande på en hårddisk som iTunes accessar - eller att behöva slå på ett helt batteri med externa diskar varje gång jag vill lyssna på en låt.
Det enda tips jag har här är att du använder iTunes till det är till för; samla ihop och organisera allt du har. (Nåt du inte kan göra med podden). Kryssa i "Keep iTunes Music folder organized" och "Copy files to iTunes Music folder...". Sen använder du Consolidate Library i Advanced-menyn för att samla allt på ETT ställe. Och allt du lägger till därefter kommer att kopieras dit också. Får det inte plats på startskivan kan du peka ut en annan disk och göra om samma procedur så flyttas allt dit.