Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Blå skärm" med MDD...?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jahapp. Efter att min MDD dual1Ghz varit inne för först processorbyte och sedan logikkortbyte lämnade jag in den därför att den vägrade starta efter att jag installerat 10.2.4. Det tog Lanmaster fyra timmar att få igång den. Nu installerade jag nyss 10.2.4 igen. Poff! När tian startar och kommer till "core services" dör den och visar ingenting annat än blå skärm (exakt det som hände andra gången - första gången stendog datorn och gick inte ens att slå på). När jag försöker starta den som Target Disk med PowerBooken påstår PowerBooken att disken inte är användbar och öppnar diskverktyg för initiering/formatering.

Någon som har några supportidéer. Eller är det dags för ett fjärde besök hos Lanmaster? Lite trist att få en faktura till på 2 000:- för exakt samma problem. Det här börjar bli en väldigt dyr dator. Under sitt förra supportförsök lyckades Lanmaster också bända sönder den inre plåten på AGP-platsen vilket gör att det ligger en skev plåtbit över ytkomponenterna på Radeon 9000-kortet. Minst sagt oroande.

Uppdatering: Installerade nyss 10.2.4 med MMD-disken som target Disk från min PowerBook. Nu "rullar" systemet! Ett litet problem bara...jag kan inte öppna systempreferences... Argh!

Tänkte just försöka mig på en helt fräsch ominstallation av allt (klassiska Mac-lösningen m a o) och upptäcker då till min förundran att DVD:n inte går att öppna längre. Inget fel på tangentbordet, jag har provat med flera stycken. Så nu har jag lite svårt att få originalstartskivan in i maskinen.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-04-01 17:06

tycker de låter som att du fått en jekla problem dator, ring apple och be dom skicka en ny

Ok. Maskinen åkte tillbaka till Lanmaster. Dom hittar inga fel med sina mjukvaruverktyg. Då bad vi dom att installera ett fräscht Jaguar och sedan 10.2.4 Combo update på det. Vad händer? Maskinen tokdör naturligtvis (som den redan gjort flera ggr förut). Lanmaster rekommenderar nu Apple att byta maskinen eftersom dom tror att den andra processorn är skadad. Apple vägrar. Det är inget fel på maskinen säger dom. MDD av första generationen är prima och problemfria maskiner (jovisst ;).

Jag har 200 000:- i PCI-kort (Igniter RT Studio + CinéWave RT) jag behövde sätta i maskinen redan för två månader sedan och vill därför ha en garanti från Apple att de tar sitt ansvar om mina PCI-kort tar skada av att sitta i en uppenbarligen defekt maskin. Svar nej.

Vad gör man som småföretagare? Switchar (huh)? Går till Sverker?

Förslag? Som det är nu är vi en månad försenade tack vare allt strul med MDD-maskinen vilket är ekonomiskt kännbart. Det märkliga är att Apples Support verkar helt obekanta med att användare har dyra videokort i sina maskiner. Vi rekommenderade den här supportpersonen att klicka sig in på Apples hemsida under fliken "Creative Markets". En inte helt oviktig kundgrupp för Apple utåt sett. Hur det är i praktiken är visst en annan femma...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-04 21:14

Jag skulle absolut rekommendera att du anmäler dig till Verax lösning på "bullerproblematiken" på www.g4noise.com om du är orolig för hettan som dina PCI-kort utsätts för i en MDD (enligt en tillverkare så kommer den upp i 65 grader och det lär ju inte göra livslängden bättre på korten).

Tycker det låter som ett klockrent byte av maskin och hoppas att "blå-skärms" problematiken löser sig för dig.

Själv har jag bara väntat på att få en fungerande MDD sen den sista oktober förra året (hepp!!)

Apples policy är att det skall vara tre hårdvarubyten innan jag kan få byta maskinen. Hittills har jag bytt ett logikkort, en jordningsplåt och två processorer. Det räknar Apples support som ett byte.

Med andra ord måste jag byta 12 hårdvaror i maskinen innan jag får byta maskin? Eller hur räknar Apple?

Jag måste erkänna att det finns få saker som är så sårande och irriterande som att bli behandlad som smuts under skon av ett företag man stöttat med ex antal datorköp varje år under tretton år och att man alltid varit en "Mac Evangelist" i alla sammanhang. Jag förstår också att det är svåra tider och att det skulle kosta Apple massor att erkänna sitt senaste klavertramp (MDD:n) men utan sådana som mig/oss hade Apple aldrig haft den position de har idag inom broadcast och film. Det är vi producenter och ÅF inom broadcastteknik som driver Apples position framåt i Sverige. Apple gör ett fantastiskt OS och mjukvara till det som är oersättligt - därför blir det ingen switch för mig, tyvärr. Jag kan inte utnyttja min konsumentmakt när det inte finns ett alternativ... Gör jag det kan jag lika gärna lägga ned min verksamhet - och det är det Apple vet om.

Så tyvärr, Bill. Jag kan inte skriva på din Switchlista så länge du inte kan erbjuda mig en ersättare till FCP och QT-mjukvara och tredjepartshårdvara. Men om Bill erbjuder någonting som verkligen kan konkurrera - då switchar jag på en gång.

1
Bevaka tråden