Apples policy är att det skall vara tre hårdvarubyten innan jag kan få byta maskinen. Hittills har jag bytt ett logikkort, en jordningsplåt och två processorer. Det räknar Apples support som ett byte.
Med andra ord måste jag byta 12 hårdvaror i maskinen innan jag får byta maskin? Eller hur räknar Apple?
Jag måste erkänna att det finns få saker som är så sårande och irriterande som att bli behandlad som smuts under skon av ett företag man stöttat med ex antal datorköp varje år under tretton år och att man alltid varit en "Mac Evangelist" i alla sammanhang. Jag förstår också att det är svåra tider och att det skulle kosta Apple massor att erkänna sitt senaste klavertramp (MDD:n) men utan sådana som mig/oss hade Apple aldrig haft den position de har idag inom broadcast och film. Det är vi producenter och ÅF inom broadcastteknik som driver Apples position framåt i Sverige. Apple gör ett fantastiskt OS och mjukvara till det som är oersättligt - därför blir det ingen switch för mig, tyvärr. Jag kan inte utnyttja min konsumentmakt när det inte finns ett alternativ... Gör jag det kan jag lika gärna lägga ned min verksamhet - och det är det Apple vet om.
Så tyvärr, Bill. Jag kan inte skriva på din Switchlista så länge du inte kan erbjuda mig en ersättare till FCP och QT-mjukvara och tredjepartshårdvara. Men om Bill erbjuder någonting som verkligen kan konkurrera - då switchar jag på en gång.