Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virusvarning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 15:55

Fick ett meddelande som sa: "Vill bara meddela att ni tydligen har virus i denna dator."
Virus ska ha kommit med en bilaga i ett email vid namn:RE: ACCORDING TO PURGE'S STATEMENT.
Enligt brevet skulle viruset heta: W32/Lirva.c@MM
Enligt ett annat brev idag från FS DATA antivirus gateway har de stoppat ett email till mig bärande ett virus som heter: I-Worm.Avron.b.

Vad är detta? Jag har dålig koll på virus och hoppas och tror att detta är PC-virus som inte biter på mac.

Upplys mig, snälla. Och hur skyddar ni er?

• Oregistrerad
  • 2003-03-31 16:10

Ingen som kan ge mig några tröstens ord. Eller en dödsdom. Har inte märkt något på dator i alla fall.

Som vanligt drabbas bara Windows datorer av virus.

Ciryon

Det är samma virus, bara olika namn och som Ciryon sa kan du inte drabbas av dem.

• Oregistrerad
  • 2003-03-31 16:17

Tack Ciryon.
Ändå nyfiken. Någon som vet ett bra virusprogram.

• Oregistrerad
  • 2003-03-31 16:18

och tack mickeb

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-31 17:05

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Ulf Boström Någon som vet ett bra virusprogram. [/QUOTE]

Norton Antivirus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-31 17:20

Jag kan ett bra virusprogram. Det heter Windows XP.

AHAHAHAHAHAHAAAA!

Norton är ett bra ANTIvirusprogram

Citat:

Skrevs ursprungligen av littlegreencube
Jag kan ett bra virusprogram. Det heter Windows XP.

AHAHAHAHAHAHAAAA!

Norton är ett bra ANTIvirusprogram

?

Jag vet inte om jag har någon särskild lust att gå in i någon dispyt med Ciryon som är duktig på mycket men...att hävda att "virus" bara drabbar Windows tycker jag är en aningens oansvarligt och halvdant sätt att svara någon som är orolig för att drabbas.

Det är helt säkert att en macanvändare löper mycket mindre risk för att råka illa ut.
Helt riktigt!
Men att inte löpa NÅGON risk är inkorrekt.

Macanvändare har drabbats om än i mycket mindre skala.

Om en macanvändare har Microsoft Office för OSX eller Express Outlook och handskas med filer som transporteras utav pc-användare innom dessa program finns det risker, om än små.
Tack och lov.

Sen är ju frågan rent statistiskt hur stor risken är att drabbas (eller skall man säga...liten).

Jag brukar undvika att använda Windows program, inte bara för att jag inte gillar Windowsvärlden så värst men också för att vara helt säker på att jag skall slippa virus och annat skit

Det är i alla fall min syn på det hela.

/G

Senast redigerat 2003-04-01 19:22
  • Avstängd
  • 2003-03-31 19:27

Jag tog ner mail genom Eudora från min gamla teliamail jag hade på PCn

När jag sen körde Virex så kom det upp possible virus 2 och det var från min mail.
Någonting som hette my.scr

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-31 21:35

.scr är ändelse för skärmsläckarfiler för windows. Dessa är populära att sprida virus med. Även om ett sådant virus inte biter på Macen så är det fullt möjligt att ta emot och det lär funka om man skulle skicka det vidare till någon som sitter med en lämplig plattform.

I övrigt när det gäller virus kan vi väl vara tacksamma för att tex ingen har skrivit ett giftigt virus som nyttjar java. Det skulle kunna funka på Macen också.

Trots allt är det ingen tvekan om att Macen är den säkraste plattformen vad gäller virus just nu.

1
Bevaka tråden