Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dvd till iPoden, från BÖRJAN

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, här en fråga från en riktig nybörjare:

Jag har filmer som jag vill se i min iPod (har inte köpt den än) och jag undrar hur det går till, steg för steg, från BÖRJAN...

Hur får man över huvud taget in dvd-filmen i datorn? Dvs hur blir skivan till en fil..?

När man väl har en film/ett teveprogram på datorn, så ska man tydligen konvertera den till ett speciellt format som fungerar i iPoden. Måste man gå genom iTunes också? Kostar det något?

Jag har läst många svar på liknande frågor men alla tycks börja med att man redan har en fil på sin dator, och det fattar jag inte hur man gör.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 23:36

med din datavana så var det ingen bra idé att köpa en iPod, som kräver en VISS kunnighet.

ett bra program att få in DVD-filmer i datorn är programmet DVD-Shrink. Vissa väljer att tanka hem filmer. men det stödjer 99pod.se självklart inte eftersom det är olagligt att tanka hem filer som står under copyright-lagen.

för att konvertera filmen till iPod format behöver du ett program. Videora iPod Converter är en favorit bland 99pod.se's medlemmar. Detta är självklart gratis.

För att få information om ovan nämnda program rekomenderar jag dig att söka på t.ex. Google, eller här på sidan. Jag rekomenderar dig att inte ställa frågor liknande denna igen utan söka på forumet vad du är ute efter. Det du söker har redan blivit disskuterat flera gånger och utan att söka på vad du vill hitta så kommer du bli lynschad fortare än ögat.

m1kke: det faktum att du skriver datavana säger väl mest om din kunnighet om vi skall vara sådana. iPod är den enklaste av spelare när det kommer till teknik! Mycket lättare med iPod än med andra UMS-spelare t ex. Så iPod passar alla oavsett datorvana. Att konvertera film finns det som sagt massor med artiklar om, så det är bara söka. Det är en ganska enkel kombination.

Ursprungligen av Eindpeng:

m1kke: det faktum att du skriver datavana säger väl mest om din kunnighet om vi skall vara sådana. iPod är den enklaste av spelare när det kommer till teknik! .

*bullcrap* iPods krånglar hela tiden och det är jobbigt:mad:

men mellan varven fungerar ju de faktskt, och är det användarvänliga..

Jag använder mig av programmet Fairuse Wizard för att konvertera DVDn till datorn. Programmet är gratis och går att ladda ner genom att klicka här intill.

Sedan använder jag Videora iPod converter, också gratis, för att göra om DivX-formatet (det som skapas av DVDn) till ett format som stöds av iPoden. Lägg sedan till den fil Videora skapat i itunes och du är i hamn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 22:24

får tyvärr inte länkarna att funktionera:(

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-04-05 13:58
Ursprungligen av ptrlks:

får tyvärr inte länkarna att funktionera:(

Nä, de länkarna gällde innan sammanslagningen av forumen. Men titta under FAQ:n överst i forumdelen, där hittar du samma länkar - fast fungerande.

Även jag har en fråga, även om jag inte är helt säker på att jag får en Ipod i julklapp.
När man lägger in tv-seriefiler i iTunes klassas de ju automatiskt som filmer, men man kan ju i inställningarna ändra det till tv-program. Är det så att filerna sedan kommer att visas under TV-program menyn i Ipoden?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-12 19:17

jo de kommer då in under tv-prog.

Underbart. Tack för ett snabbt svar!

Ett stort tack för alla svar och länkar, mycket hjälpsamt!

  • Medlem
  • 2007-02-04 19:29

Nån som har fräscha länkar till hur man får in dvd-film i en iPod? (Använder mac.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 20:31

Använd "Acala Ipod Ripper". Lycka Till!
/mvh

  • Medlem
  • 2007-02-04 22:22

http://howto.diveintomark.org/ipod-dvd-ripping-guide/

foccus, jag använder MacOSX på min mac.

1
Bevaka tråden