Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för batterier från Kjell & Company

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-12-07 16:38

Köpte nytt batteri till min mini hos Kjell & Co i förrgår. Inga problem att byta men efter en natt på laddning så har inget hänt. Ut med batteriet och fram med multimetern. Ingen spänning alls på det nya batteriet. Tillbaka till Kjell & Co och byter det samt frågar samtidigt om de har haft problem med dessa batteri. Inga problem alls får jag till svar. Hem igen för att montera in det. Kontrollmätte först och allt verka bra men efter att jag monterat ihop minin och satt i laddkabeln så blinkar displayen till och laddningssymbolen försvinner. Efter att försökt med allt för att försöka återställa minin så öppnar jag den igen och ser då att en liten ytmonterad blank sak är lös på moderkortet samt att batteriet är "svullet".
Mäter igen på batteriet och konstaterar att det är kortslutet.
Så för 199:- har jag fått ett batteri som har tagit död på min mini.:mad:

Så akta er för billiga "no name" batterier.

• Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-07 17:51

:eek: Men vad i h-vete!? Kan du inte begära ersättning lr nåt?:eek:

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-08 12:57

Du är säker på att du inte skadade moderkortet när du bytte batteri? Det är ganska så lätt att få ytmonterade komponenter att lossna när man monterar ihop saker som är ganska så tajt med space i. De sitter med så lite lödtenn att det är löjligt.

Så komponenten kanske släppte när du monterade ihop minin och den i sin tur orsakade en kortis.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-12-08 13:16

Inte första gången jag byter batteri i iPodar så jag är helt säker på detta. Dessutom sitter komponenten på ett sådant sätt att den inte kommer åt något när man sätter ihop minin. Desutom så fungerade allt i ett fåtal sekunder innan laddsymbolen försvan.
Efter att sökt lite så har jag även hittat fler rapporter om samma typ av problem med "no name" batteri så det verkar vara fler än jag som fått sin iPod förstörd.

Det är en komponent i laddelektroniken som gått sönder då allt annat fungerar som det ska. Men kan jag inte ladda minin så blir det ju lite jobbigt.

Får väl försöka hitta en mini med ett annat fel och få ihop till en hel mini.

Jag köpte ett batteri därifrån och bytte i min mini.. funkade kalas för mig iaf.. inga problem alls!

1
Bevaka tråden