Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalite med iTrip?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 20:22

Hejsan

Jag har en fundera.
ska antagligen köpa en iTrip och använda i familijens saab 95 från 04, och jag tänkte bara fråga, hur blir egentligen ljudkvalite? blir den bättre om man köper en kasset och pluggar in?
har en ipod video.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-10 23:48

Hej! Själv så har jag en iTrip Auto med laddare, som jag faktiskt använde idag senast. Med den får man bra ljud och jag har aldrig upplevt något brus eller störningar heller (ljudkvalitén skiljer sig förmodligen hos olika bilar, vi har en Volvo V70 crosscountry). Den kommer också ihåg vilken frekvens man brukar använda, så det är aldrig något problem med det. Dock så har jag hört att man får bättre ljud med kassettadapter.
De enda nackdelarna med min iTrip är att den inte går att använda utan att man har laddaren ikopplad (annars så finns det iTrip utan inbyggd laddare som är billigare) och att ljudvolymen endast går att reglera från bilstereon. Men annars är den suverän och det blir bra ljudkvalité!

Ursprungligen av iNerd:

Hej! Själv så har jag en iTrip Auto med laddare, som jag faktiskt använde idag senast. Med den får man bra ljud och jag har aldrig upplevt något brus eller störningar heller (ljudkvalitén skiljer sig förmodligen hos olika bilar, vi har en Volvo V70 crosscountry). Den kommer också ihåg vilken frekvens man brukar använda, så det är aldrig något problem med det. Dock så har jag hört att man får bättre ljud med kassettadapter.
De enda nackdelarna med min iTrip är att den inte går att använda utan att man har laddaren ikopplad (annars så finns det iTrip utan inbyggd laddare som är billigare) och att ljudvolymen endast går att reglera från bilstereon. Men annars är den suverän och det blir bra ljudkvalité!

...laddare?

Jag skulle starkt avråda ifrån alla typer av FM-sändare (om alternativ finns). I den gamla V70 (MY 2003) satt det en stereo med CD/kasset (HU-605) och som jag använde kassetadapter till. Fungerade kanon!

I den nya V70 efter faceliften (2.5T, MY 2005) så har de tyvärr plockat bort kassettdelen och har bara CD (HU-650). Har köpt och provat en mängd med FM-sändare och ingen som kommit i närheten av kvaliteten av en bra kassetadapter. Grymt besviken.

Nu kommer jag istället att satsa på en ren AUX och/eller dedikerad iPod-anslutning istället (vilket borde ge bättre kvalitet än den kassettadapter jag använt innan).

Mitt råd om alla FM-sädare: köp inte, lämna tillbaka eller släng skiten!

Även om du har en prefekt sändare utan störningar så kommer du aldrig att få bättre kvalitet än radio, vilket iofs är rätt naturligt. Glöm att ens komma i närheten av kvaliteten ifrån en billig ordinär CD-spelare. Den övre diskanten är rent tekniskt helt borta (går inte med FM-modulationen per defintion).

Nu kanske iPod inte heller är värdens bästa audiofil-pryl, men den låter ju iaf i närheten av vad normala portabla CD-spelare gör. Det är klart synd att sabba den kvaliteten genom att mangla ljudet ner till radio-kvalitet.

Jag visste om dessa tekniska begränsningar innan, men trodde inte att det rent praktiskt skulle vara en sådan enorm kvalitetsförsämring jämfört med min gamla kassettadaper (som ju inte heller är optimalt jämfört med en riktig AUX-ingång).

Min erfarenhet av rekommenderad iPod-anslutning till bil enligt kvalitet:

1A. Dedikerad iPod-ingång (då får du med även styrning av iPod ifrån rattknappar).
1B. En normal AUX-ingång med RCA där du kopplar in iPod med line-in-sladd.

2. En AUX-ingång med hörlurskontakt som du kopplar till iPodens hörlursutgång.

3. En kassetadapter av god kvalitet.

4. FM-sändare som sitter monterad direkt på ingången för antensladd på radion.

5. FM-sändare som sänder via luften på någon meters avstånd (typ iTrip).

Alternativ 4 och 5 är dock så dåliga kvalitetslösningar att jag personligen skiter i att ansluta min iPod till min bilradio tills att jag skaffat en riktig iPod/AUX-anslutning. Kör vidare på brända CD-skivor frams till att jag fått iPod:en riktigt inkopplad.

/martin

1
Bevaka tråden